۱۳۹۳ بهمن ۲۱, سه‌شنبه

تجمع اعتراضی مردم در اهواز: آب و نفت را بردید، فقط گردوخاک برایمان ماند

     خانه  > بهداشت و محیط زیست  >  تجمع اعتراضی مردم در اهواز: آب و نفت را بردید، فقط گردوخاک برایمان ماند

635590869615287513[1]

تجمع اعتراضی مردم در اهواز: آب و نفت را بردید، فقط گردوخاک برایمان ماند
خبرگزاری هرانا – «اهواز نفس ندارد، از بس که خاک دارد!» «فکری به حال اهواز ک نید» «آسمان اهواز حاصل خیز شد» و غیره. این روز‌ها تمام شبکه‌های اجتماعی پر است از جملات اعتراض‌آمیز نسبت به آنچه در اهواز می‌گذرد. می‌توان گفت در چند روز اخیر مردم از سراسر کشور نسبت به آلودگی بیش از حد شهر اهواز واکنش نشان داده و خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به مشکلات مردم این شهر شده‌اند.
اهواز دیگر نای نفس کشیدن ندارد! نا‌دارد اما امکان نفس کشیدن ندارد. خوزستانی‌ها روزهای خاکی را می‌گذرانند. روز‌ها و شب‌هایی که به دلیل آلودگی و افزایش بیش از اندازه ریزگرد‌ها و گرد و غبار، به سختی سپری می‌شود.
مردم اهواز که هرساله با معضل گرد و غبار و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و گویی هر سال از سال قبل وضعیت هوای این شهر بد‌تر می‌شود، اعتراضشان را از فضای مجازی به سطح شهر آوردند. مردم خوزستان می‌گویند: «نفت را بردید، آب را بردید، خاک را به جا گذاشتید؟»
به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری آنا؛ صبح روز دوشنبه جمعی از مردم و فعالان محیط زیست اهواز صبرشان تمام شد و در تجمعی مقابل ساختمان استانداری نسبت به استمرار آلودگی هوا و انتقال آب کارون اعتراض کردند. به گفته معترضان این تجمع در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
یکی از تجمع کنندگان در برابر ساختمان استانداری خوزستان اظهار کرد: حدود ۷۰ تا ۱۰۰ نفر از معترضان نسبت به آلودگی هوای اهواز و انتقال آب کارون در این تجمع حضور داشتند و شعار «هوای پاک حق مسلم ماست» را سر دادند.
وی افزود: این تجمع مسالمت آمیز و خودجوش مردمی از امروز آغاز شده و مردم قصد دارند به صورت مداوم به این تجمع ادامه دهند، چرا که مساله آلودگی گرد و غبار ناشی از کاهش رطوبت خاک و همین‌طور کنترل نشدن بیابان‌های ایران، عراق، عربستان و شمال آفریقا است که نیازمند رسیدگی فوری است اما چند سال است که هیچ کاری برای مرتفع شدن آن انجام نشده است.
این شهروند اهوازی ادامه داد: در این تجمع نیروهای پلیس در کنار مردم حضور داشتند و نظم عمومی این تجمع را مدیریت می‌کردند اما از سایر مسئولان خبری نبود.
همچنین میزان آلودگی گرد و غبار به حدی است که فرمانداری اهواز از سازمان‌های غیر دولتی برای توزیع شیر و ماست در میان مردم فقیر محلات این شهر درخواست کمک کرده و البته مدارس این شهر تعطیل شده است.
وی افزود: این تجمع مسالمت آمیز و خودجوش مردمی از امروز آغاز شده و مردم قصد دارند به صورت مداوم به این تجمع ادامه دهند، چرا که مساله آلودگی گرد و غبار ناشی از کاهش رطوبت خاک و همین‌طور کنترل نشدن بیابان‌های ایران، عراق، عربستان و شمال آفریقا است که نیازمند رسیدگی فوری است اما چند سال است که هیچ کاری برای مرتفع شدن آن انجام نشده است.
این شهروند اهوازی ادامه داد: در این تجمع نیروهای پلیس در کنار مردم حضور داشتند و نظم عمومی این تجمع را مدیریت می‌کردند اما از سایر مسئولان خبری نبود.
طبق اعلام اداره محیط زیست خوزستان، میزان ریزگرد‌ها امروز در اهواز ۳۷۶، سوسنگرد ۳۷۰، دزفول ۲۰۸، شوش‌تر ۱۹۰ و شوش ۱۶۰ میکروگرم بر مترمکعب بود که همگی بالا‌تر از میزان مجاز (۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب) است.
همچنین میزان آلودگی گرد و غبار به حدی است که فرمانداری اهواز از سازمان‌های غیر دولتی برای توزیع شیر و ماست در میان مردم فقیر محلات این شهر درخواست کمک کرده و البته مدارس این شهر تعطیل شده است.
مراجعه ۲۶۱ نفر به اورژانس اهواز طی روز گذشته
همچنین رئیس مرکز اورژانس خوزستان با بیان اینکه روز گذشته ۲۶۱ نفر در اثر مشکلات ناشی از گرد و خاک به اورژانس بیمارستان‌های اهواز مراجعه کردند، گفت: از این تعداد، ۹ بیمار به صورت عادی و ۶ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری شدند.
شهریار می‌رخشتی در گفت​وگو با ایسنا اظهار کرد: از تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در روز گذشته، ۲۴۶ نفر ترخیص شده‌اند. وی افزود: مرکز اورژانس اهواز، روز گذشته ۸۱ ماموریت انجام داد که در این ماموریت‌ها، ۵۱ مورد درمان در محل انجام شد.
انتشار ریزگرد‌ها مدارس پنج شهر آذربایجان غربی را تعطیل کرد
اما افزایش ریزگرد‌ها و آلودگی هوا فقط به خوزستان ختم نشده است. ارومیه و مهاباد هم دستخوش مشکل آلودگی هوا شدند.
به گزارش ایرنا انتشار ریزگرد‌ها و هوای غبارآلود در آذربایجان غربی موجب تعطیلی مدارس پنج شهر استان در روز دوشنبه شد.
مسوول اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: به علت غبارآلود بودن هوا و افزایش میزان گرد و غبار، مدارس مقطع ابتدایی نوبت صبح در شهرهای ارومیه، پیرانشهر، می‌اندوآب، بوکان و مهاباد تعطیل است.
گرد و غبار در آذربایجان غربی که از عصر یکشنبه وارد استان شده، کاهش دید در برخی شهر‌ها از جمله سردشت را درپی داشته است.
مسوولان بخش سلامت آذربایجان غربی نیز با صدور اطلاعیه‌ای از افراد سالمند، کودکان و بیماران قلبی عروقی خواسته‌اند تا از ترددهای غیرضروری در شهرهای یاد شده خودداری کنند.
براساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی میزان گرد و غبار عصر یکشنبه در سردشت ۱۷ برابر حد استاندارد بود که موجب کاهش دید تا میزان ۳۰۰ متر در شهر شده است.
گرد و غبار غلیظ بوکان و مهاباد را فراگرفت
همچنین گرد و غبار غلیظ از شامگاه یکشنبه شهرهای بوکان و مهاباد در جنوب آذربایجان غربی را فراگرفته و باعث کاهش دید افقی در این مناطق شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفته است: بر اساس اندازه گیری‌های انجام شده میزان انتشار ذرات گرد و غبار در هوای این شهرستان اکنون به ۶۵۰ میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.
محمد احمدی با بیان اینکه میزان ریزگرد در هوای این شهرستان ۱۰ برابر حد مجاز است افزود: بتدریج با گذشت زمان بر میزان غلظت گرد و غبار در هوای این شهرستان افزوده می‌شود.
وی گفت: این امر باعث شده تا میزان دید افقی در این شهرستان به کمتر از ۲. ۵ کیلومتر برسد.
گرد و غبار غلیظ علاوه بر بوکان، شهرستان مهاباد را نیز از عصر یکشنبه فراگرفته و بتدریج در حال افزایش است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: به دلیل نبود دستگاه ویژه اندازه‌گیری میزان گرد و غبار موجود در هوا به طور دقیق نمی‌توان گفت که این وضعیت جوی چند برابر حد مجاز است.
کامران حسینی یادآوری کرد: ولی به طور قطع این شرایط جوی که موجب افزایش غلظت گرد و غبار در هوا شده است می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد.
وی از مردم به ویژه زنان باردار، کودکان، بیماران قلبی و ریوی خواست به دلیل آلودگی هوا که ناشی از پراکنده شدن ذرات گرد و خاک معلق در هواست از تردد غیرضروری در فضاهای باز خودداری کنند.
براساس اعلام اداره هوا‌شناسی مهاباد این پدیده جوی که از غرب کشور وارد آذربایجان غربی بویژه مناطق جنوبی آن شده است تا عصر روز دوشنبه در این مناطق ادامه دارد و از اواخر وقت با آغاز بارش‌ها از شدت آن کاسته می‌شود.
سفر نوبخت و ابتکار برای بررسی پدیده گردوغبار به خوزستان
دو معاون رییس جمهوری برای بررسی پدیده گردوغبار به خوزستان سفر می‌کنند. نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس گفت: برای بررسی مشکل پدیده گردوغبار، آقای نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و خانم ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان سفر می‌کنند.
سید شکر خدا موسوی امروز در آیین افتتاح پارک بانوان اهواز افزود: برای حل مشکل ریزگرد‌ها هیات دولت دستور تشکیل کارگروه مقابله با این پدیده را داده است اما نمایندگان خوزستان خواستار تشکیل کمیته بحران با حضور چند وزیر مربوطه هستند.
وی گفت: پدیده ریزگرد‌ها بیش از هشت سال است که با شدت گرفتن، مشکلات بسیاری را برای مردم خوزستان و بیش از ۲۰ استان دیگر ایجاد کرده است.
وی افزود: دلیل اصلی تشدید گردو غبار در خوزستان، خشکسالی‌های سال‌های اخیر و نیز کاهش بارندگی هاست.
موسوی با اشاره به سدسازی‌های انجام شده در خوزستان گفت: برنامه ریزی برای ساخت ۱۸ سد بر روی رودخانه‌های کارون و دز از دیگر مسایلی است که در خشک شدن بیشتر زمین‌های خوزستان تاثیر گذاشته است.
توزیع ماسک و شیر در اهواز
۲۰۰ هزار ماسک و ۱۰۰ هزار پاکت شیر از طریق آمبولانس​های هلال احمر، پست​های امدادی و اتوبوس‌آمبولانس‌های مرکز اورژانس میان مردم اهواز توزیع شد.
مسئولان شهر اهواز با توجه به گرد و غبار بی‌سابقه در این شهر ۲۰۰ هزار ماسک و ۱۰۰ هزار پاکت شیر به صورت رایگان در اماکن پرجمعیت اهواز توزیع کردند. ماسک و شیر رایگان از طریق آمبولانس​های هلال احمر، پست​های امدادی و اتوبوس‌ آمبولانس‌های مرکز اورژانس میان مردم توزیع شد.
این آمبولانس​‌ها با استقرار در میادین پرتردد و شلوغ اهواز از جمله میدان ساعت، چهارراه نادری، کیانپارس، میدان شهدا، حسینیه ثارالله و میدان چهارشیر ضمن امدادرسانی به توزیع شیر و ماسک اقدام کردند.
مراکز درمانی اهواز به حالت آماده‌باش درآمد
همچنین در ادامه تدابیر برای برخورد با معضل آلودگی هوای اهواز رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارائه آگاهی‌های ضروری و آموزش مداوم به ساکنین مناطق آلوده به ریزگرد‌ها و توزیع ماسک‌های با کیفیت و مناسب در مواجهه با ریزگردهای اهواز خبر داد و گفت: کلیه مراکز درمانی استان نیز برای ارائه خدمات به مراجعان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.
دکتر خسرو صادق‌نیت در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوای اهواز اظهار داشت: منشا آلودگی هوای اهواز منشاء داخلی است و از این رو دو سری اقدامات در حوزه پیشگیری و درمان با هدف کنترل آسیب و درمان افراد با مشکلات قلبی و تنفسی تاکنون انجام شده است.
وی یادآور شد: ارائه آموزش‌های مداوم به مردم در خصوص نحوه مقابله با ریزگرد‌ها، آگاه‌سازی مردم نسبت به ساعات اوج حضور ریزگرد‌ها و شدت آلودگی و تشریح باید‌ها و نبایدهایی که مردم در این ساعات باید به آن توجه کنند تا کمترین آسیب متوجه آن‌ها شود، از جمله اقدامات انجام شده است.
صادق‌نیت گفت: تلاش شده در ارائه آموزش‌ها تمامی گروه‌های سنی با هر شرایط زندگی و شغلی مورد توجه قرار گیرند و آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شود.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت عنوان کرد: در کنار اقدامات آموزشی صورت گرفته در حوزه عملیاتی و تصمیم‌گیری نیز اقداماتی همچون تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای شدت آلودگی نیز با هدف کاهش آسیب‌های ریزگرد‌ها در منطقه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی صورت گرفته از طرق مختلف بوده است، بهره‌گیری از تمامی ابزارهای اطلاع رسانی همچون صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و تبلیغات محیطی و نصب آگهی‌های آموزشی و اطلاع رسانی را از جمله اقداماتی دانست که به صورت گسترده در سطح مناطق آلوده صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: در مواقعی که به یکباره شدت آلودگی به طور ناگهانی افزایش می‌یابد، در اقدامی فوری به تعداد کافی ماسک از طریق آمبولانس‌ها و ماشین‌های هلال احمر در سطح شهر بین مردم توزیع می‌شود تا افرادی که به طور ناگهانی حین انجام فعالیت‌های روزانه خود گرفتار آلودگی شدید ریزگرد‌ها شدند بتوانند تا حدودی از آسیب بیشتر در امان بمانند.
پایش استانهای درمعرض ریزگرد از نظر فلزات سنگین
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشدید خشکسالی در ۲۳ استان، گفت: شناخت کمی و کیفی ریزگرد‌ها نقش مهمی در زمینه تعیین منشاء آن‌ها و برنامه ریزی برای مهار و مقابله ایفا می‌کند.
شینا انصاری، با بیان اینکه ذرات معلق یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده آلاینده‌های هوا هستند، به ایسنا گفت: این ذرات تحت‌عنوان ذرات اولیه به طور مستقیم از طریق فرسایش بادی با منشاء داخلی یا خارجی شامل فعالیت‌های انسان ساخت و طبیعی مانند وسایط نقلیه، فعالیت‌های صنعتی، خانگی، فرسایش و حریق وارد محیط می‌شوند و پس از ورود به محیط بر اثر واکنش با ترکیباتی مثل گازهای دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن که بطور عمده توسط احتراق سوخت‌های فسیلی به محیط منتشر می‌شوند، به صورت ذرات ثانویه یا آئروزول‌ها شکل می‌گیرند.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت تداوم و انجام پایش‌ها در استان‌های بیشتر اظهار کرد: قابلیت ریزگرد‌ها در حمل و انتقال پارامترهای شیمیایی و بیولوژیک است و مواجهه با این پارامتر‌ها می‌توانند اثرات مضری بر سلامت انسان و کلیه موجودات زنده داشته باشد.
وی باتاکید بر اهمیت پایش فلزات سنگین به عنوان یک آلودگی مهم و خطرناک‌تر نسبت به سایر آلاینده‌های محیط زیست از لحاظ پایداری و عدم تجزیه و تجمع زیستی آن‌ها در طبیعت درباره بررسی امکان سنجش اورانیوم ضعیف شده در ریزگرد‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: طبق قانون حفاظت در برابر اشعه، بحث امواج یون ساز و پایش و سنجش آن بر عهده سازمان انرژی اتمی کشور است.
استمرار خشکسالی در ایران علت اصلی گرد و غبار غلیظ
مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار نیز با تاکید بر اینکه گردوغبار با غلظت بالا ناشی از استمرار وضعیت خشکسالی در کشور است، گفت: متاسفانه هر سال وضعیت این حوزه با تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی و رطوبت خاک شدت می‌یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ ضیاء الدین شعاعی گفت: مطابق معمول جریان‌های بادی کشور از شمال غرب به سمت جنوب شرق است و این‌‌ همان جریان‌هایی است که غبار را از بین النهرین و عراق و بخشی از جنوب استان ایلام و قسمت غرب اهواز با خود وارد می‌کند و کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی گفت: در فصول زمستان و سرد به صورت استثنایی با جریان‌هایی مواجه می‌شویم که از سمت عربستان وارد کشور می‌شود و جریان کاملا بر عکس می‌شود.
شعاعی ادامه داد: هفته گذشته این جریان در اهواز اتفاق افتاد و متاسفانه به دلیل سرعت باد از بیابان‌های جنوب و جنوب شرق اهواز و اطراف حمیدیه، بار سنگین غبار را با خود همراه و به غلظت باور نکردنی ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید.‌‌ همان اتفاقی که برای روز یکشنبه نیز پیش بینی شده بود و به وقوع پیوست ولی خوشبختانه طی امروز و چند روز آتی، تراکم ابر بر آسمان اهواز خواهیم داشت که از شدت وقوع حادثه می‌کاهد.
وی گفت: بر طبق آخرین اخبار، بار سنگین غبار می‌تواند از تپه‌های ماسه‌ای اطراف فکه در اهواز ناشی شود ولی متاسفانه به دلیل ابری بودن هوا امکان پیش بینی دقیق منبع وجود ندارد. آنچه مشخص است جنوب اهواز دارای بار گرد و غبار شده است که خوشبختانه طبق آخرین آمار با افزایش رطوبت هوا می‌توان به کاهش شدت گرد و غبار امیدوار بود.
ادامه پدیده گرد و غبار در اهواز تا ظهر چهارشنبه
شعاعی گفت: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که این پدیده تا ظهر روز چهارشنبه که همچنان جهت باد شمالی_ جنوبی است، ادامه خواهد داشت ولی امیدواریم با افزایش رطوبت خاک، میزان تاثیر شرایط زمینی برای شدت پدیده کاهش یابد.
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر این موضوع که این مشکلات ناشی از استمرار وضعیت خشکسالی در کشور است، گفت: متاسفانه هر سال وضعیت این حوزه با شدت یافتن خشکسالی و کاهش بارندگی و رطوبت خاک شدت می‌یابد.
شعاعی گفت: اگر پیش از این بادی با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه باعث وقوع گرد و غبار می‌شد، در حال حاضر بادی که با سرعت ۵ متر بر ثانیه از آبادان شروع شده و در اهواز به۸ متر بر ثانیه هم نرسیده است منجر به چنین گرد و غباری با این حجم غلظت شده است.
وی گفت: بی‌شک تا دوره خشکسالی به پایان نرسد، پدیده گرد و غبار در کشور ادامه خواهد داشت و چه بسا شاهد افزایش این پدیده یا افزایش غلظت پدیده گرد و غبار باشیم.
تدوین سند ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور
شعاعی ضمن اعلام این موضوع که تا پایان بهار یا تابستان سال آینده، تهیه و تدوین سند ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور به پایان خواهد رسید، گفت: به دلیل اختلاف نظرهایی که میان دانشگاهیان، صاحبنظران و متخصصان این موضوع در خصوص منبع و منشاء ریزگرد‌ها و میزان اثرگذاری آن‌ها وجود دارد، این سند می‌تواند نقطه توافق و تعامل همه جهت عملیات اجرایی قرار گیرد و تخصیص منابع اعتباری محدود به گونه‌ای باشد که بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.
وی ادامه داد: بر همین اساس در استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خوزستان و اصفهان کارگروه‌هایی جهت بررسی منابع و میزان اثرگذاری آن‌ها تعیین شد.
مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار تعامل با سازمان هوا‌شناسی برای پیش بینی رخداد حوادث با دقت بالا را از دیگر اقدامات مهم کارگروه ملی برشمرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر سازمان هوا‌شناسی قادر به پیش بینی شرایط گرد و غبار، ۴۸ ساعت پیش از وقوع پدیده است.
شعاعی یادآور شد: سازمان هوا‌شناسی هم در مورد پدیده گرد و غبار هفته گذشته و هم در مورد پدیده گرد و غبار امروز خوزستان، پیش بینی دقیقی از وقوع گرد و غبار داشت.
وی گفت: البته صرف پیش بینی موثر نیست و باید بتوانیم ضمن آغاز اقداماتی در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار با افزایش آگاهی مردم در این خصوص، اثرات منفی پدیده گرد و غبار بر سلامت مردم را کاهش دهیم.
دو عامل اصلی در شدت پدیده گرد و غبار
شعاعی ادامه داد: اگرچه یکی از مواردی که در برنامه‌های پیش بینی شده مورد توجه قرار گرفته است، تقویت زیرساخت‌های سازمان هوا‌شناسی است اما نباید از ضرورت تکمیل اطلاعات پایش‌های زمینی غافل شد. زیرا در کنار عامل باد، میزان رطوبت خاک یکی از عوامل اصلی در ایجاد و افزایش غلظت گرد و غبار است.
وی گفت: متاسفانه امسال شرایط خشکی زمین در ایران نسبت به سال گذشته شدت بیشتری داشته است و پیش بینی‌ها نیز حاکی از افزایش این شدت خشکی زمین در سال آینده است.
وی گفت: البته باید بپذیریم که ایران به دلیل شرایط خشکسالی با این پدیده درگیر است و اقدامات برنامه ریزی شده نمی‌تواند منجر به بهبود کامل شرایط در کوتاه مدت شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر