۱۳۹۴ خرداد ۴, دوشنبه

«کودک آزاری، همسر آزاری و خشونت خانگی» بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی در ایران


koodak azari
حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می‌گوید که «کودک آزاری، همسر آزاری و خشونت خانگی» موضوع بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در ایران است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، مسعودی فرید، اعلام کرد که تعداد ۸۵ درصد این تماس‌ها با اورژانس اجتماعی از سوی زنان بوده است.
او افزوده که، سازمان بهزیستی با همکاری آموزش و پرورش، برای جلوگیری از افزایش خشونت و آزار، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز را در زمینه «مهارت‌های کنترل خشم و مدیریت هیجانات» آموزش داده است.
جمعیت دانش‌آموزی در ایران افزون بر ۱۳ میلیون نفر برآورد می‌شود.
به‌گفته حسین اسدبیگی، رئیس مرکز اورژانس اجتماعی کشور، در سال گذشته پنج هزار و ۱۷۵ دختر و سه هزار و ۱۸۹ پسر مورد کودک‌آزاری قرار گرفته‌اند.
این آمار صرفاً کودک‌آزاری‌هایی را شامل می‌شود که به سازمان بهزیستی اطلاع داده شده و به نظر می‌آید رقم واقعی کودک‌آزاری بیش از این است.
بر پایه آمارها روزانه ۴۰ مورد کودک‌آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش می‌شود. شماری از این کودک‌آزاری‌ها به مرگ کودکان منجر می‌شود.
در ایران تنها ۱۰ سال است که کودک‌آزاری به‌عنوان «جرم عمومی» شناخته می‌شود و پیگیری آن منوط به شکایت قربانی نیست.
با وجود این، مجازات‌هایی که برای کودک‌آزاری در نظر گرفته می‌شود معمولاً متناسب با جرم نیست و بستگان درجه یک، به‌ویژه پدر، حتی در مواردی که آزار منجر به قتل کودک شود، به مجازات سنگینی نمی‌رسد.
بسیاری از نزدیکان، بستگان و از همه مهم‌تر همسایگان نیز کودک‌آزاری را امری خصوصی و خانوادگی می‌دانند و از گزارش آن خودداری می‌کنند.
همچنین در هفت ماهه نخست سال گذشته ۴۵ هزار و ۵۵۵ نفر در کل کشور به دلیل همسر‌آزاری به پزشک قانونی ارجاع داده شده‌اند که هزار و ۳۸۴ نفر آن‌ها مرد و ۴۰ هزار و ۱۷۱ نفر زن بوده‌اند.
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال گذشته گفته بود که جامعه ایران به سوی خشونت پیش می‌رود و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
به گفته او، افزایش خشونت در ایران «مشکل فرهنگی و روانی» است.
وزیر بهداشت نخستین راه کاهش خشونت را «آموزش حرف زدن با هم» دانست و ادامه داد: «باید برای تعاملات شفاهی تمرین کنیم؛ از خانه تا مدرسه و جامعه، رسانه‌ها در این‌زمینه مسئولیت سنگینی دارند.»
روزنامه اعتماد چند ماه پیش گزارش داد که میزان خشونت خانگی در تهران، ۱۸.۹ درصد جسمی و ۵۲.۴ درصد روانی است. همچنین در سطح کشور، در هر ۹ ثانیه یک مورد خشونت اتفاق می‌افتد.
شمار درگیری‌ها و نزاع‌های خیابانی نیز نمونه دیگری از خشونت در ایران است که سالانه جان صدها نفر را می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر