۱۳۹۴ آذر ۹, دوشنبه

افزایش تهدیدهای امنیتی در خارج از مرزهای ایران مانور ضد تروریستی پلیس در تهران


حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی با اعلام اعزام و استقرار واحدهای خاص یگان‌های ویژه به مرز با عراق از افزایش تهدیدات امنیتی در خارج از مرزهای ایران خبر داد. در همین حال مقامات ناجا از مانورهای "ضد تروریستی" در تهران و تدابیر ویژه در این شهر خبر داده‌اند.
حسن کرمی، روز جمعه، ۶ آذرماه، پلیس با اشاره به اقدامات این یگان‌ها در مرز با عراق گفته است نیروهای ویژه در سه نقطه مرزی مهران، چزابه و شلمچه اعزام شده‌اند.
به گفته او این نیروها در نقاط خاصی به منظور رصد موقعیت و برخورد با تهدیدات احتمالی مستقر شده‌اند.
حسن کرمی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به حضور زائران ایرانی در مراسم "اربعین" در عراق گفته است: "در این میان یگان‌های ویژه ناجا با حضور در مرزهای غربی و پایانه‌های مرزی، علاوه به انجام وظیفه ذاتی خود، در مردم‌یاری و خدمت رسانی به زائران نیز انجام وظیفه می‌کند و نیروهای ما در سه مرز شلمچه، چزابه و مهران مستقر شده و از کوله‌بری و مردم‌یاری تا حفظ نظم و تامین‌ امنیتی را برعهده دارد."
تنها در هفته گذشته بیش از یک میلیون و نیم زائر ایرانی از سه مرز شلمچه چزابه و مهران که نیروهای ویژه در آن مستقر شده، وارد عراق شدهاند.
نیروهای ویژه سال گذشته هم در این مرز مستقر شده‌اند اما امسال فرمانده این نیروها دلیل استقرار آنها در مرزهای غربی را افزایش نا امنی در خارج از مرزهای ایران عنوان کرده است.
اربعین، یک واقعه پر اهمیت نزد شیعیان جهان است که در اطراف شهر کربلای عراق رخ داده است. از زمان فروپاشی حکومت صدام حسین و استقرار حکومت جدید، سالانه هزاران زائر از ایران به این شهر سفر می‌کنند.
در پی تصرف بخشی عمده‌ای خاک عراق توسط گروه داعش رفت آمد زائران خارجی به این کشور دشوار شده است.
فرمانده سپاه استان کرمانشاه هفته گذشته با اعلام بازداشت چند "تیم تروریستی" طی دو سال گذشته در این استان گفته بود که این افراد در برخی موارد در صدد بوده‌اند افرادی را در ایران جذب و به خارج از کشور اعزام کنند.
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) تاکنون عملیات محسوس و آشکاری در داخل خاک ایران انجام نداده است، اما بعد از کشتار اخیر پاریس برخی از گروه‌های منتسب به آنها در ویدیویی ایران و روسیه را به حملات مشابه فرانسه تهدید کرده‌اند.
ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق نیز دو روز بعد از حادثه مرگبار فرانسه، گفته بود دستگاه امنیتی این کشور، اطلاعاتی به دست آورده‌ که نشان می‌دهد بعضی کشورها از جمله ایران، آمریکا و فرانسه از اهداف حملات شبه‌نظامیان هستند.
در پی این تحولات تدابیر امنیتی در ایران نیز شدت گرفته است.
علاوه بر استقرار نیروهای ویژه در مرزها، روز شنبه، ۷ آذرماه، نیروی انتظامی مانورهای "ضد تروریستی" و تمرین برای مقابله با "تهدیدات احتمالی" در تهران به اجرا گذاشت.
حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفته روز شنبه با بیان اینکه پلیس در مقابله با تهدیدات احتمالی آمادگی کامل دارد، گفت: "در این تمرین‌های عملیاتی، از نیروهای یگان ویژه، یگان امداد، تیم های چک و خنثی سازی بمب، واحدهای ۱۱۰ و نیروهای نامحسوس مرد و زن استفاده شده و بطور قطع این اقدام باعث ایجاد آرامش و ارتقای احساس امنیت شهروندان خواهد شد."


تبلیغات برای بزرگ نمایی سفر هشت ساعته منتفی شد بزرگ نمایی پوتین فقط یک روز بود


در پایان هفته ای که با بزرگ نمایی رسانه های اصولگرا از دیدار پوتین و آیت الله خامنه ای به تبلیغ برای نظامی تبدیل شد که در ابتدای ایجادش رسانه های دست راستی آن را برساخته سیا می دانستند، با حاد شدن روابط ترکیه و روسیه، پروژه تبلیغاتی تندروها برای تبدیل ایران به همپیمان مسکو بی نتیجه مهار شد و فیلم های آماده شده برای بزرگ نمایی دیدار پوتین و خامنه ای که مشاور بین المللی وی به آن بزرگ ترین حادثه سیاسی تاریخ معاصر نام داده بود، به تعبیر کاربران رسانه های اجتماعی سرزا رفت.
تدارک اول هفته پیش روزنامه های جناح تندرو، مانند کیهان و وطن امروز برای بزرگ نمایی تغییر اساسی در سیاست خارجی کشور، بر خلاف تصور اولیه نتوانست انتقاد از ولادیمیر پوتین و دولت فدراتیو روسیه را تبدیل موضوعی نقد ناپذیر کند و به سرعت کارتون و نوشته های طنز او و هدیه بدلی و ماشین ضد گلوله اش در رسانه ها منعکس شد. گرچه رسانه های تندرو همچنان به استفاده از این فرصت برای کوبیدن دولت روحانی که متهم به همفکری با آمریکا و بزک کردن چهره استکبار جهانی شده ادامه می دهند.
یکشنبه هفته پیش زمانی که ولادیمیر پوتین به بهانه شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده نفت هشت ساعتی به تهران رفت، در حالی که بدون شرکت در تشریفات معمول و بدون این که رییس جمهور به استقبالش برود با اتومبیل ضد گلوله خود راهی محل باشگاه افسران - اقامتگاه آیت الله خامنه ای - شد، و از هواپیمای وی با حرکاتی نمایشی یک صندوق آهنی بیرون کشیده شد که بعدا اعلام گشت یک جلد قران مجید دست نوشته متعلق به قرن سوم هجری که از "شریف ترین مصاحیف" است و ارزشی مادی و معنوی غیرقابل تصوری دارد، کیهان و یک روزنامه مخالف دولت به هیجان آمده و از دیداری برابر - یعنی پوتین و آیت الله خامنه ای قدرتی برابر دارند - نوشتند و آن را در جهان بی سابقه خواندند.
هنوز یادداشت روز هیجان زده حسین شریعتمداری در کیهان روز سه شنبه پیش در دست ها نگشته بود که سایت آیت الله خامنه ای مصاحبه ای با دکتر ولایتی انجام داد و وی به عنوان کسی که شانزده سال وزیر خارجه بوده و هجده سال است مشاور بین الملللی رهبری است و رمز و راز سیاست می داند این ملاقات را مهم ترین دیدار تاریخ معاصر خواند که سیاست راهبردی ایران را دیگرگون کرد.
دیدار به ظاهر غیرمتعارف پوتین و آیت الله خامنه ای بار اول به فدا شدن علی لاریجانی انجامید که محمود احمدی نژاد برای نشان دادن این که رییس شورای عالی امنیت ملی اوست نه آیت الله، لاریجانی را از دبیری آن خلع کرد و سعید جلیلی را به جای وی نشاند. عملی به شدت توهین آمیز نسبت به رهبر جمهوری اسلامی که چون هنوز حکومت با احمدی نژاد در ماه عسل بود با عقوبتی روبرو نشد و علی لاریجانی هم با اشاره بیت توانست از قم نماینده مجلس شود و در مقام ریاست مجلس در مقامی بنشیند که رییس دولت ناچار باشد وی را تحمل کند. احمدی نژاد می خواست ابتکار یک تغییر بزرگ در سیاست خارجی را به نام خود ثبت کند غافل از این که روس ها خوب می دانستند که باید با چه کسی معامله کنند. امری که هشت سال بعد واشنگتن هم از آن آگاه شد و نامه باراک اوباما از طریق پادشاه مسقط یکراست به دست آیت الله خامنه ای رسید بدون این که حتی احمدی نژاد رییس جمهور از آن آگاه باشد.
روز سه شنبه کیهان قصد داشت با تجدید مطلع همچنان آتش همصدایی با روسیه و تبلیغات علیه هواداران آمریکا را ادامه دهد وقتی که محمد ایمانی در یادداشت روز این روزنامه نوشت: هر حلقومی که بزرگ‌نمایی تحرکات تروریست‌های داعش و قبیل آن را بهانه بزک‌کاری و مظلوم‌نمایی رژیم‌های متجاوز غربی قرار دهد، هم بازی داعش در نقشه آمریکایی-صهیونیستی است، بداند یا نداند. هر حلقومی که با تمرکز افراطی بر تروریسم، ناظران را از تولیدکنندگان انبوه تروریست‌های کوکی غافل کند، در زمین دشمن‌ترین دشمنان ملت ایران بازی می‌کند؛ مأموریت داشته باشد، یا فریب خورده باشد. دشمن شماره یک ملت‌‌ها آمریکا و هم‌سفرگان او هستند.
کیهان در نهایت با نقل نظر رهبر جمهوری اسلامی نوشته: برخلاف نظر برخی افراد، آمریکا بخش عمده مشکلات منطقه است نه بخشی از راه‌حل مشکلات. آمریکایی‌ها دنبال تحمیل منافع خود هستند نه حل مسائل. آنها می‌خواهند ۶۰ -۷۰ درصد خواسته‌هایشان را در مذاکره تحمیل کنند و بقیه اهداف‌شان را هم به طور غیرقانونی، عملا اجرا و تحمیل کنند. پس مذاکره چه معنایی دارد؟
حسین شریعتمداری هم در یادداشت همزمان با سفر پوتین، به گمانه زنی درباره واکنش میانه روها پرداخته و نوشته بود: این روزها، ناخرسندی توأم با عصبانیت و سراسیمگی جریان آلوده مورد اشاره را از روابط دوجانبه و حسابشده ایران و روسیه به وضوح می‌توان دید. "ترجیع‌بند" این جریان که به طور همزمان و هماهنگ از رسانه‌های داخلی تحت امر آنان و رسانه‌های تابلودار دشمنان بیرونی تکرار می‌شود، این است که روسیه قابل اعتماد نیست و احتمال آن که در روابط و معادلات فیما‌بین عهدشکنی کند وجود دارد!
نماینده ولی فقیه در کیهان در پاسخ نوشته: آیا آمریکا و سایر کشورهای غربی که برای ورود آنها لحظه‌شماری کرده و فرش قرمز پهن می‌کنید قابل اعتمادند؟! مخصوصا آن که اولا؛ خطوط ارتباطی ایران و روسیه - آنگونه که اشاره شد - کاملا تعریف شده است و ثانیا؛ - به قول جریان یاد شده - بدعهدی و مکر روسیه یک "احتمال" است که در صورت وقوع به آسانی قابل جبران و بازگشت خواهد بود ولی کینه‌توزی آمریکا "احتمال" نیست، بلکه واقعیتی غیرقابل انکار و محسوس و ملموس است.(لینک)
همان روز روزنامه دولت در واکنشی احتیاط آمیز به تحولی که جناح تندرو قصد دارد وانمود کند با سفر هشت ساعته پوتین در سیاست خارجی کشور ایجاد شده نوشت: مناسبات دوجانبه تهران- مسکو در حالی تاریخی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته است که طرفین با در نظر گرفتن شرایط و تحولات کنونی منطقه در حال عبور از مشکلات گذشته و تعریف فصل تازه‌ای از تعاملات هستند. البته در برخی مسائل عمدتاً حوزه‌های اقتصادی رقابت‌هایی میان ایران و روسیه وجود دارد که صادرات گاز به اروپا را می‌توان یکی از این مسائل دانست. با این حال همکاری‌های روسیه و ایران در دریای خزر، جهان اسلام و موضوعات مختلف ادامه یافته و هر روز تقویت شده است.(لینک)

مسکو کدام طرف است؟
اما با تحولی که به دنبال سقوط سوخوی روسیه توسط جنگنده های ترکیه در مناسبات منطقه ای رخ داد زبان روزنامه های میانه رو باز شد و از جمله افشار سلیمانی در مقاله ای در بهار نوشته: تحویل سامانه موشکی اس -۳۰۰ ازسوی روسیه به ایران درحالی که هنوز نوع، زمان تحویل و تکلیف امضای قرارداد مربوطه معلوم نیست و روسیه به دلیل حضور نظامی در سوریه امکان چانه زنی بیشتری با آمریکا را نصیب خود ساخته و واکنش های آمریکا و اسراییل را درپی داشته است قابل تامل است، عدم اجرای قرارداد سال ۲۰۰۷ ازسوی روسیه و بار دیگر با اعتماد به روسیه، درصدد آزمودن، آزموده برآمدن است. درحالی که اگر روسها در موعد مقرر اس -۳۰۰ را به ایران تحویل میداد، تهران در مذاکرات هسته ای با۱ +۵از توان چانه زنی بیشتری برخوردار میشد.
سفیر پیشین ایران در باکو در مقاله بهار تاکید کرده: اگر به کمکهای نظامی آمریکا به اسراییل و همکاریهای تسلیحاتی دو کشور و مذاکرات عربستان با روسیه به منظور خرید سیستم دفاعی اس-۴۰۰ و فروش میلیاردی تسلیحات پیشرفته از سوی غرب به ویژه آمریکا به کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی همکاریهای نظامی روسیه با برخی از این کشورها و مصر توجه داشته باشیم، بیشتر پی خواهیم برد که روسیه با نگاه ابزاری به ایران، در پی تامین خواستها و منافع خود است.(لینک)
همان روز شهروند در سرمقاله خود ضمن مهم دانستن سفر ولادیمیر پوتین به ایران نوشته: واقعيت اين است كه دولت روسيه از چند‌ سال پيش سياست خارجي خود را به نحو روشن و مشهودي تغيير داده است. روس‌ها در زمان دولت بوش تا حدود زيادي در برابر خواست‌هاي غربي‌ها و اروپاييان منفعل عمل كردند و به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به‌گونه‌اي رأي دادند كه مطلوب غربي‌ها و ايالات متحده بود، بدون آن‌که ما به‌ازای ارزشمندی بگیرند.
به نوشته این روزنامه: اين اتفاق نه فقط در قضاياي افغانستان و عراق، بلكه در اتفاقات لیبی نيز تكرار شد و حتي مي‌توان گفت که آنان به نوعي فريب خوردند. روس‌ها همچنین در قطعنامه‌هايي كه عليه ايران صادر شد، نيز با آمريكايي‌ها همسو شدند و در روابط اقتصادي و نظامي خود با ايران به‌ويژه در تحويل موشك‌هاي اس.اس، ٣٠٠ تغيير سياست دادند. ولي با رياست جمهوري دوباره آقاي پوتين اين خط‌مشي به آرامی تغيير كرد.
شهروند به این نتیجه گیری رسیده که:روابط روسيه و ايران پس از اين اتفاقات به‌ويژه پس از توافق ١+۵ مي‌تواند از يك ثبات و پايداري قابل قبولي برخوردار شود. مسايل ميان دوكشور نه‌تنها به موضوعات منطقه‌اي بلكه مسايل دوجانبه نظامي، صنعتي، نفت و گاز، درياي خزر و... را نيز دربرمي‌گيرد. با وجود آنكه انتقادات قابل توجهي به سياست‌هاي پيشين روسيه در مواجهه با ايران وارد است، ولي نبايد فراموش كرد كه گرايشي نيز در ايران وجود داشت و دارد كه بي‌اعتمادي نسبت به روس‌ها را ريشه‌اي و اساسي و آن را غيرقابل تغيير مي‌داند. گرايشي كه قطعا به نفع منافع ملي ايران نيست و بايد در آن تجديدنظر كرد.(لینک)
دو روز بعد از سفر پوتین به تهران، اعتماد در سرمقاله خود این پرسش را مطرح کرده و نوشته: روابط ميان كشورها از نوع روابط ميان اعضاي خانواده نيست كه براساس محبت و اعتماد و صميمت باشد. اين روابط براساس قدرت و حفظ منافع ملي است. بنابراين وقتي رابطه‌اي را با يك كشور ديگر تنظيم مي‌كنيم، بايد متوجه باشيم كه آيا قدرت لازم را براي حفظ آن رابطه داريم يا نه؟
با اين مقدمه این روزنامه نوشته: مي‌توان گفت كه در وضعيت كنوني جهان، شرايط براي ايجاد يك رابطه دوسويه و مثبت با روسيه براي ايران فراهم است. ولي اين رابطه نبايد به‌گونه‌اي باشد كه بخواهيم با اتكاي به روس‌ها در مقابل غربي‌ها بايستيم. اگر رابطه ما با غرب از وضعيت پرتنش گذشته خارج نشود، ممكن نيست كه بتوانيم از روابط با روسيه نيز بهره‌مند شويم. اتفاقا يكي از دلايلي كه هم‌اكنون روس‌ها مي‌خواهند با ايران روابط بهتري را تنظيم كنند همين بهبودي يافتن نسبي روابط ايران با غرب از تنش‌هاي قبلي است.
اعتماد یادآوری کرده: روس‌ها مثل هر كشور ديگري تعلق‌خاطري بنيادي به ايران ندارند. همچنان كه ما هم به آنان نداريم، هر دو در پي منافع ملي خود هستند، بنابراين مي‌توانيم و حتي بايد گفت ‌بايد روابط متوازني را با روسيه و غرب تعريف كنيم، كه از خلال اين روابط بتوانيم با هر دو بلوك بهترين روابط و در نتيجه منافع را داشته باشيم. ولي هيچگاه رفتاري را مرتكب نشويم كه يكي از آن دو طرف بخواهد ما را وجه‌المصالحه ميان روابط خودشان قرار دهد، كاري كه در ١٠ سال گذشته بارها انجام داديم و گمان كرديم گناه از روس‌هاست.(لینک)
صادق زيباكلام در مقاله ای، رفت و‌آمدهاي مكرر كشورهاي غربي و شرقي به ايران براي گسترش مناسبات سياسي و اقتصادي و نشست سران كشورهاي گازي را مهم دانسته نوشت: ایران هر چند هنوز در بلوك كشورهايي نظير روسيه تعريف مي‌شود اما تغيير نگاه ديپلماتيك تهران را به بلوك غربي، بازيگران بين‌المللي دريافته اند. به عبارتي ایران هنوز زمين بازي خود را تغيير نداده‌ اما براي تاكتيك‌هاي خود نشانه‌هاي واضحي از تغيير را به دنيا ارسال كرده‌. گرچه هنوز مساله است که اين وضعيت چگونه در معادلات داخلي خود را نشان خواهد داد؟
این استاد دانشگاه که این روزها هدف حملات شدید جناح تندروست تاکید کرده بود: فراهم شدن زمينه‌هاي همكاري متقابل با كشورهاي غربي اين تعبير را به دنبال خواهد داشت كه منقدان بگویند دولت در پي اقتصاد درون‌زا و نگاه به داخل نيست و برنامه‌هايش منجر به وابستگي ايران مي‌شود. طیف مخالف دولت همزمان با بهره گرفتن از تاخير در نمايان شدن آثار اقتصادي اين سياست‌ها، به تبليغ شديد خواهند پرداخت كه دستگاه اجرايي معيشت مردم را فداي ديپلماسي خود كرده است. دولت اگر قدري صبر داشته باشد و البته بخت هم در اين راه او را ياري كند، نمايان شدن آثار اقتصادي روابط جديد ايران مي‌تواند پادزهري براي تبليغات سياسي جريان مخالفان باشد.(لینک)
فرید‌‌‌‌‌ون مجلسی در تحلیلی در روزنامه قانون نوشته: همکاری تاکتیکی با روسیه د‌‌‌‌‌ر تجارت گاز د‌‌‌‌‌ر این مرحله اگر بتواند‌‌‌‌‌ به حل مشکل و برقراری صلح و امنیت، باهمکاری سایرقد‌‌‌‌‌رت‌ها و کشورهای ذی‌نفع کمک کند‌‌‌‌‌، بسیار خوب خواهد‌‌‌‌بود‌‌‌‌‌. روسیه د‌‌‌‌‌رموضوع گازرقیب اصلی ایران است، والبته د‌‌‌‌‌ربرخی مسائل فنی وتولید‌‌‌‌‌ات نظامی امکان همکاری‌هایی وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌.
مقاله قانون به این جا رسیده که: رئیس جمهور روسیه د‌‌‌‌‌رسخنان خود‌‌‌‌‌گفت که روسیه د‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌وستی خود‌‌‌‌‌ازپشت خنجرنخواهد‌‌‌‌‌زد‌‌‌‌‌.این سخن می تواند‌‌‌‌‌حکایت از نوعی د‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌وجد‌‌‌‌‌انی مربوط به خنجرهای تاریخی وپیشین د‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌، وامید‌‌‌‌‌می رود‌‌‌‌‌ بتواند‌‌‌‌‌موجب کاهش بی اعتماد‌‌‌‌‌ی شود‌‌‌‌‌وتوسعه رابطه ای برابرود‌‌‌‌‌رشأن د‌‌‌‌‌وکشورمهم همسایه کمک کند‌‌‌‌‌. بد‌‌‌‌‌یهی است که بیشترین روابط اقتصاد‌‌‌‌‌ی و مراود‌‌‌‌‌ات باید‌‌‌‌‌میان همسایه هابرقرار باشد‌‌‌‌‌، امارعایت استقلال ملی وقرارنگرفتن د‌‌‌‌‌رمد‌‌‌‌‌اراقتد‌‌‌‌‌ارومسائل د‌‌‌‌‌یگران نیزبسیارمهم است.(لینک)
جهانگیر کرمی در سرمقاله روزنامه ایران نوشته: ادعاهایی نظیر اینکه ایران در سیاست خارجی به روسیه متکی است را نباید جدی گرفت زیرا این ادعا با سیاست کلان ایران که پیروی از سیاستی مستقل و نامتعهد به کشور یا بلوکی خاص است، مغایرت دارد. ضمن اینکه ایران در چارچوب همین سیاست مستقل خویش، تعامل با همه قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی را با ملاک تأمین منافع ملی و مقابله با تهدیدات مشترک دنبال می‌کند و تسری این نگرش به مرزهای همسایه شمالی نیز نکته عجیبی نیست.
به نوشته روزنامه دولت:موضوع محوری مورد بررسی در مذاکرات اخیر مقامات ارشد تهران و مسکو، مسائل منطقه‌ای و بویژه بحران سوریه بوده است. زیرا این بحران با ورود نظامی روسیه به منطقه خاورمیانه و همچنین جهانی و منطقه‌ای شدن ابعاد آن وارد مرحله تازه‌ای شده است. این در حالی است که حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران که به توافق "وین" منتهی شد، شرایطی را به وجود آورده تا ایران و روسیه در مسیر ایجاد ثبات منطقه‌ای و جلوگیری از افراط گرایی و مبارزه با تروریسم همگرایی بیشتری پیدا کنند.
ایران نوشته: به همین دلیل تشریک مساعی در زمینه مذاکرات صلح سوریه و توافقات بعدی در مرحله استقرار ثبات در این کشور و در کنار آن مقابله جدی تر با گروه‌های تروریستی از جمله موضوعاتی بود که در ملاقات‌های سران ایران و روسیه مورد تأیید و تأکید قرار گرفت که چندان دور از انتظار هم نبود زیرا ایران و روسیه در ثبات و امنیت خاورمیانه منافع مشترک دارند و به عنوان دو بازیگر مستقل با ظرفیت‌ها و توانایی‌های ویژه خویش، گزینه همکاری را انتخاب کرده‌اند تا با هم افزایی، به هدف های مشترک دست یابند.(لینک)
در روزی که روزنامه ها با چاپ عکس هایی نشان داده اند که پوتین برای سفر هشت ساعته اش به تهران لیموزین ضد گلوله خود سوار شده است یک طنز نویس با اشاره به تعطیل مدارس چند منطقه تهران و مقررات تازه ترافیک که برای آمد و شد روسای کشورهای تولید کننده گاز وضع شده بود نوشته: ممنوعیت ترافیکی دیروز تهران باعث شد من یک عذرخواهی به مسئولان دولت قبل بدهکار شوم. چرا؟
به نوشته شهرام شهیدی: از دولت قبل خیلی خیلی ممنونم که با کم‌کردن روابط بین‌الملل و کاهش مراوده با جهان باعث شدند کمتر همایش و اجلاس و کنفرانس بین‌المللی در تهران برگزار شود. شما فکر کن اگر قرار باشد حالا که ما و جهان به قول شادروان اخوان ثالث "ما دو دریچه روبه‌روی هم... آگاه ز هر بگو مگوی هم" هستیم و درهایمان را به روی هم گشوده‌ایم، سر هر بار ورود سران کشورها به تهران این‌طور برای تردد وسایل نقلیه ممنوعیت ایجاد کنیم که کلا باید در ترافیک زندگی کنیم.

فراخوان نجات یک کودک بزهکار از اعدام



edam
 ـ خیریه همت در فراخوان جدید خود میخواهد با کمک خیرین، جوانی را که قبل از سن قانونی در یک نزاع دسته جمعی مرتکب قتل شده و اینک در انتظار اعدام است، نجات دهد.
متن فراخوان را که در عصر ایران منتشر شده است، عینا در ادامه می خوانید:
“چند روز دیگر کابوسهای علیرضا تمام میشود؛ علیرضا ۱۲ سال است که کابوس طناب دار میبیند؛ چند روز دیگر این کابوسها تمام میشود،تعبیر میشود وقتی که او اعدام شود،فقط چند روز دیگر کابوس میبیند.
پدرش سالهاست که رفته است قرار بود عصای دست مادر باشدو پناه برادر معلولش.
۱۸ ساله بود که از نهاوند به تهران آمد تا دردی دوا کند گره ای باز کند اما چه سود که این مردانگی با یک اشتباه بچگانه در بدو ورود در یک نزاع دسته جمعی تمام شد و علیرضا ۱۸ ساله را بعد از چند ساعت از ورودش به این شهر بزرگ صدا کردند ” قاتل” ، چون کسی در این دعوا کشته شد.
۱۲ سال از این ماجرای تلخ می گذرد علیرضا این روزها ۳۰ ساله است تمام جوانی، تمام آرزوهایش همراه او ۱۲ سال تمام بدون یک روز آزادی پشت میله های آهنی زندان تمام شد.
مادرش سالهاست که تحت پوشش یک خیریه زندگی می گذراند . سفری نداشته جز زندان و بیمارستان ، زندان برای ملاقات با علیرضا ،بیمارستان برای درمان پسر کوچکش.
از بد حادثه در این قصه مردی شد مقتول که نان آور خانواده ای ساده و آبرودار بود که زخم رفتنش هنوز بعد از ۱۲ سال مرهم نیافته او ۱۲ سال پیش مرد اما علیرضا ۱۲ سال است که هر شب با خواب طناب دار میمیرد.شاید تنبیهی بزرگتر از ۱ بار اعدام برای اشتباه غیر قابل جبران علیرضا.
جان کلام، خواهران و برادران!
علیرضا مجرم است ،قاتل است اما آدم است. آدمی که کشتن بلد نبوده اما خیلی ساده در لابلای اتفاقات روزمره شهر ما در یک بحث و جدل شد قاتل،ما هیچکدام نبودیم که جان مقتول را نجات دهیم با میانجیگری بین آن نزاع ،اما شاید بتوانیم از مرگ علیرضا جلوگیری کنیم.
طبق قانون و شرع مقدس ،علیرضا چند روز دیگر اعدام میشود.و این حق خانواده مقتول است اما به حرمت ۱۲ سال اشک و التماس یک مادر و تعدادی انسان ، در این روزهای واپسین زندگی علیرضا خانواده مقتول که در شرایط سخت و دشواری زندگی میکنند مهربانی کردند و گذشت کردند که در ازای دریافت مبلغ ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان از اجرای حکم جلوگیری کنند.
مبلغ ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان با دوندگی یک مادر تنها با التماسهایش به همت تعدادی از دوستان خیر و مردم نهاوند جمع آوری شده است .مانده است ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان تا گرفتن رضایت و رهایی علیرضا از طناب دار و شاید محقق شدن تنها خبر خوش زندگی مادر علیرضا در تمام عمرش…  نشود، اگر خدا بخواهد و ما هرکدام هرچند ناچیز در این نجات جان سهیم شویم.
ما مادر علیرضا را نا امید نمیکنیم چون انسانیم و او را میفهمیم شاید کابوسهای ۱۲ ساله علیرضا تعبیر نشود، شاید اعدام نشود، اگر خدا بخواهد و ما هرکدام هرچند ناچیز در این نجات جان سهیم شویم.”

توضیحات سخنگوی ارشاد درباره لغو اجرای ارکستر سمفونیک



 ـ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه ممانعت از نوازندگی زنان در مجموعه ورزشی آزدی هیچ تnavazandegi zanan mamnoوجیهی ندارد، گفت که منع نوازندگی زنان برای اجرای سرود ملی به دلیل کج‌سلیقگی و بی‌اطلاعی مسئولان حاضر از نحوه برگزاری برنامه بوده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، به تصمیم منع نوازندگی زنان برای اجرای سرود ملی در افتتاحیه رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان اشاره کرد و گفت:‌ “حضور ارکستر سمفونیک تهران در این مراسم به دعوت فدراسیون کشتی انجام شده بود و قرار بود قبل از برگزاری کشتی سرود جمهوری اسلامی ایران توسط نوازندگان رسمی این ارکستر نواخته شود اما مسئولان و ماموران حاضر در ورزشگاه آزادی مانع از اجرای این سرود شدند”.
مجوزهای لازم اخذ شده بود
معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: “مأموران و مسئولان حاضر در ورزشگاه توجیه نبودند در حالی که هماهنگی‌های قانونی لازم، طی نامه‌ای مشخص، جهت اجرای برنامه یاد شده با حوزه حراست «وزارت ورزش و جوانان» صورت گرفته و مجوزهای لازم نیز اخذ شده بود”.
وی با تاکید براینکه این ممانعت که به دلیل کج سلیقگی و بی‌اطلاعی مسئولان حاضر از نحوه برگزاری برنامه بوده است هیچ توجیهی ندارد، اضافه کرد: “ماموران گمان می‍‌‌‌کردند بانوان نوازنده قرار است در ورزشگاه و در حین اجرای مسابقات ورزشی حضور داشته باشند در حالی که آنها فقط سرود ملی جمهوری اسلامی را نواخته و بلافاصله مجموعه ورزشی آزادی را ترک می‌کردند”.
رفتارهای فراقانونی در رابطه با موضوعات فرهنگی بیش از حد شده است
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بانوان کنسرت ارکستر سمفونیک تهران بسیار موجه و شناخته شده هستند و همه آن‌ها با پوشش مناسب اسلامی و رعایت موازین شرعی در این مکان حضور پیدا کرده بودند اما گویا افراد ممانعت کننده توجیه نبودند، ادامه داد: “هضم ممانعت از اجرای  سرود ملی سخت است و به نظر می‌رسد رفتارهای فراقانونی در رابطه با موضوعات فرهنگی از سوی افرادی که غیرمسئول در این زمینه بیش از حد شده است”.
باید جلوی تکرار این وقایع را گرفت
نوش‌آبادی با تاکید براینکه افرادی که مانع اجرا شدن باید توضیحات لازم را در این زمینه ارائه دهند البته به نظر می‌رسد این رفتار آن‌ها از سر ناآگاهی از اصل موضوع بوده است، گفت: “وزیر ارشاد نیز با شنیدن خواستار رسیدگی به موضوع شدند”.
حراست دستگاه‌های مربوطه در جریان بوده و فقط ماموران اجرای مطابق با قانون رفتار نکرده‌اند، گفت: “وزارت ارشاد بارها تاکید بر رعایت قوانین توسط مسئولان در موضوعات فرهنگی و هنری بوده است و به‌هیچ عنوان نظرات شخصی خود را اعمال نکنند و به هر حال این رفتار توجیه قانونی و عرفی ندارد که باید جلوی تکرار آن را گرفت”.

پیگیری صنفی کارگران سیمان لوشان به اخراج ۷ کارگر منجر شد


Kargar-ekhraj
– در جریان اعتراض ماه گذشته کارگران «سیمان لوشان» مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان در تهران، ۷ نفر از کارگران معترض این واحد اخراج شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، منابع کارگری در سیمان لوشان با اعلام اخراج کارگران معترض سیمان لوشان گفتند که اخراج شدگان از جمله ۲۵ کارگری بودند که روز ۱۹ آبان ماه در واکنش به مشخص نبودن وضعیت شغلی خود مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان در تهران تجمع کرده بودند.
بنا به ادعای کارگران این کارخانه، حکم اخراج این ۷ کارگر از سوی کارفرما زمانی به درب منازل آنان  بصورت پست سفارشی ابلاغ شده است که دو روز  ازاجتماع  صنفی آنها در مقابل ساختمان بنیاد  مستضعفان در تهران گذشته بود.
در خصوص پی گیری موضوع بازگشت بکار کارگران اخراجی گفته می‌شود، هفته پیش این ۷ کارگر اخراجی برای پی گیری موضوع اخراجشان به  دفترحراست بنیاد مستضعفان در تهران مراجعه کرده‌اند اما مسئولان این حوزه نیز با بی‌توجه‌ای به موضوع اخراجشا ن بر بازخریدی همه ۲۵ کارگر سیمان لوشان تاکید دارند.
گفتنی است که نزدیک به دو سال از تعطیلی کارخانه سیمان لوشان می‌گذرد و کارگران معترض علاوه بر مزایای مربوط به بعد از تعطیلی کارخانه نزدیک به یک سال مزد پرداخت نشده طلبکارند.
به نقل از این کارگران گفته می‌شود که جدا از مسئله معوقات مزدی، هرکدام از این۲۵ کارگر  بین ۱۳ تا ۱۸ سال سابق کار در کارخانه سیمان لوشان را دارند و در این شرایط از سوی کارفرما برای تسویه حساب و بازخریدی تحت فشار قرار گرفته‌اند.
آنها می‌گویند تا ۲۰ آذر ماه مهلت داده شده است تا در ازای دریافت سالی چهار ماه حق سنوات خود را بازخرید کنیم و در غیر اینصورت مطالبق قانون کار تنها با پرداخت سالی یک ماه با ما تسویه حساب خواهد شد.
به نقل از این کارگران گفته می‌شود که جدا از معوقات مزدی در حال حاضر مهم‌ترین خواسته آنها اشتغال دوباره در یکی از هلدینگ‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان و تکمیل سوابق بیمه‌ای برای رسیدن به موعد بازنشستگی است.
به گفته این کارگران بی‌توجه‌ای کارفرمای کارخانه سیمان لوشان به خواسته‌های آنان باعث شده برپایی اجتماعات صنفی متعددی را در مقابل نهادهای مختلف دولتی در استان گیلان ومقابل بنیاد مستضعفان در تهران برگزار شود.
کارگران سیمان لوشان می‌گویند چون شنیده‌اند که اخیرا کارفرما با آوردن تجهیزات وماشین آلات در محل پارکینگ کارخانه قصد استخراج سنگ از معا دن این کارخانه وفروش آن را دارد آن‌ها می‌خواهند تا همچنان در این واحد صنعتی مشغول کار شوند.
همچنین منابع خبری در این کارخانه همچنین اظهار داشتند؛ مشکلات کارگران سیمان لوشان در مرداد ماه سال ۹۲ از زمانی آغاز شد که دولت وقت به بهانه‌های مختلف این واحد صنعتی را با حدود ۱۸۰ کارگر تعطیل اعلام کرد.
این اظهارات در حالی است که پیشتر محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان در مقام کارفرمای اصلی کارخانه سیمان لوشان گفته بود:  قرار است مسئول هلدینگ مربوط به کارخانه سیمان لوشان امکان وصول خواسته‌های این کارگران را پیگیری کند.

عدم ابلاغ حکم دادگاه آتنا فرقدانی و محمد مقیمی



علیرغم صدور حکم دادگاه “اتهام رابطه نامشروع دون زنا” که به دلیل دست دادن به آتنا فرقدانی و وکیل وقتmoahmmad moghimi او محمد مقیمی منسب شده بود، این حکم هنوز ابلاغ نشده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منابع آگاه گفته اند که حکم پرونده آتنا فرقدانی و محمد مقیمی صادر شده است ولی مقامات قضایی به دلایل نامعلوم از ابلاغ حکم خودداری می کنند.
رسیدگی به این پرونده در ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۴ و  در شعبه ۱۱۶۱ دادگاه عمومی جزایی تهران انجام شده است.
این اتهام پیشتر آتنا فرقدانی را بر ان داشته بود که به دلیل تهمت و آزار کلامی از سوی زندانبان ها سه روز اعتصاب غذا کند.
گفتنی است مادر آتنا فرقدانی چنین رفتارهایی به صرف یک “اتهام دروغین” را “غیرقانونی و غیرشرعی” خواند که موجب آزار دخترش در محیط زندان شده است.
آتنا فرقدانی نقاش و فعال مدنی، روز شنبه ۲۳ خرداد ماه، زمانی که برای ملاقات وکیل وقت وی، محمد مقیمی در زندان فراخوانده شده بود، به دلیل دست دادن با وکیل، با اتهام “رابطه نامشروع مادون زنا” مواجه شد و وکیل وی نیز بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد، این اقدام اعتراض تعداد زیادی از وکلا را در پی داشت.
خانم فرقدانی که از بیستم دی‌ماه سال ۱۳۹۳ زندانی است، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به دوازده سال و ۹ ماه زندان محکوم شد، اتهام‌های او “توهین به نمایندگان مجلس از طریق نقاشی”، “تجمع و تبانی با افراد ضدانقلاب” و “توهین به رهبر جمهوری اسلامی” عنوان شده است.
آتنا فرقدانی سال گذشته پس از دو ماه حبس در زندان سپاه پاسداران، گفته بود که نقاشی‌های انتقادی‌اش محور اصلی بازجویی‌ها از او بوده است، وی هم اکنون در بند زنان زندان اوین نگهداری می شود.

۱۳۹۴ آذر ۱, یکشنبه

زندگی بر روی مرز/




بسیاری از خانواده‌هایی که با این معضل دست به گریبان هستند، سعی می‌کنند از راه‌های مختلف برای فرزندان‌شان شناسنامه بگیرند. اما اصولاً پیگیری‌های قانونی نتیجه‌ای ندارد. حتی اگر قرار باشد این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای برسد، دید منفی کارکنان دولت باعث می‌شود که روند پیگیری این خانواده‌ها کندتر از معمول جلو برود. سارا از پیگیری‌های مادرش برای شناسنامه‌ی او، دوخواهر و یک برادرش، که همه از او کوچک‌تر هستند، می‌گوید: "مادرم پس از تولد من، دنبال این مسئله بود. خیلی این در و آن‌در زد و سعی کرد برای من شناسنامه بگیرد. برای خواهرها و برادرم هم؛ اما از یک جایی به بعد، به خاطر توهین و تحقیرهایی که به او میشد، خسته شد. مثلاً در اداره‌ی امور اتباع خارجی یکی از کارمندان پس از اصرار زیاد مادرم به او گفته بود: «مگه ما چه‌مون بود که با افغانی ازدواج کردی؟» البته او این حرفش را خیلی وقیحتر و زشت‌تر گفته بود. این رفتار بیش‌تر با زن‌هایی می‌شود که شوهر افغانی دارند. اما با زن‌هایی که شوهر عراقی دارند یا شوهرشان از کشور دیگری است، رفتار بهتری می‌شود."

حکم زندان یاران ایران به ده سال کاهش یافت





بنابرگزارش خبرگزاری بهایی نیوز حکم زندان مدیران جامعه بهایی ایران شکست و به ده سال زندان کاهش یافت.
بنابراطلاع این خبرگزاری مدیران جامعه بهایی ایران که پیشتر به 20 سال زندان محکوم شده بودند صبح امروز با کاهش حکم زندان روبرو شده و با توجه به گذراندن بیش از یک سوم از حکم زندانن با اعمال ماده 134 با کاهش محکومیت روبرو شده اند.
هفت مدیر جامعه بهایی ایران که بدواً به ٢٠ سال زندان محکوم شدند سالها به جامعۀ بهایی ایران و جامعۀ جهانی بهایی هر دو خدمت کرده‌اند. شش تن از این جمع در تاریخ ۱۴ مه ۲٠۰۸ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷) در خانه‌هایشان در تهران دستگیر شدندو نفر هفتم نیز خانم مهوش ثابت، قبل از دیگران، در تاریخ ۵ مارس ۲٠۰۸ (۱۵ اسفند ۱۳۸۶)، در جریان سفری به مشهد دستگیر شده بود. این افراد خانم فریبا کمال آبادی و مهوش ثابت و آقایان جمال الدین خانجانی،عفیف نعیمی، سعید رضایی،وحید تیزفهم و بهروز توکلی ماهها بدون هیچ اطلاعی در بازداشت بودند و بیش از یک سال حق دسترسی به مشاورۂ حقوقی نداشتند. هفت مدیر جامعه بهایی ایران با نام " یاران ایران" شناخته می شوند. یاران ایران پس از گذشت هفت سال بدون یک روز مرخصی در زندان های رجایی شهر (مردان) و زندان اوین ( بند نسوان برای خانم ها) محبوس هستند.
بنابر اطلاع منابع آگاه شرایط روحی این افراد بسیار قوی عنوان شده اما به دلیل عدم دسترسی به شرایط درمانی با مشکلات جسمی روبرو شده اند. همزمان آقای عفیف نعیمی به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان قلب تهران تحت مراقب ویژه ماموران زندان بستری می باشند.

سیستان و بلوچستان؛ در ۸ ماه ۲۱ هزار غیر ایرانی دستگیر شده‌اند مشاغل را اتباع بیگانه گرفته اند ‎


فرماندار سراوان در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی اکثر مشاغل در اختیار اتباع خارجی است، گفته که ۲۱ هزار "تبعه بیگانه" طی هشت ماه ابتدای سال جاری در این شهرستان دستگیر شده‌اند.
درویش نارویی، مدعی شده "در حوزه اقتصادی اکثر مشاغل در اختیار اتباع بیگانه است، هزینه‎های کلان برای درمان آنها، استفاده از کالاهای یارانه‎های، تحمیل هزینه‎هایی بر اقتصاد عمومی کشور و تخریب زیرساخت‎ها و... از جمله پیامدهای حضور اتباع بیگانه در استان است."
او روز پنجشنبه در جلسه کارگروه اتباع خارجی سراوان خواهان این شد که "هموطنان خودمان" در مشاغلی که "اتباع بیگانه اشغال کرده‌اند" جایگزین شوند.
به گزارش وبسایت کمپین فعالین بلوچ، جمهوری اسلامی حضور مهاجران افغانستانی را در استان سیستان و بلوچستان ممنوع کرده، به این ترتیب اتباع افغانستانی که از طریق قانونی وارد کشور شده اند از اجازه کار محروم می شوند.
این سایت همچنین از انتشار اخبار و گزارش‌هایی از بدرفتاری ماموران با مهاجران افغانستان در هفته‌های گذشته خبر داده ست.
روز ۲۵ آبان ماه، محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از بازداشت مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی شهرستان ایرانشهر، توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داده بود.
به گفته دادستان زاهدان این مقام مسئول "در قبال صدور مجوز برای اتباع بیگانه وجه مطالبه می‌کرد".
اداره اتباع و مهاجرین خارجی که مسئول آن بازداشت شده از زیرمجموعه های وزارت کشور به حساب می‌آید.
علی اوسط‌هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان از چهره‌های اصلاح طلب دولت به حساب می‌آید، امنیت این استان در اخیتار نیروی زمینی سپاه قرار دارد؛ موضوعی که در سالهای گذشته باعث تنش‌هایی بین دولت و نهادهای امنیتی و نظامی شده است.
استان سیستان و بلوچستان در مرزهای شرقی با کشورهای افغانسان و پاکستان همسایه است. جنگ و ناآرامی و وضعیت ناگوار اقتصادی در این کشورها یکی از دلایل مهاجرت اتباع آنها به ایران است.
در مهرماه ۹۴ علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان از روند رو به رشد "هجوم اتباع افغانستانی به مرزهای شرقی" ایران خبر داده بود.
به گفته او مدیریت مهاجرت افغان‌ها که به بهانه ناامنی به مرزهای شرقی ایران هجوم آورده‌اند، ضروری است و باید اردوگاه های موقت در آن سوی مرز ایجاد شود.

"بی‌تفاوت نباشید؛ باهر مرام و عقیده ای حمایت کنید" با اعدام زندانیان کرد مخالفت کنید


فعالان کارزار لغو مجازات مرگ در ایران با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از "ﺑﺮﮔﺰﺍﺭی دادگاه‌های ﻓﺮﻣﺎﻳشی ﻭ ﭼﻨﺪ ﺩﻗﻴﻘﻪ‌ﺍی" و صدور احکام سنگین برای جوانان، خواهان توقف حکم اعدام چند زندانی کُرد شده‌اند.
در این بیانیه که نسخه‌ای از آن به روز رسیده، تائيد احکام اعدام برای شهرام احمدی، و شش نفر دیگر به نام‌های کاوه ویسی، کاوه شریفی، بهمن رحیمی، محمد یاوررحیمی، طالب ملکی و پوریا محمدی "غیر قانونی و غیر انسانی" خوانده شده است.
بر اساس بیانیه لگام "همه این افراد فاقد وکیل تعیینی بوده اند و احکام صادره درباره آن ها در دیوان عالی کشور نیز تائید شده و جهت اجرای حکم به دایره اجرای احکام زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده است و هر لحظه احتمال اجرای حکم این افراد وجود دارد."
این زندانیان در بند ۴ سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند. بر اساس این بیانیه هم اکنون شش نفر از این افراد محکوم به اعدام را به سلول انفرادی برده‌اند.
در میان این افراد، شهرام احمدی از ۶ اردیبهشت ۸۸ در زندان به سر می‌برد، حکم اعدام او درحالی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده که پیشتر از سوی همین دیوان نقض شده بود. خانواده او پیشتر به روز گفته بودند "حکم به اجرای احکام فرستاده شده و هرلحظه احتمال اجرای حکم وجود دارد."
 کنشگران کارزار لغو گام به گام اعدام صدور "احکام ظالمانه" برای این افراد را قویا محکوم کرده و "از همه مردم و مراجع قانونی و سازمان‌های حقوق بشری همچون سازمان عفو بین الملل، صلیب سرخ، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران و همچنین پارلمان اروپا خواسته‌اند که نسبت به این احکام بی تفاوت نباشند.
آنها همچنین از همگان "با هر مرام و عقیده‌ای" دعوت کرده‌اند تا "با راه‌اندازی کمپین مخالفت با اعدام زندانیان کرد از مرگ تعدادی از هموطنانمان، پیشگیری نمایند."
کمپین لگام که اینک خواهان محکومیت اعدام این افراد شده، نخستین حرکت سازمان‌مند مدنی در داخل ایران است که به صورت مشخص برای لغو مجازات اعدام فعالیت می‌کند؛ کمپینی که هدف آن واداشتن حکومت به فاصله گیری از خشونت و تشویق جامعه به گذشت از اجرای قصاص و دیگر شیومه های مجازات مرگ است.
اعضای این کمپین در فاصله کوتاهی از تشکیل این کمپین موفق شد‌ه‌اند اجرای احکام چندین محکوم به اعدام را متوقف کنند.
محمد ملکی از اعضای کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام پیشتر به روز گفته بود که اقدامات این کمپین و دیگر تلاش‌ها برای لغو مجازات مرگ در ایران کارساز بوده است.
در سال‌های گذشته شمار زیادی از شهروندان کرد و اهل سنت با اتهامات سیاسی و عقیدتی به اعدام محکوم شده‌اند. ده‌ها نفر از آن‌ها اعدام و تعداد دیگری نیز کماکان با احکام قطعی اعدام در انتظار اجرای مجازات خود هستند.
سازمانهای مدافع حقوق بارها اعدام زندانیان کُرد در ایران را محکوم کرده‌اند.

انبارهای صدا و سیما از ماهواره‌های توقیفی پر شده است


jamavari mahvareh
ـ معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به حجم زیاد کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای گفت که طبق قانون کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای باید در اختیار صدا و سیما قرار گیرد ولی در حال حاضر صدا و سیما عنوان می‌کند که انبارهایش دیگر جا ندارند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، سید علیرضا گلستانی با اشاره به موضوع قاچاق تجهیزات ماهواره‌ای به کشور و میزان قاچاق این کالای ممنوعه اظهار داشت: “آمارها نشان می‌دهد که ورود این تجهیزات به کشور، رشد چندانی نداشته و در سال جاری نیز کشفیات بسیاری در این حوزه اتفاق افتاده است”.
معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: “کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای به اندازه‌ای است که ما را دچار مشکل کرده چراکه طبق قانون، کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای باید در اختیار صدا و سیمای جمهوری اسلامی قرار گیرد ولی در حال حاضر صدا و سیما، دست‌هایش را بالا برده و عنوان می‌کند که انبارهایش جای نگهداری این تجهیزات را ندارد و این تجهیزات برای آن‌ها قابل استفاده نیز نیست”.
وی در پاسخ به این سوال که آیا جمع‌آوری ماهواره‌ها توسط پلیس از منازل به افزایش رونق این بازار سیاه و افزایش طمع قاچاقچیان این حوزه دامن نمی‌زند، گفت: “باید توجه داشت که میزان جمع‌آوری ماهواره‌ها از منازل توسط نیروی انتظامی به اندازه‌ای نیست که بتوان با میزان قاچاق ورودی این کالا آن را مقایسه کرد. لذا نمی‌توان گفت که جمع‌آوری ماهواره توسط پلیس به افزایش قاچاق این کالا دامن می‌زند”.
گلستانی در ادامه با اشاره به تقاضای موجود در جامعه برای استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای افزود: “نمی‌توان منکر شد که تقاضا برای استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای وجود دارد؛ به عنوان مثال شما وقتی روی بام آپارتمان‌ها می‌روید تعداد متنابهی آنتن‌های ماهواره می‌بینید”.
معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: “در سال ۸۶ آماری ارائه شد که حاکی از ارتباط مستقیم ۴۰ درصدی مردم با شبکه‌های ماهواره‌ای بود و ۲۰ درصد دیگر نیز به طور غیرمستقیم از برنامه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کردند و از این رو عنوان شد که ضریب نفوذ ماهواره‌ها در کشور ۶۰ درصد است. البته در سال‌های اخیر این ضریب قطعاً افزایش یافته است؛ لذا مسئولان و متولیان فرهنگی باید نسبت به میزان نفوذ و چرایی این مورد اظهار نظر کنند”.

محسنی اژه‌ای: حکم حبس برای پرونده جیسون رضاییان صادر شده است



ـ سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم حبس برای جیسون رضاییان خبر داد.rezaeeiyan
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، محسنی‌اژه‌ای در مورد دادگاه جیسون رضاییان اعلام کرد که “حکم این پرونده صادر شده اما هنوز به متهم و وکیل او به صورت رسمی ابلاغ نشده است٬ البته ممکن است آن‌ها از محتوای حکم خبر داشته باشند اما اجمالا می‌گویم که حکم وی محکومیت به حبس است و به دلیل اینکه حکم قطعی نشده است٬ نمی‌توانم جزئیات را بیان کنم”.
لازم به ذکر است، در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳، جیسون رضاییان گزارش‌گر واشنگتن پست در تهران، که دارای ملیت ایرانی و آمریکایی است، همسرش یگانه صالحی همکار نشریه انگلیسی زبان نشنال در امارات متحده عربی، و دو شهروند ایرانی امریکایی دیگر در منازل خود از سوی ماموران لباس شخصی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند. به هنگام بازرسی، منازل آن‌ها مورد به هم ریخته و رایانه‌‌ها و تلفن‌های همراه و دیگر وسائل شخصی‌شان مصادرشد. دو تن آخر، عکاس خبرنگار مستقل و همسرش که خانواده‌های آن‌ها خواهان افشای نامشان نیست، یک ماه پس از بازداشت و یگانه صالحی، نیز تاریخ۱۰ مرداد ۱۳۹۳، با سپردن وثیقه‌ای سنگین و در انتظار ادامه دادرسی آزاد شدند.
در تاریخ ٢٣ فروردین ١٣٩۴، فارس نیوز، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، جزییات این اتهام‌ها را منتشر کرده بود. از این میان “جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی، فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی ایران در شرایط تحریم و غیره”.
٢٩ فروردین ١٣٩۴ نیز، روزنامه‌ی وطن امروز دیگر رسانه‌ی نزدیک به سپاه پاسداران به نام ” رمزگشایی از جیسیون” روزنامه‌نگار واشنگتن پست را به ” نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضدتحریمی ایران از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای و …” متهم کرد. در واکنش، مارتین بارون، یکی از سردبیران روزنامه واشنگتن‌پست، عدم دسترسی جیسیون در طی نه ما بازداشت به وکیل و مشاور حقوقی را “غیر قابل قبول” و این اتهام‌ها را ” مضحک” خواند.
۳۱ فروردین ١٣٩۴ ،لیلا احسن وکیل مدافع این روزنامه‌نگار به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که موکلش به “جاسوسی، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ” متهم شده است. وی همچنین گفته است که “پس از قبول وکالت وی از اواسط اسفند ماه، برای نخستین بار است با موکل خود دیدارمی‌کند”.
خانواده جیسون رضاییان از همان فردای بازداشت وی از دولت باراک اوباما خواسته بود، تا آزادی جیسیون را در اولویت قرار دهد، در روزهای اخیر علی رضاییان نیز از دولت ایران خواسته بود که “حال که توافقی میان ایران و آمریکا حاصل شده است ما از مقامات مسئول ایران می‌خواهیم که اتهامات وارده از سوی دستگاه‌های تحت نظرشان به جیسیون را به جدیت بررسی کنند”.
تا امروز ۴٠٠٠٠٠ نفر طومار درخواست آزادی جیسون رضاییان که از سوی گزارش‌گران بدون مرز نیز حمایت می‌شود امضا کرده‌اند، ده‌ها چهره برجسته روزنامه‌نگاری از این میان نوام چامسکی، آندرسون کوپر، کریستیان آمانپور،مارتین بارون، و جون هوگ رئیس نشنال کلوپ پرس، کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز، نیز طی نامه‌ای به صادق املی لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی خواهان آزادی فوری خبرنگار واشنگتن پست شده‌اند.

اعلام اعتصاب غذای امید علی شناس پس از بازداشت مادرش


simin eyvaz zade

– امید علی شناس، فعال مدنی و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، پس از بازداشت مادرش اعلام اعتصاب غذا کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امید علی شناس پس از اطلاع از خبر بازداشت مادرش سیمین عیوض زاده در مقابل زندان اوین، گفته است که دست به اعتصاب غذا خواهد زد. وکیل این زندانی نیز، طی بخشی از مطلبی در صفحه شخصی اش، نوشته که موکلش با اطلاع از بازداشت مادرش تصمیم به اعتصاب غذای خشک گرفته است.
گفتنی است روز گذشته سیمین عیوض زاده، به همراه چند تن دیگر از فعالان مدنی در مقابل زندان اوین بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد، وی در اعتراض به بازداشت و نگهداری فرزندش در زندان اقدام به اعتراض و شرکت در تجمعات مدنی مسالمت آمیز کرده بود.
امید على شناس، ١٣ شهریور سال گذشته بازداشت و به بند دو-الف سپاه پاسداران منتقل شد و علی‌‌رغم صدور قرار وثیقه ١٠٠میلیون تومانی، دادگاه بدوی و قبلا دادسرا به دلایل نامعلومی از پذیرش وثیقه خودداری کردند.
آقای علی شناس به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به ۱۰ سال زندان محکوم شد، دادگاه وی به همراه سه فعال مدنی دیگر، در کمتر از از پانزده دقیقه، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و مجموعا به ۳۸ سال زندان محکوم شدند.
مطابق دادنامه، فعالیت های مجازی و انتشار مطالب انتقادی درباره وضعیت حقوق بشر و اعدام در ایران، همدلی و همراهی با خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های زندانیان محکوم به اعدام، شرکت در تجمعی در دفاع از کوبانی، همدلی با خانواده های قربانیان حوادث سال ۸۸ و ارتباط با فعالین حقوق بشر، مستند اتهاماتی است که به این فعال مدنی وارد شده است.
به اعتقاد مشاورین حقوقی هرانا، دادنامه صادره علیه این فعالین مدنی که تصاویر آن پیشتر از سوی هرانا منتشر شد، حاوی اشتباهات فاحش حقوقی است که در صورت رسیدگی جدی و دقیق شانس تغییر حکم را در دادگاه تجدید نظر تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
به گزارش هرانا، بند هشت در حال حاضر یکی از بدترین بندهای زندان اوین است که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی علیرغم اصل تفکیک جرائم همراه با زندانیان غیرسیاسی و بعضا خطرناک نگهداری می شوند.

۱۳۹۴ آبان ۲۸, پنجشنبه

تکرار داستان احمدی نژاد غیبت روحانی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت


حسن روحانى، رئیس‌جمهوری از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری می‌کند؛عملی اعتراضی که به نوشته رسانه‌های اصول‌گرا برای دومین بار در دوران ریاست‌جمهوری او رخ می‌دهد.
وب‌سایت فردا ـ- نزدیک به محمدباقر قالیباف -ـ در گزارشی نوشت که روحانی از حضور در جلسه‌های دو ماه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری کرده. دلیل آن نیز "مخالفت‌های" او با برنامه ششم توسعه است: "معتقدند چون دولت مجری این برنامه بوده طبعا باید با نظر وی این برنامه تدوین شود و به نشانه اعتراض در جلسات اخیر شرکت نکرده است".
هنوز دولت، نزدیکان روحانی و یا حامیان او واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. 
به نوشته فردا نیوز روحانی پیش از این نیز به مدت سه ماه از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری کرده بود. دلیل آن نیز "تصمیم‌گیری مجمع در حل معضل شرایط عزل رییس کل بانک مرکزی" بود. 
براساس قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه ارائه مشاوره به رهبر جمهوری‌اسلامی در "تعيين سياست‌های كلي نظام، پيشنهاد چگونگی حل معضلات نظام كه از طريق عادی قابل حل نيست به مقام رهبری، تشخيص مصلحت در مواردی كه مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازين شرع و يا قانون اساسی بداند، مشاوره در اموری كه مقام رهبری به مجمع ارجاع می‌دهد، نظارت بر حسن اجرای سياست‌های كلی نظام، مشاور رهبری در موارد اصلاح يا تتميم قانون اساسی، عضويت در شورای بازنگری قانون اساسی (اعضای ثابت مجمع)، انتخاب يكي از فقهای شورای نگهبان برای عضويت در شورای موقت رهبری، تصويب برخی از وظايف رهبری برای اجرا توسط شورای موقت رهبری، انتخاب جايگزين هريک از اعضاى شورای موقت رهبری در صورت عدم توانایی انجام وظايف و پيشنهاد چگونگی اتخاذ تصميم شورای موقت رهبری در مورد وظايف مصرح در بندهای اصل يكصد ودهم كه در اصل يكصدويازدهم تصريح گرديده" را به عهده دارد. 
این البته نخستین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. پیش از این محمود احمدی‌نژاد نیز چند سال از حضور در جلسه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری کرده بود. او پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری اما با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان عضو حقیقی این مجمع منصوب شد. 
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر طبق قانون، به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. اعضای حقوقی این مجمع شامل رییس‌جمهور، رییس مجلس، رییس قوه‌قضاییه و فقهای شورای نگهبان هستند. سی و پنج عضو حقیقی مجمع نیز، توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شوند.
آن زمان اختلاف‌ها میان احمدی‌نژاد و هاشمی‌رفسنجانی - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - دلیل این مساله عنوان شده بود. اما حسن روحانی از سال‌های نخست روی کار آمدن جمهوری‌اسلامی رابطه نزدیکی با هاشمی‌رفسنجانی دارد و خود مدت‌ها مسئولیت مدیریت مرکز تحقیقات استراتژیک این نهاد را به عهده داشت. 
به نظر می‌رسد یکی از دلایل این مساله ترکیب این مجمع است. ترکیبی که در آن کفه ترازو به سمت اصول‌گرایان سنگین‌تر است. آیت‌الله خامنه‌ای اسفندماه سال ۹۱ طی حکمی اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب و اکبر هاشمی‌رفسنجانی را نیز به عنوان رییس آن٬‌ انتخاب کرده بود. وی در دوره پنجم مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ میرحسین موسوی، محمد امامی کاشانی، محمد ری‌شهری، محمدرضا توسلی، بیژن نامدار زنگنه و محمد هاشمی را برکنار و محمود هاشمی شاهرودی، محمود محمدی‌عراقی، غلام‌رضا مصباحی‌مقدم، محمدحسین صفار‌هرندی، حسین محمدی، صادق واعظ زاده و احمد وحیدی را به عضویت این نهاد منصوب کرده بود. او همچنين تنها یک روز پس از تحلیف حسن روحانی در مجلس و آغاز به کار وی، محمود احمدی‌نژاد را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.

امام جمعه اصفهان؛ باید فعالیت زنان در مغازه‌ها و ادارات و شرکت‌ها ممنوع باشد


tabatabyi nejhad isfihan
 نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر این‌که حق زنان درست ادا نشده است، گفت: حق زن این نیست که کار کند، حق این است که دولت، مردان را از نظر مالی تأمین کند. وی خواستار ممنوعیت فعالیت زنان در مغازه‌ها و ادارات و شرکت‌ها شد.
به گزارش هرانا به نقل از انتخاب، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان پیش از ظهر امروز، در دیدار مسؤولان و سرمربیان حلقه‌های شجره طیبه صالحین استان اصفهان مدعی شد راهکار تقویت بنیان خانواده افزایش اشتغال آقایان است، آقای طباطبایی مدعی شد “آنچه که اسلام دستور داده است به نفع زن است، بیشتر مسائلی که در اسلام مطرح می‌شود به سود زنان و در راستای حفظ کرامت و شأنیت بانوان است و باید این مسائل به درستی در جامعه تشریح و تبیین شود، زنان حتی برای کارهای خانه و شیردادن بچه هم می‌توانند از همسر خود پول دریافت کنند، همه مخارج برعهده مردان است و به همین دلیل اشتغال آنها باید در اولویت باشد.”
وی نمایندگانی که مدعی حمایت از حقوق زنان هستند را افرادی نامید که صرفا به دنبال کسب رای زنان هستند.
آقای طباطبایی در ادعاهای خود که در تضاد کامل با معاهدات حقوق بشری و بعضا قوانین داخلی کشور است خواستار ممنوعیت فعالیت زنان در مغازه‌ها و ادارات و شرکت‌ها شد و خواست “به جای آن اسباب و لوزام حضور زنان در کارهای تخصصی بانوان فراهم شود“.

تعطیلی یک تالار به اتهام عدم رعایت شئون اسلامی


polomp 3
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی از تعطیلی تالار فیروزه بیرجند به دلیل “رعایت نکردن شئون اسلامی” خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، سرهنگ سید محمد رضا سرفرازی گف: حین اجرای مراسمی برای تبلیغ پوشاک، مجری برنامه که تعهد کرده بود در جلسه آهنگی پخش نشود در اواخر جلسه آهنگی بی کلام پخش کرد که زمینه همراهی و کف زدن میهمانان حاضر در برنامه را فراهم کرد که این موضوع باعث رنجش و ابراز نارضایتی از سوی برخی از حاضران در نمایشگاه شد.
سرفرازی گفت: با مراجعه مأموران پلیس امنیت عمومی برای کنترل مراسم پس از مشاهده وضعیت نامناسب جلسه بلافاصله به مدیر تالار تذکر لازم ابلاغ و از ادامه مراسم جلوگیری شد. مدیر تالار و برگزار کننده برنامه به پلیس امنیت عمومی فراخوانده شدند و پس از شنیدن اظهارات آنان به دلیل رعایت نکردن شئون اسلامی اخطاریه پلمب ۴۸ ساعته به آنان ابلاغ شد و نامبردگان پس از تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند .
وی با اشاره به این که حضور میهمانان با کارت دعوت قبلی بوده و بیشتر آنها از خانواده پوشاک فروشان شهر بیرجند بودند، اظهار کرد: در این جلسه قسمت نشستن خواهران و برادران مجزا بود و عده ای از آشنایان برگزار کنندگان جلسه به صورت خانوادگی در ردیف جلو حضور داشته اند.
وی تاکید کرد :پس از برگزاری مراسم تعدادی از سایت های اینترنتی مطالبی تحت عنوان برگزاری شوی لباس دانشجویی مختلط در دانشگاه بیرجند + تصاویر منتشر کردند که طی بازبینی بعمل آمده توسط کارشناسان پلیس امنیت عمومی بیشتر عکس ها و مطالب درج شده در سایت های مذکور غیر واقعی و مربوط به برنامه نبوده است. همچنین نمایشگاه برگزار شده بدون رقص وپایکوبی بوده و هیچ گونه پوشاک زنانه ای در این برنامه به نمایش گذاشته نشده است.
تالار فیروزه بیرجند در محل ورودی در اصلی دانشگاه بیرجند قرار دارد و جزو املاک دانشگاه است و در جداگانه ای به بیرون برای تردد و مراسم مختلف دارد.

تفهیم اتهام افسانه بایزیدی و تعیین شعبه دادگاه



afsane bayzidi
افسانه بایزیدی، دانشجوی بوکانی بازداشت شده، از سوی شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب مهاباد به “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” متهم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افسانه بایزیدی، روز سه شنبه ۲۶ آبان، به دادگاه انقلاب شهر مهاباد اعزام شد و پس از تفهیم اتهام، مجددا به بازداشتگاه اطلاعات سپاه بوکان بازگردانده شد.
قرار است جلسه محاکمه این فعال سیاسی، روز دوشنبه آینده در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی محمدخواه برگزار شود.
این فعال کرد اهل بوکان، شانزدهم مهرماه سال جاری از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.
افسانه بایزیدی پیش از این نیز در آبان ماه سال ۹۲ بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شده بود، وی در این پرونده به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.