کردهای معترض می‌گویند که دولت ترکیه از داعش حمایت کرده و مانع از پیوستن داوطلبان کرد به مدافعان کوبانی شده است
گزارش‌ها حاکی است که دست کم ۱۲ نفر در جریان درگیری پلیس ترکیه با کردهای معترض به سیاست دولت این کشور در قبال کوبانی کشته شده‌اند. در چندین شهر ترکیه مقررات منع رفت و آمد برقرار شده است.
مقررات منع رفت و آمد در چندین شهر کردنشین، عموما در جنوب شرق ترکیه اعمال شده، هرچند ناآرامی ها به شهرهای بزرگ، از جمله آنکارا و استانبول هم کشیده شده است.
پلیس برای برخورد با معترضان عمدتا از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده می کند.
بسیاری از کردهای ترکیه از موضع دولت این کشور در قبال درگیری میان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) با کردها در سوریه، به ویژه در نبرد کوبانی به شدت ناراضی هستند.
شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه و در کنار مرز ترکیه از مدت ها پیش در محاصره پیکارجویان داعش قرار دارد. این پیکارجویان از روز دوشنبه وارد بخش هایی از این شهر شده اند و جنگ خیابانی ادامه دارد.
بخش عمده غیرنظامیان از کوبانی خارج شده اند، هرچند گفته می شود که هنوز تعدادی غیرنظامی در شهر حضور دارند.
واحدهای حفاظت خلق (نیروهای مسلح کردهای ترکیه) که از کوبانی دفاع می کنند به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نزدیکند که سال ها با ارتش ترکیه در حال نبرد مسلحانه بوده است.
تانک ها و سربازان ارتش ترکیه در مرز کوبانی مستقر هستند. گزارش شده که آنها مانع از عبور کردهای داوطلبی می شوند که می خواهند به مدافعان کوبانی بپیوندند.
دولت ترکیه متهم است که اجازه ورود پیکارجویان اسلامگرای خارجی از خاک خود به سوریه را داده است که بسیاری از آنها به گروه موسوم به دولت اسلامی پیوسته اند.
همچنین بخش قابل توجهی از کمک های مالی و تسلیحاتی که گفته می شود ترکیه و بعضی دیگر از کشورهای منطقه به مخالفان بشار اسد داده بودند، در اختیار داعش قرار گرفته است.
کردهای معترض همچنین از ائتلاف به رهبری آمریکا انتقاد می کنند که در حملات هوایی به مواضع پیکارجویان اسلامگرا در اطراف کوبانی با تأخیر و ضعیف عمل کرده است.
گروه های معترض کرد و حامیان آنها با تجمع در شهرهای مختلف در سراسر جهان اعتراض خود را به این موضوع نشان داده اند.
در بعضی از این تجمع ها، از جمله در شهر هامبورگ در شمال آلمان، کردها با اسلامگرایان سلفی درگیر شده اند.
گزارش ها حاکی است که در جریان درگیری میان دو گروه در هامبورگ ۱۴ نفر زخمی شده اند.
همزمان ۱۶۰ استاد و پژوهشگر مطالعات کردی در دانشگاه های مخلتف جهان با انتشار نامه ای سرگشاده با مردم کوبانی اعلام همبستگی کرده و خواهان حمایت بین المللی از کوبانی شده اند.