۱۳۹۳ بهمن ۲۳, پنجشنبه

بهمن ماه ۹۳نقض حقوق کودکان و نوجوانان

سه سال از افتتاح خوابگاه هنرستان شهید باهنر شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد گذشته است، اما کلاس های هنرستان و خوابگاه دانش آموزان وسیله گرمایشی ندارند. کلاس ها در روز قابل تحمل است، اما شبها هوا سرد می شود و دانش آموزان پیچیده در پتو و لرزان از سرما، درسهایشان را مرور می کنند. مشکل بچه های خانواده های فقیر روستایی و عشایری این مدرسه، فقط سرما نیست. دانش آموزان از سوء تغذیه و بدرفتاری مسئولان خوابگاه و دوری از خانواده هم رنج می برند. یک دانش آموز این هنرستان می گوید: “صبحانه به ما نصف نان می دهند و سیر نمی شویم !” تقریبا همه دانش آموزان مدارس شبانه روزی در همه استانهای کشور ازکمبود و بدی غذا، سرما و سوء رفتار مدیران خوابگاه رنج می برند.
در آذرماه سال ۹۱ دانش‌آموزان مدرسه شبانه روزی امام صادق (ع) رانکوه املش به دلیل سرما و گرسنگی، دسته‌جمعی از مدرسه فرار کردند و نزد خانواده‌های خود برگشتند. محمدمهدی رهبری‌املشی نماینده رودسر و املش در مجلس گفت: “علاوه بر این مدرسه کلیه مدارس شبانه‌روزی استان با چنین مشکلی مواجه هستند”. کمبود بودجه و صرفه جویی در هزینه‌ها، از سال ۹۰ به بعد، اغلب مدیران این مدارس را واداشت تا به اجباردانش آموزان را در دو روز پایان هفته نزد خانواده ها بفرستند. این رفت و آمدها در شرایط دوری راه و خرابی جاده های روستایی در فصل سرما، اغلب با مشکلاتی طاقت فرسا همراه است.

مشهد- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه خراسان رضوی به علت گستردگی جغرافيايی شاهد مهاجرت روز افزون روستائيان به مراكز شهر است كه باعث افزايش آمار كودكان كار در اين استان می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه گرد ظهر شنبه در حاشیه برپایی همایش سالانه شورا‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار كرد: یكی از مشكلات آموزش و پروش كمبود امكانات و مراكز آموزشی است كه متاسفانه خراسان رضوی با ویژگی مهاجر‌ پذیری بالایی كه دارد شاهد افزایش کودکان کار است.

رییس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده ادامه داد: به منظور جلوگیری از افزایش آمار كودكان كار در خراسان رضوی لازم است توجه ویژه ای به گسترش و افزایش تعداد مراكز آموزشی غیر دولتی شود كه لازمه آن حمایت استانداری و شهرداری این استان از مراكز غیردولتی است.

معاون وزیر آموزش و پروش كشور گفت: یكی از مباحث مهم در بحث توسعه و ارتقاء خدمات آموزشی ادارات آموزش و پرورش كشور زیرساخت ها است.

اعتیاد کودکان در ایران

چندی پیش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی میدانی مدعی شد که ۸۰ درصد کودکان کار به موادی مانند تریاک، حشیش، شیشه و کراک اعتیاد دارند.
در گزارش‌های پراکنده‌ای که از رسانه‌های ایران، از جمله تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شود، از مادران معتاد به عنوان مهم‌ترین عامل اعتیاد کودکان‌ یاد می‌شود.
در همین زمینه مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران و کار‌شناس مسائل اجتماعی در گفت‌‌و‌گو با رادیو زمانه می‌گوید که اگر در ایران چهار میلیون معتاد وجود داشته باشد و هر خانواده‌ای را به طور متوسط چهار نفر در نظر بگیریم، ۱۶ میلیون نفر به طور‌ مستقیم با اعتیاد درگیر هستند.
این کارشناس اجتماعی معتقد است که به طور ‌طبیعی از هشت میلیون کودکی که در خانواده‌های معتاد زندگی می‌کنند، یک سوم آن‌ها از طریق خرید‌ و ‌فروش و مصرف، به مواد ‌مخدر اعتیاد پیدا کرده‌اند.

دانش‌آموزان دو دبیرستان دخترانه در “کوهدشت” با پتو خودشان را گرم می‌کنند

دانش‌آموزان دو مدرسه در شهرستان کوهدشت در غرب استان لرستان به دلیل از کار افتادن سیستم گرمایشی مدرسه، حدود سه هفته است که با پتو در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

آن‌گونه که خبرگزاری “مهر” روز سه‌شنبه (۷ بهمن-۲۷ ژانویه) گزارش داده، از بیست روز پیش وسایل گرمایشی دو دبیرستان دخترانه‌ی “کوثر” و “دکتر حسابی” در کوهدشت به دلیل “قدیمی بودن و فرسودگی دیگ‌های بخار” از کار افتاده‌اند و دانش‌آموزان و معلمان این دو دبیرستان برای تحمل سرمای طاقت‌فرسا و شدید زمستانی کلاس‌ها مجبورند از پتوهایی استفاده کنند که از خانه‌های‌شان به مدرسه می‌آورند هرچند که به گفته‌ی یکی از دانش‌آموزان این دو مدرسه، این روش هم «جواب‌گوی سرما نیست».

این دانش‌آموز دبیرستان “کوثر” می‌گوید که سرمای کلاس‌ها به قدری حاد است که «حتی نمی‌شود از ماژیک‌ها استفاده کرد چون تا چند کلمه با آن‌ها نوشته می‌شود یخ می‌زنند».

یکی دیگر از دانش‌آموزان نیز در حالی که پتوی مسافرتی به دور خود پیچانده بود، به خبرنگار “مهر” گفت: «باور کنید قادر به یادگیری هیچ‌کدام از درس‌ها حتی ریاضی که بسیار برای‌مان مهم است نیستیم چون سرمای شدید اجازه فکر کردن را از ما گرفته است.»

به گفته‌ی مسوولان دبیرستان “کوثر”، دو دیگ بخار سیستم گرمایشی این دبیرستان تا کنون چند بار تعمیر شده‌اند اما «به علت پوسیدگی شدید، امکان تعمیر دوباره آن‌ها وجود ندارد».

در همین حال، “مسوول تدارکات و پشتیبانی آموزش و پرورش” شهرستان کوهدشت، مجموع اعتبار لازم برای تعمیر سیستم گرمایشی این دو دبیرستان را “۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان” برآورد کرد و گفت که «به محض رسیدن تجهیزات از تهران، کار تعمیر توسط پیمانکار انجام خواهد شد».

این در حالی است که مدیر کل “نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس” استان لرستان ضمن رد مشکل سیستم گرمایشی این دو مدرسه گفت که در بازدیدی که هفته گذشته از دبیرستان‌های کوهدشت داشته «مشکل جدی در این زمینه وجود نداشت».

سال گذشته ۶۰۰هزار تماس با مرکز اورژانس اجتماعی کشور برقرار شد

که ۱۵ هزار مورد آن مربوط به کودک آزاری بوده است.!!رییس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه کودک آزاری بیشترین آمار را در مقوله آسیب اجتماعی به خود اختصاص داده است، گفت: روزانه در کشور ۴۰ مورد تماس بابت ضرب و شتم کودکان با مراکز بهزیستی گرفته می‌شود.

به گزارش هرانا به نقل از ایرنا؛ «حسین اسد بیگی» روز دوشنبه در حاشیه افتتاح ساختمان اورژانس اجتماعی استان البرز با بیان این مطلب، افزود: از این ۴۰ تماسی که با مرکز اورژانس اجتماعی گرفته می‌شود سه مورد آن منجر به انجام ماموریت از سوی تیم‌های کار‌شناسان اجتماعی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بیشتر کودک آزاری‌ها از سوی والدین صورت می‌گیرد، تصریح کرد: دیگر تماس‌ها از طریق مشاوره تلفنی و ارایه اطلاعات اجتماعی لازم به والدین حل می‌شود.
اسد بیگی، همسر آزاری، خشونت خانوادگی، اقدام به خودکشی و سایر خشونت‌ها را به ترتیب بیشترین موضوعات اجتماعی عنوان کرد که مردم با اورژانس اجتماعی برای رسیدگی به آن‌ها مطرح می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۶۰۰ هزار تماس با مرکز اورژانس اجتماعی کشور برقرار شد که ۱۵ هزار مورد آن مربوط به کودک آزاری بوده است.

از دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کُردستان وجه نقد مطالبه می‌شوداداره آموزش و پرورش استان کُردستان طی بخشنامه‌ای از خانواده دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی وجه نقد مطالبه کرده است.


به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اداره آموزش و پرورش استان کُردستان به بهانه “کمبود بودجه”، دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی را ملزم به پرداخت وجه نقد کرده که این مبلغ برای دانش‌آموزان روستایی ساکن در خوابگاه‌ها سه میلیون ریال (سیصد هزار تومان) می‌باشد.
گفته می‌شود، اداره آموزش و پرورش استان کُردستان علی‌رغم مخالفت‌های اولیای مدارس و دانش‌آموزان، بحث دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان را مطرح کرده است.
یک منبع مطلع در این‌باره به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: مطالبه وجه نقد از دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی در حالی است که وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها، سطح پایین کیفیت غذا و سطح پایین امکانات بهداشتی شرایط نامناسبی را برای دانش‌آموزان این مدارس رقم زده است.
این منبع افزود: “اداره آموزش و پرورش با ارسال نامه برای خانواده دانش‌آموزان از آنها خواسته که این وجه نقد را به مدارس شبانه روزی پرداخت کنند”.

قتل هولناک مادر بزرگ، مادر و کودکشان در تجریش ساعت 2 بعداز‌ظهر دیروز 20 بهمن ماه صدای انفجاری در انتهای خیابان گلابدره محله سنگ‌دوقلو تجریش کافی بود تا اهالی ساختمان 11 طبقه با آتش‌نشانان تماس بگیرند.

خیلی زود مأموران آتش‌نشانی و کلانتری 101 تجریش خود را به ساختمان شعله‌ور در کوی سیفی خیابان سعیدی رساندند و متوجه شدند در دو واحد آپارتمانی واقع در طبقه اول حادثه مرموزی رخ داده است. پس از مهار آتش و دود ناشی از آن، آتش‌نشانان با نفوذ به داخل دو واحد آتشین با جنایت هولناکی روبه‌رو شدند و همین کافی بود تا ماجرای قتل سه عضو خانواده‌ای به بازپرس «حسین‌پور» از دادسرای امور جنایی تهران مخابره شود. دقایقی نگذشته بود که بازپرس ویژه قتل و تیمی از مأموران اداره 10 پلیس آگاهی تهران پای در قتلگاه گذاشته و به بررسی صحنه‌های قتل مادرشوهر، عروس و نوه هفت ساله‌اش که لباس مدرسه به تن داشت پرداختند. مأموران در این مرحله متوجه شدند دو واحد آپارتمان روبه روی هم قرار دارد که متعلق به اعضای یک خانواده است و در یکی از آنها عروس و پسر‌ش به‌نام «مینا» و «علیرضا» و در آپارتمان دیگر مادرشوهر به‌نام «مریم» زندگی می‌کردند. تجسس‌های میدانی نشان داد پدر و پسر خانواده در محل کار خود بوده‌اند و جنایت در غیاب آنها رخ داده است. کارآگاهان در صحنه این قتل پی‌بردند که عاملان جنایت ابتدا مادر خانواده را به قتل رسانده‌اند سپس به خانه عروس جوان رفته و این مادر و کودک را به طرز فجیعی از پای در آورده‌اند، سپس برای اینکه از خود ردی برجای نگذارند اقدام به بازکردن شیر گاز این دو آپارتمان کرده و پس‌از فرار آنان صدای انفجار پرده از این دو جنایت برداشته است. بنابر این گزارش با دستور بازپرس حسین‌پور، کارآگاهان جنایی تجسس‌های ویژه‌ای را برای ردیابی عاملان قتل این قربانیان آغاز کرده‌اند سلام

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در این حوزه تشکیل شورای عالی کودکان کار و خیابان است.به گزارش هرانا، فرهاد اقطار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را بسیار آسان توصیف کرد و گفت: اما آنچه برای ساماندهی این گروه از کودکان ضروری است، توانمندسازی آنان و خانواده‌هایشان است.وی افزود: توانمندسازی این گروه از کودکان فرایندی طولانی است که به سرمایه‌گذاری و فعالیت دستگاه‌های مربوطه نیازمند است.اقطار با تاکید براینکه یکی از مشکلات عمده موضوع کودکان کار و خیابان در کشور مربوط به اتباع بیگانه است، خاطرنشان کرد: افاغنه بیشترین تعداد رسوبی‌های سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهند.وی خاطرنشان کرد: باید در خصوص این افراد تصمیم قطعی گرفته شده و مشخص شوند که آیا آنان تحت پوشش سازمان بهزیستی باقی خواهند ماند یا از کشور اخراج می‌شود و تا زمانی که این موضوع مشخص نشود، نمی‌توان کلیت موضوع را بررسی و حل و فصل کرد.طبق قانون در تاسيس ‌مدارس ‌شبانه‌روزي‌ يا تبديل‌ مدارس‌ عادي ‌به شبانه روزی، رعايت‌ موارد زير الزامي است: “محل‌ مدرسه‌ نسبت‌ به ‌ساير مدارس‌ مركزيت ‌داشته ‌باشد. مدرسه‌ داراي‌ فضاهاي‌ آموزشي‌، پرورشي ‌و امكانات‌ و تجهيزات ‌مناسب ‌و مورد نياز شبانه‌روزي ‌باشد. مناسب‌ بودن ‌محل‌، ساختمان‌، امكانات ‌و تجهيزات ‌مدارس ‌شبانه‌روزي به ‌تاييد مديريت ‌نوسازي ‌و تجهيز مدارس ‌استان ‌برسد.” این استانداردها رعایت نمی شود. در دولت سابق تبدیل مدارس عادی به شبانه روزی حالت اپیدمی پیدا کرده بود.مدارس شبانه روزی با مشکلات مشابهی دست به گریبانند. ریشه این مشکلات در یک جمله خلاصه می شود: “کمبود اعتبار و کمبود امکانات”. شهروز افخمی نماینده شهرستان ملکان در آذربایجان شرقی، ماه گذشته در دبیرستان شبانه روزی عباسی ملکان گفت: “درشهرستان ملکان هشت مدرسه شبانه روزی وجود دارد و بیش از دوهزار دانش آموز در این مدارس مشغول تحصیل هستند که شش باب از این مدارس مطابق با استاندارد احداث نشده است.” وی با اشاره به اینکه تمامی دانش آموزان این مدارس از روستاهای دور افتاده و محروم هستند افزود: “کاهش اعتبار نباید موجب افت آموزش و کیفیت تغذیه دانش آموزان شود.”معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه خراسان رضوی به علت گستردگی جغرافیایی شاهد مهاجرت روز افزون روستائیان به مراکز شهر است که باعث افزایش آمار کودکان کار در این استان می‌شود.به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری مهر؛ مرضیه گرد ظهر شنبه در حاشیه برپایی همایش سالانه شورا‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش و پروش کمبود امکانات و مراکز آموزشی است که متاسفانه خراسان رضوی با ویژگی مهاجر‌ پذیری بالایی که دارد شاهد افزایش کودکان کار است.رییس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده ادامه داد: به منظور جلوگیری از افزایش آمار کودکان کار در خراسان رضوی لازم است توجه ویژه‌ای به گسترش و افزایش تعداد مراکز آموزشی غیر دولتی شود که لازمه آن حمایت استانداری و شهرداری این استان از مراکز غیردولتی است.معاون وزیر آموزش و پروش کشور گفت: یکی از مباحث مهم در بحث توسعه و ارتقاء خدمات آموزشی ادارات آموزش و پرورش کشور زیرساخت‌ها است.وی بیان کرد: در همین راستا دنبال شناسایی منابع جدید برای جذب مشارکت‌های بخش خصوصی و مردمی هستیم تا دیگر بار مالی بر دوش مردم اضافه نشود.

تهیه و تنظیم:‌بهروز معزی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر