۱۳۹۳ آبان ۲۲, پنجشنبه

استاندار تهران: بازداشت شدگان مهمانی گرفته بودند حادثه تاسوعای شهر ری "سازمان یافته" نبود


استاندار تهران درباره بازداشت ده‌ها تبعه افغان در شهرری تهران گفته است دستگیرشدگان در ایام محرم در مراسم "مهمانی" شرکت کرده بودند. حسین هاشمی، همچنین اخبار بعضی رسانه‎ها درباره عمدی‌بودن برگزاری این مراسم وهابی‌بودن شرکت‎کنندگان را "غیردقیق" و اخبار پیرامون آن را عجولانه توصیف کرده است.
اشاره استاندار تهران به حادثه‌ای است که سه روز بعد از عاشورا در سالنی در شهر ری اتفاق افتاد.
 روز شنبه ۱۷ آبان، موسی هاشمی، معاون اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران، درباره جزئیات این حادثهگفته بود: "سه روز بعد از عاشورا، تعدادی از اتباع کشور افغانستان دریک مکان متروکه در شهر ری اقدام به برپایی جشن دامادی یکی از همشهریان خود به نام سلیم می‌کند که به دلیل شنیده شدن صدای ساز، عواطف مردم و عزاداران جریحه‌دار شده و در محل حاضر می‌شوند."
در باره این حادثه گزارش‌های مختلفی منتشر شد. خبرگزاری فارس آن را "اعتراض گروهی از مردم به عدم رعایت شئون ماه محرم در مراسم نامزدی یک تبعه افغان" خوانده بود.
 مقا‌م‌ات دولتی می‌گویند این مراسم یک مهمانی بوده که با اعتراض و دخالت مردم و حضور نیروی انتظامی متوقف شده است. برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که معترضان شماری از شرکت کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند، در حالیکه معاون استاندار تهران گفته است: "علی رغم این که برخی افراد با تشویش اذهان عمومی درصدد این بودند که در جریان این حادثه اتفاقات ناگواری رخ دهد با هوشیاری مردم و مسئولان اتفاق خشونت باری رخ نداد."
برخی دیگر از گزارش‌ها شرکت کنندگان را طرفداران وهابیت معرفی کرده بودند که روز دوشنبه، ۱۹ آبان ماه از سوی استاندار تهران تکذیب شد. حسین هاشمی، با رد گزارش‌ها درباره وهابی بودن شرکت کنندگان در این مراسم گفته : "این واقعه به هیچ وجه سازمان یافته نبوده است."
استاندار تهران دیروز همچنین در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم هم گفت: "آن‌ها تا ۱۰ محرم بنا بر اعتقاداتشان مراسمی نداشته‌اند و برگزاری مراسم از این دهه به بعد را بلامانع می‌دانند که البته طبیعتا این کار اشتباه بود چرا که از فرهنگ شیعه مطلع بودند."
 معاون اداره اتباع و مهاجران خارجی تهران پیشتر شمار بازداشت‎شدگان را ۶۲ نفر اعلام کرده بود.
موسی هاشمی همچنین گفته بود که بازداشت‌شدگان "به اردوگاه مراقبتی استان تهران منتقل شدند. در زمان دستگیری و انتقال اتباع افغان، به کسی آسیب جانی وارد نشد و همگی در سلامت کامل هستند."
این افراد همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
در ارتباط با حواشی برگزاری این جشن و حوادث رخ داده پس از آن،‌ هدایت‌اله جمالی پور،‌ معاون استاندار تهران به خبرگزاری فارس گفته بود: "هیچ قضاوتی در ارتباط با چرایی این رخداد نمی‌کنیم و منتظریم دستگاه قضا، نیروهای انتظامی و امنیتی بررسی لازم را انجام داده و علل آن را تشریح کنند."
دستگاه قضایی و نهادهای نظامی و انتظامی تا کنون واکنشی به این حادثه نشان نداده اند. با این حال معاون اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران تهدید کرده است: "در صورتی که جرم اتباع افغانی دارای مجوز اثبات شود کارتشان باطل و به کشورشان بازگردانده می‌شود و همچنین اتباع غیر قانونی نیز بعد از احراز جرم به کشورشان اعزام خواهند شد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر