۱۳۹۴ آبان ۲۷, چهارشنبه

بازداشت پسر وزیر اسبق ارشاد دکل گمشده؛ پسر مهاجرانی در زندان


یک سال پس از آنکه ۱۴ نماینده مجلس شورای اسلامی از گم شدن یک دکل نفتی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خبر دادند، محمدمحسن مهاجرانی، فرزند عطالله مهاجرانی بازداشت شد. رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی، همچون خبرگزاری فارس و سایت نسیم علت بازداشت فرزند وزیر اسبق فرهنگ ارشاد و اسلامی را در رابطه با پرونده گم شدن این دکل نفتی عنوان کرده اند.
مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد، محمدمحسن مهاجرانی را یکی از دلال های دکل نفتی گمشده معرفی کرده بود؛ مساله ای که از سوی او تکذیب شد اما روز گذشته بار دیگر با بازداشت او ماجرای دکل گمشده به رسانه ها بازگشته است. بازداشت فرزند عطالله مهاجرانی در حالی صورت گرفته که علیرغم انتشار گزارش هایی مبنی بر بازداشت او در ارتباط با دکل گمشده، تاکنون دستگاه قضایی هیچ توضیحی در این مورد ارائه نداده است.
آبان سال گذشته ۱۴ نماینده مجلس از گم شدن یک دکل نفتی حفاری خبر دادند و در نامه ای اعلام کردند : یک دستگاه دکل نفتی با حدود مبلغ ۷۸ میلیون دلار در سال ۹۰ خریداری شده ولی تاکنون این دکل به ایران انتقال نیافته است. این دکل دین نام دارد و در سال ۹۰ از یک شرکت ترک خریداری شده است.
بیژن نامدار زنگنه، گم شدن این دکل نفتی را تایید کرد و سایت تابناک به نقل از یک مقام آگاه در وزارت نفت نوشت: علیرغم گذشت یک سال از پرداخت کل بهای ۸۷ میلیون دلاری یک دستگاه دکل حفاری نفتی از سوی یک شرکت ایرانی به یک فروشنده خارجی، هنوز خبری از این دکل نیست و دو نهاد نظارتی احتمال وقوع فساد در این پرونده را بررسی می‌کنند.
این وب سایت خبر داده بود که دکل نفتی گمشده در حفاری هایی در مکزیک به کار گرفته شده است.
مسعود میرکاظمی پس از انتشار اخبار مربوط به گم شدن دکل نفتی، فرزند عطالله مهاجرانی را دلال این دکل معرفی کرد و به روزنامه جوان گف: دلال اين دكل فردي به نام مهاجراني بوده كه فرزند وزير اسبق ارشاد است و با توجه به غير قابل استفاده بودن اين دكل، دكل مذكور چندين سال در بندر شارجه باقي مي‌ماند و كشور براي نگهداري اين دكل 6 تا ۷ ميليون دلار هم هزينه به اماراتي‌ها پرداخت كرده است.
این سخنان با واکنش محمدمحسن مهاجرانی، فرزند عطالله مهاجرانی مواجه شد. او در بیانیه ای اعلام آمادگی کرد در دادگاه مسوول پرونده به هر پرسش و استفساری پاسخ دهد و همزمان همه اتهامات مطرح شده درخصوص نقش مستقیم یا غیرمستقیم خود در خریداری این دکل را تکذیب کرد. محمدمحسن مهاجرانی گفته بود که وکلای او از مسعود میرکاظمی شکایت خواهند کرد. هر چند محمود علیزاده طباطبایی وکیل اوهم اعلام کرد که شکایتی در همین زمینه به اتهام نشر اکاذیب علیه وزیر نفت دولت احمدی نژاد ثبت کرده، اما این شکایت عملا مورد رسیدگی قرار نگرفت.
روز گذشته اما خبرگزاری فارس با انتشار خبر بازداشت محمدمحسن مهاجرانی نوشت که بازداشت او با حکم بازپرس دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی انجام گرفته.
 این خبرگزاری پیشتر عنوان کرده بود که محمدمحسن مهاجرانی با دلال اصلی این دکل، شخصی به نام رضا مصطفوی طباطبایی، داد و ستد داشته و در ازای هر قراردادی که به منظور خرید تجهیزات نفتی برای وی منعقد می‌کرده، ۴۰ درصد سهم می‌برده‌است.
دکل نفتی گمشده متعلق به شرکت تاسیسات دریایی بوده و برای دو تن از مسولان سابق این شرکت پرونده قضایی تشکیل شده. فارس نوشته که در دی ماه ۹۳ نیز یکی از متهمان فساد در این شرکت بازداشت شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه هم ۶ ماه بعد، در اواخر تیر ماه ۹۴ ، این خبر را تایید کرد.
گفته می شود علی طاهری، مدیرعامل تاسیسات دریایی و مشاور او علی مراد شیرانی که در ارتباط با این پرونده بازداشت شده بودند،در حال حاضر با قرار وثیقه آزادند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر