۱۳۹۴ فروردین ۸, شنبه

خروج کارکنان سازمان ملل از یمن

سازمان ملل متحد در پی سومین حمله هوایی پی در پی ائتلاف به رهبری عربستان، در حال خارج کردن کارمندان خود از یمن است.
Yemenاین خبر در حالی منتشر می‌شود که نشست اتحادیه عرب شنبه ۲۸ مارس در مصر برگزار شد. در این نشست عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر بر داشتن نیروی نظامی مشترک میان اعراب تأکید کرد.
رئیس سازمان ملل، بان کی مون، در افتتاحیه نشست امروز در شرم الشیخ مصر گفت تنها راه جلوگیری از درگیری‌ها در یمن مذاکره است. او در ادامه گفت از ناتوانی قدرت‌های جهان برای توقف جنگ در سوریه شرمسار و عصبانی است.
در این نشست عبد ربه منصور هادی نیز ضمن دفاع از حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان، حوثی‌ها را «دست‌نشانده» ایران دانست.

سومین دور حملات هوایی به یمن

بر اثر سومین حمله هوایی پی در پی ائتلاف به رهبری عربستان در روز شنبه ۲۸ مارس/هشت فروردین، دست کم ۲۴ نفر از غیر نظامیان یمنی کشته شده‌اند اما تلویزیون رسمی حوثی‌ها این رقم را تا ۴۵ کشته نیز اعلام کرده است.
در حملات هوایی شنبه، تعداد زیادی از پایگاه‌های حوثی‌ها در جنوب شهر عدن بمباران شد. حملات هوایی در این روز، بیشتر بر مناطق نزدیک به دریای سرخ مترکز بود. با این حال حملات زیادی به دژ حوثی‌ها در صعده در شمال یمن و صنعا پایتخت این کشور نیز انجام شد.
همچنین مقر ریاست جمهوری سابق علی عبدالله صالح نیز در این حملات تخریب شد.
نیروهای ائتلاف برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان برای سه شب متوالی پایگاه‌های حوثی‌های تحت حمایت ایران را بمباران کرده‌اند و هم اکنون ادعا می‌کنند حریم هوایی یمن در کنترل کامل آنهاست.
از سوی دیگر، این حملات هوایی به نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن (که پیش‌تر در صنعا از سمت خود استعفا داد و سپس دوباره در عدن اعلام ریاست جممهوری کرد)، نیز کمک می‌کند. در حال حاضر، آنها با جنگجویان حوثی در جنوب عدن در نبرد هستند.
سخنگوی ائتلاف عرب، سرتیپ احمد اثیری امروز گفت که این حملات را تا جایی ادامه خواهد داد که حوثی‌ها را از دومین شهر بزرگ یمن(عدن) به بیرون براند.
اثیری در ادامه گفت: «هدف ما(نیروهای ائتلاف عرب) محافظت از دولت مستقر در عدن است.»
این گفته در حالی منتشر می‌شود که عبد ربه منصور هادی رییس‌جمهوری یمن شب گدشته جمعه ۲۷ مارس به جده در عربستان پرواز کرد.
پیش‌تر، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل چند بار از اوضاع یمن ابراز نگرانی کرد و نماینده خود جمال بن عمر را برای همکاری با عبد ربه منصور هادی «رئیس جمهوری» مستقر در یمن، به این کشور فرستاد اما جواب مثبتی از حوثی‌ها نگرفت.

عربستان آمریکا را دیر از حمله مطلع کرد

چندی پیش خبرگزاری رویترز خبر داد که مقامات عربستان سعودی خبر حملات هوایی به یمن را چند روز دیرتر به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داده‌اند و با آنها دیرتر مشورت کرده‌اند. با این حال اوباما با این حملات موافقت کرد؛ در جواب این موافقت، پادشاه عربستان تلفنی از اوباما تشکر کرد.
یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: «آمریکا در انجام این عملیات از عربستان حمایت می‌کند.» ولی جزئیات بیشتری ارائه نداد.
عملیات هوایی عربستان که در نیمه شب چهارشنبه ۲۵ مارس آغاز شد، مناطق زیادی از یمن را هدف قرارداده است.
یک مقام مسئول نیروهای ائتلاف عرب گفت یک هلیکوپتر HH-۶۰ در آب‌های بین‌المللی سقوط کرده ولی علت سقوط را «نقص فنی» اعلام کرد.
بیشتر بخوانید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر