۱۳۹۳ بهمن ۲, پنجشنبه

افزایش حملات و فشارها بر جواد ظریف کیانوش راد: تجمع مقابل سفارت فرانسه ساماندهی شده بود


سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به کشور فرانسه و قدم زدن با جان کری، همتای امریکایی اش در ژنو، دو موضوعی است که طی روزهای گذشته فشارها و حملات زیادی را از سوی طیف تندروی حکومتی و رسانه های محافظه کار متوجه او و دولت کرده است. تا جایی که جواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری در مجلس از احضار ظریف به مجلس و طرحی "سوالی سنگین" در این دو زمینه در مجلس خبر داده که به گفته او با امضای بالایی به هیات رئیسه تقدیم شده و در جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 در همین راستا برخی خواستار عذرخواهی ظریف از مردم و برخی دیگر خواهان اخراج سفیر فرانسه از ایران شده اند؛ این مسائل همزمان با تجمع مقابل سفارت فرانسه در تهران و پایین کشیدن و تخریب تابلوی نوقل لوشاتو، به گفته محمد کیانوش راد، نشان از برنامه ریزی پشت پرده برخی جناح های سیاسی در داخل کشور دارد. محمد کیانوش راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم در مصاحبه با "روز" می گوید: وقتی مسائل اساسی کشور که با منافع ملی جامعه ایران ارتباط مستقیم دارد نادیده انگاشته می شود و به برخی از حواشی بی اهمیت این گونه توجه می شود، این نشان دهنده آن است که دوستانی در مجلس که بر طبل این گونه سئوال ها می کوبند هیچ پایگاهی در جامعه ایران ندارند و به صرف رفتارهای شعاری و احساسی فکر می کنند می توانند پایگاهی اجتماعی برای خود دست و پا کنند و با کمترین مساله ای به انتقاد شدید از دولت می پردازند. در حالی که دولت در این زمینه ها مواضع خودش را روشن کرده و قرار نیست برای هرچیزی ما لشکرکشی کنیم، جنگ و دعوا راه بیندازیم و قطع رابطه کنیم.
او می افزاید: شکی نیست در میان کسانی که جلوی سفارت فرانسه جمع شدند باید تفکیک قائل شویم. کسانی هم در میان این جمع بوده اند که با انگیزه های مثبت و به دلیل آنکه نوعی جسارت به پیامبر اسلام انجام شده حاضر شده اند اما تردیدی در آن روی سکه نباید داشت که اصولا چنین حرکت هایی در ایران، حرکت های خودجوش و یکباره نیست. چون در جاهایی ساماندهی می شود و براساس دستورالعمل و انگیزه های سیاسی، فراتر از آنچه که بعضی مردم با انگیزه های مثبت حضور پیدا می کنند، برنامه ریزان دنبال هدف دیگری هستند. همانطور که در قضیه سفارت انگلیس شاهد بودیم.
این عضو جبهه مشارکت "صرف اعتراض گروهی" را "حق افراد و گروههای سیاسی" می داند اما در عین حال توضیح می دهد: اما کشانده شدن سیاست اجرایی و دیپلماسی به حرکت های احساسی و حرکت هایی که از آینده نگری سیاسی و دیپلماتیک کشور ما دور است قاعدتا حرکت های سطحی و نپخته ای خواهد بود. جریان های سیاسی پشت پرده در این قضایا دنبال ضربه زدن به دولت آقای روحانی هستند، چه در عرصه اقتصادی و چه در عرصه دیپلماسی..
او می افزاید: چنین حرکتی در بهترین وضعیت گویای خواست اندکی از مردم جامعه ایران است. مردم به صورت واقعی ضمن اعتراض به توهین به پیامبر اسلام، در عرصه روابط خارجی مخالف هرگونه حرکت های تند، افراطی، غیرواقع بینانه و مبتنی بر قطع روابط با کشورهای اروپایی هستند. این گونه رفتارها را می بایستی در چارچوب برنامه ریزی های جناحی پشت پرده علیه دولت آقای روحانی دید.
روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز به این مسائل واکنش نشان داده و براساس گزارش خبرگزاری ایلنا در پاسخ به ادعای خبرنگاری که گفته بود مردم در تجمع روز دوشنبه خود مقابل سفارت فرانسه در محکومیت اهانت به پیامبر اکرم خواستار اخراج سفیر این کشور بودند گفته است: اینکه بخواهیم سفیر را اخراج کنیم ممکن است خواست احساسی یک جمعی باشد که البته برای ما قابل احترام است٬ اما ما هدف بزرگی داریم و باید از حقوق ملت ایران دفاع کنیم و این را هم با زبان و ادبیات دیپلماسی پیش ببریم؛ البته همه این نظرات را نباید به پای مردم نوشت. برخی جریان‌های سیاسی این نظرات را مطرح می‌کنند. این روز‌ها مد شده هر کس حرفی دارد٬ می گوید مردم اینطور می‌گویند٬ در حالی که مردم به خوبی می‌دانند حرف‌های خود را چگونه و چه زمانی بزنند.
او مواضع وزارت خارجه را هم در موارد مختلف درست و سنجیده اعلام کرده و گفته است: فکر می‌کنم خیلی سخیف باشد بگوییم چون ظریف و کری با یکدیگر قدم زدند٬ بنابراین به نوعی دیپلماسی ما ضعیف بوده است. کسانی که به این نوع مسائل می‌پردازند٬ برای این است که می‌بینند مذاکرات با جدیت و قاطعیت و ملاحظات ملت ایران انجام می‌شود٬ برای همین به این نوع مسائل می‌پردازند. اما این انتقادات بین مردم جایی نخواهد داشت.
اما این تنها نمایندگان تندروی مجلس نیستند که قدم زدن ظریف با کری در ژنو و سفر او به پاریس را مورد انتقاد شدید و بهانه حملات به دولت قرار داده اند. محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج ،هم ظریف را به ناشی گری و تکرار خطاها متهم کرده و به وب سایت دانا گفته است که او باید از مردم عذرخواهی کند.
حسین نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی، دو مرجع تقلید قم هم سفر ظریف به پاریس را اقدامی نابجا خوانده اند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر