۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

مشکلات بهداشتی و درمانی در گفت‌وگو با عضو کمیسیون بهداشت و درمان نماینده مجلس: خواسته پرستاران بر حق است


این هفته برای حوزه‌ سلامت هفته‌ پر خبری بوده است. از خبر کمبود ۶۰ هزار تخت‌ بیمارستانی در کشور تا انتقاد وزیر بهداشت از مدیران سابق به دلیل نبود حتی یک بیمارستان در حومه‌ پر جمعیت شهر تهران و تجمع دو هزار نفری پرستاران مقابل مجلس در اعتراض "به عدم اجرای مطالبات صنفی" این قشر از جامعه؛ مشکلاتی که باشاهین محمدصادقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته ایم. او در گفت‌گو با روز از توزیع ناعادلانه‌ تخت‌های بیمارستانی در کشور می‌گوید و تاکید می‌کند که امکانات بهداشتی و درمانی موجود با جمعیت کشور تناسب ندارد. او بخش عمده‌ای از خواسته‌های پرستاران را هم به حق می‌داند و می‌گوید "باید نیازهای این گروه از جامعه را بر طرف کنیم و دولت بهتر است مصوبه‌های مجلس در حمایت از پرستاران را اجرایی کند". او گرچه معتقد است وزارت بهداشت گام‌های مثبتی در راستای از بین بردن کاستی‌ها انجام داده اما می‌گوید هنوز راه زیادی در پیش است. محمدصادقی می‌افزاید: "خوب است وزارت بهداشت خودش برای ساخت بیمارستان در حومه تهران آستین بالا بزند، چنانچه گویا در اولویت کاری این وزارت‌خانه هم قرار گرفته است."

مردم فقیر حومه تهران، بیمارستان ندارند
"۸۵۰ هزار نفر از جمعیت کشور که در نزدیکی پایتخت زندگی می‌کنند حتی یک بیمارستان هم ندارند." این را حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت گفته و ادامه داده است: "مردم شهرستان‌های اطراف تهران که اکثر آنها کارگران زحمتکش و شریفی هستند که با مشکلات اقتصادی فراوانی دست به گریبان هستند، متأسفانه از کمترین امکانات درمانی محروم هستند." شاهین محمدصادقی در همین ارتباط می‌گوید: "ما کمبودهای فراوانی داشته‌ایم، امکانات بهداشتی و درمانی ما با جمعیت نمی خواند، کارهایی انجام شده فاصله زیاد موجودی و نیاز، کمتر شده اما هنوز راه طولانی و سختی در پیش است. متاسفانه در کشور امکانات بیمارستانی و درمانی به صورت عادلانه تقسیم نشده است."
حرفی که رسول خضری دیگر عضو کمیسیون بهداشت هم آن را تایید می‌کند: "بحث این است که تخت‌های بیمارستان‌ها در کشور عادلانه توزیع نشده است. حدود ۱۰ سالی است که بیمارستان‌ها با تخت‌های زیادی راه اندازی می‌شود. چیزی که من دیدم این است که بخش خصوصی سعی در بدست آوردن تخت‌های بیمارستان دارد. این در حالی است که خیلی از افراد تمکن مالی برای استفاده از امکانات بیمارستان‌های خصوصی را ندارند. در این شرایط خانواده بیمار دو راه پیش روی خود دارد، یا زیر بار بدهی‌ رفته و هزینه بیمارستان را به هر صورتی که شده تهیه کند، یا باید از درمان بیمار خود صرف نظر کند."
در همین ارتباط به گفته سعید رضوی، مدیرکل اعتبار بخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت، تعرفه بخش دولتی برای بیماران نیازمند به تخت آی سی یو هر شبانه روز حدود ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، ولی دریافت همین خدمات در بخش خصوصی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در شبانه روز خرج دارد. البته بسیاری از بیماران نیازمند به تخت مراقبت‌های ویژه، نیازمند دریافت داروهای متعدد و درمان‌های جانبی دیگر هم هستند و به همین دلیل‌گاه دیده شده است که هزینه خدمات آی سی یو در بخش خصوصی برای یک شبانه روز حدود دو میلیون تومان تمام می‌شود.
در روزهای اخیر محمد هادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت هم از کمبود ۶۰ هزار تخت در ایران خبر داده است: "با توجه به وضعیت اعتبارات دولتی این تنگنا برطرف نمی شود مگر آن که شاهد حضور افراد خیر باشیم "
شاهین محمد صادقی نماینده‌ای که با روز گفت‌وگو می‌کند معتقد است دولت در این زمینه کارهای مثبتی انجام داده اما وقتی اعتبار کافی وجود ندارد روند پیشرفت هم کند می‌شود. نماینده کازرون می‌گوید در حوزه انتخاباتی متبوعش هم مثل بسیاری از نقاط کشور تناسب کامل بین نیاز مردم و امکانات موجود برقرار نشده است: "با وجود اینکه بعد از انقلاب یک بیمارستان با ظرفیت حدود ۱۰۰ تخت ساخته شده هنوز هم نیاز احساس می‌شود."

تجمع دو هزار نفری پرستاران معترض، مقابل مجلس
خبرگزاری ایلنا تجمع پرستاران مقابل مجلس شورای اسلامی را این‌گونه گزارش کرده است: "در ساعت اولیه تجمع اعتراضی امروز پرستاران یک‌هزار نفر شرکت کرده بودند اما به تدریج تعداد معترضین که از شهرهای مختلف کشور خود را به تهران رسانده بودند به حدود دوهزار نفر رسید."
پرستاران حاضر در تجمع امروز که از ساعت ۹ صبح در مقابل در شمالی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بودند، نسبت به اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت اعتراض داشته‌اند. خبرگزاری کار ایران به نقل از فعالین صنفی جامعه پرستاری نوشته است "تجمع گسترده امروز پرستاران در واکنش به گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر کم بودن تعداد معترضان در تجمعات قبلی صورت گرفته است. به گفته یکی از پرستاران، تعداد پرستاران معترض بسیار بیشتر از افراد حاضر در تجمع امروز است اما به دلیل شرایط خاص شغلی بسیاری نتوانسته‌اند بیایند."
در ادامه اعتراضات علیرضا محجوب وعده پیگیری مطالبات پرستاران را داد و از مسولین خواست نسبت به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اقدامات لازم را انجام دهند.
عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در جمع معترضین حضور یافت. او با بیان این که مطالبات قانونی پرستاران باید از طریق مراجع ذیربط پیگیری شود گفت: "طرح تحول نظام سلامت در نیمه راه است و باید زمان بیشتری صرف شود تا اهداف کامل این طرح در راستای احقاق حقوق پرستاران اجرایی شود.این سخنان عزیزی با واکنش تجمع کنندگان که لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد مواجه شد. یکی از پرستاران در واکنش به صحبت‌های عزیزی با صدای بلند گفت: ما از حرف خسته شده‌ایم. چرا تعرفه خدمات پزشکی یک شبه تغییر می‌کند اما پرستاران باید منتظر بمانند تا نوبتشان برسد."
این سومین بار در ماه‌های اخیر است که پرستاران در اعتراض به عملی نشدن خواسته‌های صنفی‌شان تجمع می‌کنند. شاهین محمد صادقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با روز تاکید می‌کند که "خش قابل‌توجهی از خواسته‌های پرستاران به حق است: "پرستاری یکی از مشاغل بسیار سخت است و پرستاران یکی از خدوم‌ترین نیروهای ما در سراسر کشور هستند". او می‌گوید "مسئولین باید به هر شکلی که می‌توانند نیازهای این قشر از جامعه را بر طرف کنند چرا که شرایط کاری پرستاران سخت و طاقت فرساست. آنها در معرض انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها هستند و دلخراش‌ترین صحنه‌ها را می‌بینند با این حال با دشواری‌هایی در جهت حقوق صنفی هم مواجه هستند. امیدواریم وزارت بهداشت مصوبه‌هایی که مجلس در راستای حمایت از پرستاران تصویب کرده را عملی کند".
اعتراض پرستاران در حالی ادامه دارد که آنها در تجمع قبلی مقابل نهاد ریاست‌جمهوری از حسن روحانی قول مساعد برای برآورده کردن نیازهاشان گرفته بودند. محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار، تجمع امروز پرستاران را نتیجه عدم پیگیری مطالبات صنفی آنان از سوی مراجع ذیربط دانسته و گفته است: اگر تجمع قبلی پرستاران در مقابل نهاد ریاست جمهوری نتیجهٔ قابل قبولی در پی داشت امروز شاهد موج اعتراضات گستردهٔ پرستاران که از نقاط مختلف کشور خود را به مقابل مجلس رسانده‌اند نبودیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر