۱۳۹۳ بهمن ۲۳, پنجشنبه

مفقود شدن مجدد مجسمه های شهری انقلاب بدون فردوسی


همزمان با برگزاری جشنواره دوسالانه مجسمه های فضاهای شهری در تهران گزارش ها حکایت از هجوم گروه های ناشناخته به مجسمه ها در برخی از شهرهای ایران دارد.
بنا به نوشته سایت های خبری، طی روزهای گذشته دستکم دو مجسمه، یکی در شهر سلماس و دیگری در شیراز مفقود و یا از جای خود به محلی نامعلوم منتقل شده اند.
وبسایت بهارنیوز با انتشار تصاویر انتقال این مجسمه در شهر سلماس نوشته است: "بنا به مصوبه شورای اسلامی شهر سلماس میدان فردوسی سلماس (شهربانی فلکه سی) در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به میدان انقلاب تغییر نام یافت. پس از تصویب تغییر نام میدان «فردوسی» به «انقلاب» مجسمه فردوسی از میدانی که به نام شاعر بزرگ ايران نامگذاری گردیده بود خداحافظی کرد. شهرداری سلماس نیز بلافاصله اقدام به خاکریزی و شروع عملیات بهسازی نموده است! شهرداری سلماس، تغییر نام این میدان به «انقلاب» را دلیل از جا كندن و انتقال مجسمه فردوسی اعلام کرد و طی اطلاعیه‌ای از مسابقه برای آنچه «طراحی معماری و ساخت یادمان متناسب با نام میدان انقلاب»، عنوان شد، خبر داده است!"
 بهار نیوز افزوده: "معلوم نيست مسئولان اين شهر با اين اقدام ناشيانه خود در سالگرد پيروزي انقلاب چه اهداف خاصي را دنبال مي كنند اما بايد به اين سئوال ساده افكار عمومي پاسخ بدهند كه چگونه پس از ۳۶ سال به اين كشف بزرگ رسيده‌اند كه آيا «فردوسي» هم با آرمان هاي انقلاب ضديت داشته كه اينگونه با مجسمه و نام او برخورد حذفي مي‌كنند؟ آيا اين اقدام وهن انقلاب و دهه فجر نيست؟ آيا در اين شهر ميدان ديگري نبود كه به نام "انقلاب" نامگذاري شود؟ ضديت با مفاخر ملي ايران تا به كجا؟ استانداري دولت تدبير در اين استان در واكنش به اين اقدام، چه پاسخي دارد؟"
گفتنی ست، مجسمه فردوسی در حالی به دستور مقامات شهرداری از جای خود منتقل شده که چند ماه قبل نیز اتفاقی مشابه برای مجسمه حافظ در شهر اهواز افتاده بود.
در همان زمان، ارسلان شهنی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفته بود: "این مجسمه از سنگ یک پارچه در ابعاد ۲ متر ساخته شده است که سرقت آن توسط یک نفر و بدون استفاده از جرثقیل امکان ناپذیر است بنابراین مشخص نیست که چه افرادی با چه انگیزه‌ای و به دستور چه کسی این مجسمه را سرقت کرده‌اند. متأسفانه هیچ کس در جریان سرقت این مجسمه نبود و گزارش خود را به دادستانی و حراست شهرداری و دیگر مراکز مربوطه ارائه کرده‌ایم".
 خبرها از شیراز نیز از سرقت بخشی از یک مجسمه در پارک خلدبرین این شهر حکایت دارد که البته شهرداری شیراز این ماجرا را یک "سرقت" دانسته است.
مجله مراحم در اینباره نوشته است: "در کمال تعجب طی یکی دو شب گذشته دزدان به نماد پخت آش نذری در پارک خلدبرین دستبرد زده و دیگ بزرگی را که در کنار تندیس دخترک و پیرمرد سالخورده نصب شده بود به یغما بردند. آنگونه که مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری شیراز می گوید دیگ به سرقت رفته از جنس فایبرگلاس بوده و سارقان برای دزدیدن آن ۳ پایه آن را از روی بتن بریدند. تا کنون البته هیچ شکایتی مبنی بر سرقت این نماد به دستگاه قضائی اعلام نشده است".
انتقال یا سرقت این مجسمه ها در حالی صورت می گیرد که سایت های خبری وابسته به دلواپسان در هفته های اخیر از آنچه که "رواج فرهنگ منحط برهنگی" به واسطه "ریخته شدن قبح کارهای تجسمی"، ابراز نارضایتی کرده بود.
این سایت ها فروش پایه های آباژور بر اساس طرح های یونان باستان و از جمله پایه های الهام گرفته ازمجسمه معروف "ونوس" و "مده آ" را نماد فرهنگ برهنگی دانسته بودند.
 پدیده سرقت مجسمه های شهری از سال ۸۹ و با مفقود شدن دستکم ۱۲ مجسمه در شهر تهران آغاز شد؛ سرقت هایی که با عدم پیگیری مقامات انتظامی جهت شناسایی عاملان ربودن یا کندن مجسمه ها رو به رو شد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر