۱۳۹۳ خرداد ۲۹, پنجشنبه

گزارش بی‌بی‌سی از نقش سردار در عراق قاسم سلیمانی در پشت صحنه


تا چند سال پیش یافتن تصویری از قاسم سلیمانی تقریبا غیرممکن بود.
حالا شبکه‌های تلویزیونی ایران مستندهایی درباره او نشان می‌دهند و تصویرش روی صفحه اول روزنامه‌های زیادی است. برای سردار قاسم سلیمانی زمان آن رسیده که از سایه بیرون بیاید و آن‌چه را طی ده‌ها سال به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران کاشته، درو کند.
گزارش شده که او در حال حاضر در بغداد بسر می‌برد تا جلو پیشروی نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را بگیرد. سردار سلیمانی پیش از این رودرروی گروه‌های جهادی بوده است، اما در سوریه، در همسایگی عراق.
گفته می‌شود استراتژی‌های او بوده که بشار اسد را قادر ساخته بر نیروهای شورشی پیروز شود و شهرهای کلیدی را پس بگیرد. ایران همیشه حضور نظامی در سوریه را کتمان کرده است، اما آخر هفته پیش سه عضو دیگر نیروی قدس پس از تشیع جنازه عمومی در ایران به خاک سپرده شدند. قاسم سلیمانی در این مراسم حضور نداشت اما در مراسم مشابه قبلی برای کسانی که در سوریه کشته شده بودند شرکت کرده بود.
بحران عراق احتمال همکاری دو دشمن بزرگ، ایران و آمریکا، را بالا برده است. با اینکه این موضوع عجیب به نظر می‌رسد اما این اتفاق قبلا هم در عراق و افغانستان روی داده است.
ایران در حمایت از حمله آمریکا به طالبان در سال ۲۰۰۱ به این کشور اطلاعات نظامی داد و در سال ۲۰۰۷ نمایندگان دو کشور درباره شرایط نامطلوب امنیتی عراق، در بغداد دیدار و گفتگو کردند.
آن زمان نیز، نخست وزیر نوری المالکی درگیر خشونت‌های فرقه‌ای بود.
رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در عراق، سال گذشته در مصاحبه با بی‌بی‌سی به نقش قاسم سلیمانی در پشت‌صحنه گفتگوها اشاره کرد. وی گفت: "[سفیر ایران در بغداد] مکررا درخواست تنفس می‌داد. نمی‌توانستم دلیلش را بفهمم و بعدا متوجه شدم هروقت من موضوعی را پیش می‌کشیدم که او نمی‌دانست چه واکنشی نشان دهد باید برای کسب تکلیف با تهران تماس می‌گرفت؛ این قدر تحت کنترل بود. آن طرف خط قاسم سلیمانی بود."
همچنین آقای کراکر نفوذ سلیمانی را در زمان سفارت خود در عراق حس کرده بود. وی به بی‌بی‌سی گفت: "طرف ایرانی من می‌گفت، در حالیکه باید وزارت خارجه را مطلع نگه داشت، ولی در نهایت این سردار سلیمانی بود که تصمیمات را می‌گرفت."
در چند سال اخیر، نقش سردار سلیمانی در روابط خارجی ایران علنی‌تر شده است. او دیگر یک شخصیت پنهانی آن طرف خط تلفن نیست. این روزها چهره پرافتخار ایران است که در زمان‌های بحران بکار گرفته می‌شود.
سال گذشته شورشیان سوری یک فیلمساز ایرانی را در سوریه کشتند و از او فیلم‌هایی بدست آوردند که از عملیات سپاه در سوریه پرده برمی‌داشت.
این فیلم نشان می‌داد که چگونه ایران به دولت سوریه کمک کرده تا یک گروه شبه‌نظامی داوطلب را به نام نیروی دفاع ملی ایجاد کند. این جنگجویان سلاح برداشتند تا در کنار ارتش خسته سوریه برای عقب راندن شورشیان سنی، از جمله داعش بجنگند.
منابعی در بغداد روز شنبه به بی‌بی‌سی فارسی گفتند که بیش از ۱۰۰ عضو نیروی قدس برای ارائه توصیه‌های نظامی وارد بغداد شده‌اند. با اینکه این خبر رسما تایید نشده، خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی در عراق می‌گویند، این تصور وجود دارد که ایران در حال تجهیز داوطلبان شیعه است که برای جنگیدن در حال نام‌نویسی هستند.
پیش از گفتگوهای ایران و آمریکا در سال ۲۰۰۷، آمریکایی‌ها پنج ایرانی را در عراق به اتهام همکاری با نیروی قدس برای آموزش شبه‌نظامیان شیعه دستگیر کرده بودند.
هفت سال بعد، سردار سلیمانی می‌تواند در حالیکه آمریکایی‌ها بار دیگر برای نجات عراق به کمک او نیاز دارند، بسیار علنی‌تر در داخل این کشور فعالیت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر