۱۳۹۳ آذر ۱۴, جمعه

گزارش سی ان بی سی از تاثیرات کاهش قیمت چرا ایران نفت ارزان نمی‌خواهد؟


هفته گذشته در اجلاس اوپک در وین، ایران و تولیدکنندگان دیگر نفت با تولیدکننده بزرگ این سازمان یعنی عربستان سعودی لابی کردند تا سقف تولید پایین بیاید، اما هیچ نتیجه‌ای نداشت. سال گذشته نفت برنت بشکه‌ای ۱۲۰ دلار بود. از آن زمان با از دست دادن یک سوم از بهای خود به پایین‌ترین قیمت در پنج سال گذشته رسیده و روز سه‌شنبه به قیمت بشکه‌ای ۷۲ دلار معامله شد.
دولت ایران بودجه کشور را بر اساس نفت ۱۰۰ دلاری بسته است. مواد نفتی ۸۰ درصد صادرات ایران را تشکیل می‌دهد.
ممکن است ایران فعلا مشکل را احساس نکند. رامین ربیعی از تورکواز پارتنرز، از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ تهران می‌گوید: "کاهش قیمت نفت روی بودجه حال حاضر تاثیری ندارد. اما اگر قیمت برای مدت طولانی پایین بماند می‌تواند تبدیل به مشکل شود."
از سال ۲۰۰۴، سی درصد درآمد نفتی ایران به صندوق توسعه ملی واریز شده تا در صورت کاهش شدید قیمت نفت بتواند اقتصاد کشور را نجات دهد. یک مورد دیگر این است که هزینه تولید نفت برای شرکت ملی نفت ایران فقط بشکه‌ای ۱۰ تا ۱۵ دلار است، بنابراین صنعت انرژی هنوز برای کشور سودآور است.
با این حال کاهش قیمت نفت خام به آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه این برتری را می‌دهد که در مذاکرات هسته‌ای با ایران دست بالا را داشته باشند.
علیرضا نادر، تحلیلگر مسایل ایران در شرکت رند می‌گوید: "دولت ایران یک استراتژی روشن ندارد و کمبود سرمایه‌گذاری خارجی و انزوای ایران از سیستم مالی جهانی به این معنی است که ممکن است برای ایران خیلی دیر باشد تا از وابستگی به صادرات نفت خلاص شود، مگر این که توافق هسته‌ای به نتیجه برسد و تحریم‌ها کاهش یابد."
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران گفته است، جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد کاهش قیمت نفت باعث تضعیف موضعش در جبهه هسته‌‌ای شود و از کشور خواسته تا یک اقتصاد مقاومتی ایجاد کند.
بسیاری از تحلیلگران از جمله نادر این را یک تفکر امیدوارانه می‌دانند و اعتقاد دارند قیمت نفت باز هم کاهش می‌یابد و موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز تضعیف می‌شود.
از هفته گذشته که اوپک به ریاست رقیب ایران، عربستان سعودی، این تصمیم را گرفت، بازار بورس ایران ۵ درصد کاهش داشته است. ربیعی این را کمتر به کاهش قیمت نفت و بیشتر به عدم توانایی ایران در دستیابی به توافق هسته‌ای با کشورهای قدرتمند جهان مربوط می‌داند.
با تمدید مذاکرات برای بار دوم، ایرانی‌ها نگران هستند تحریم‌های جدیدی در راه باشد و این نگرانی بیشتری از کاهش قیمت نفت است. ربیعی می‌گوید: "در حال حاضر این از لحاظ روانی تاثیر بیشتری دارد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر