۱۳۹۳ آبان ۲۲, پنجشنبه

ایران پس از بیش از یک دهه با سفر گزارشگران حقوق بشری موافقت کرد

جمهوری اسلامی ایران با سفر دو تن از گزارشگران «تخصصی» حقوق بشر به این کشور موافقت کرد. این در حالی است که ایران تا کنون با سفر احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد موافقت نکرده، چرا که او را به «بی انصافی» و «رعایت نکردن بی طرفی» متهم می‌کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم نزدیک به نهادهای امنیتی ایران، هادی صادقی معاوت فرهنگی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در نشستی خبری درباره اجلاس اخیر «یو.پی.آر» در ژنو توضیحاتی ارائه داد.
صادقی در این باره گفت: «در اجلاس اخیر ژنو ۱۰۶ کشور وقت صحبت گرفتند و از این تعداد نیمی به حمایت از مسائل حقوق بشری در ایران پرداختند و نیمی دیگر نیز به ما توصیه‌هایی را ارائه کردند.
وی افزود: «در مجموع حدود ۲۹۰ توصیه به ایران ارائه شد که از این مقدار حدود ۱۰۰ توصیه درباره لغو مجازات اعدام و تعداد زیادی نیز درباره آزاد کردن همجنس‌گرایی بود که طبیعتا نمی‌توانیم این کارهار ا انجام دهیم.»
معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران درباره توصیه برخی کشورهای غربی مبنی بر لغو مجازات اعدام افراد زیر ۱۸ سال گفت: «در حال حاضر این کار در ایران انجام می‌شود و هیچ مورد اعدام زیر ۱۸ سال نداریم و اگر فردی مرتکب قتل شود حکم اعدام وی بعد از ۱۸ سالگی اجرایی می‌شود.
در ایران نوجوان در زندان نگهداشته میشود تا به سن ۱۸ سالگی برسد سپس حکم اعدام در مورد وی اجرا می‌شود.
صادقی به دیدار با رئیس جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «در این دیدار تقاضاهایی از جمله پذیرش گزارشگران ویژه مطرح شد در حالیکه گزارشگر ویژه کنونی یعنی احمد شهید گزارشگر منصفی نیست و مجموعه رفتارها و صحبت‌های وی نشان داده او نسبت به جمهوری اسلامی ایران بی‌طرف نیست.»
وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران به دلیل منصفانه نبودن مواضع احمد شهید و رعایت نکردن وظایف گزارشگری او را به داخل کشور راه نداده است.»
معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران اضافه کرد: «در دیدار با رئیس جدید شورای حقوق بشر ایران آمادگی خود را برای پذیرش گزارشگران منصف اعلام کرد و قرار شد در دو مورد تخصصی گزارشگران تخصصی در سال میلادی آینده وارد کشور شوند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر