۱۳۹۴ خرداد ۱۴, پنجشنبه

رویارویی پیشمرگه‌های کرد ایرانی با سپاه و دستگیری ۳۰ نفر


komeleh
در مناطق کردنشین ایران بیش از ۳۰ نفر دستگیر شدند، پیشمرگه‌های حزب دمکرات کردستان ایران در مرزهای ایران حضور یافتند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دویچه وله فارسی، به گفته سران احزاب کرد ایرانی، طى روزهاى گذشته در مناطق کردنشین ایران، نیروهای سپاه و وزارت اطلاعات ایران بازداشت‌هاى گسترده‌اى را آغاز کردند.
رسانه‌های کردی از جمله آژانس خبررسانی “کردپا” از دستگیری حدود ۳۰ نفر در مناطق کامیاران، سردشت و ارومیه خبر دادند.
“کردپا” نام افراد دستگیر شده را نیز منتشر کرده است، در گزارش منابع کردی همچنین آمده که نیروهای تقویتی سپاه ارومیه با کاتیوشا و دیگر مهمات از شهر خوی به مناطق مرزی حاج عمران در پیرانشهر اعزام شد‌ه‌اند.
وزارت اطلاعات ایران نیز در بیانیه‌ای “دوازدهم خرداد/ ۲ مه” از دستگیری اعضای یک گروه “تروریستی”در ارتباط با وقایع هتل تارای شهرستان مهاباد خبر داده بود.
مقامات ایران پیش‌تر ادعا کرده بودند که اعتراض مردم مهاباد با تحریک دو گروه سیاسی “کومله و دمکرات” رخ داده است، اما رهبران هر دو گروه سیاسی این اتهام را رد کردند.
آغاز موج دستگیری‌ها در مناطق مختلف کردنشین ایران با حضور دوباره پیشمرگه‌های احزاب کرد ایرانی در مرزهای ایران و اقلیم کردستان هم‌زمان شده است.
عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله کردستان ایران، در ارتباط با این موضوع گفت: “به بهانه‌های مختلف این دستگیری‌ها در کردستان ادامه دارد و خیلی هم وسیع شده است. متاسفانه خیلی کم در رسانه‌ها منعکس می‌شود و فقط گاهی به حد اعدام که می‌رسد بازتاب رسانه‌ای پیدا می‌کند. از طرف دیگر امسال فعالیت نیروهایپیشمرگه کرد ایرانی بیشتر از گذشته است و احزاب کرد به این مسئله توجه بیشتری کردند.”
عبدالله مهتدی، همچنین گفت: “سالهاست سیاست ما خود داری از عملیات‌های مسلحانه بوده واین مسئله کماکان صادق است. ولیکن با توجه به تحولاتی که هست یعنی بالارفتن تعداد اعدام‌ها، بویژه اعدام‌های سیاسی در کردستان، سخت گیری‌های فوق‌العاده، دستگیرهای وسیع و شکنجه‌هایی که بعد از حوادث مهاباد کردند، احزاب کرد بطور کلی می‌پرسند که آیا این سیاست خودداری از درگیری‌ها و عملیات مسلحانه، سیاست درستی است.”
حضور پیشمرگه‌های احزاب کرد ایرانی با مخالفت حزب کارگران کردستان ترکیه پ ک ک روبرو شده است. در برخی از منابع کردی به این موضوع اشاره شده که حزب پ‌ک‌ک با ایران بر سر عدم حضور نیروهای خارجی از جمله پیشمرگه‌های ایرانی “توافقنامه امنیتی” امضا کرده است.
مصطفی هجری، دبیر اول حزب دمکرات کردستان ایران، گفت: “ما اخباری را شنیدیم که پ ک ک حدود ۳ سال پیش این قرارداد را امضا کرده است، ولی ما خود این قرارداد را ندیده‌ایم، اما عملکرد پ‌ک‌ک و این‌که از ورود ما به داخل ایران جلوگیری می​کند، نشان می​دهد که امضای این قرارداد صحت دارد وگرنه پ‌ک‌ک هیچ ماموریتی و وظیفه​ای ندارد از مرزهای جمهوری اسلامی ایران حفاظت و از ورود پیشمرگان حزب دمکرات کردستان ایران جلوگیری کند.”
آقای هجری همچنین، تائید کرد که در درگیری میان پیشمرگه​های این حزب با پ‌ک‌ک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته‌اند، در درگیرى​ها میان پیشمرگه‌های حزب دمکرات کردستان ایران با سپاه پاسدارن در مناطق مرزی اشنویه در استان آذربایجان‌غربی ۵ تن از افراد سپاه زخمی شدند. پیشمرگه​های کرد ایرانی در خطوط مرزی کیله‌شین از سوی نیروهای پ‌ک‌ک مورد حمله قرار گرفتند. دراین درگیری یک پیشمرگه‌ حزب دمکرات کردستان ایران کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.
آقای هجری می‌افزاید: “دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به منظور ارتباط با مردم کرد تصمیم گرفته است پیشمرگان را بار دیگر روانه داخل کشور کند. این اقدام حزب رویکرد جدید و از سرگیری مبارزه مسلحانه نیست، اما ما هیچ وقت اعلام نکردیم که مبارزه مسلحانه را به طور کلی کنار خواهیم گذاشت، مبارزه مسلحانه به عنوان شکلی از اشکال مبارزه در دستور کار حزب همیشه قرار داشته است.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر