۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

دستور مجدد خامنه‌ای؛ کش ندهید جابجایی ۵ میلیارد دلار با یک نامه


همزمان با تاکید مجدد آیت الله خامنه ای بر لزوم پایین کشیدن فتیله افشاگری ها در مورد فساد اقتصادی، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از یک پرونده جدید میلیاردی رونمایی و اعلام کرد که در دولت قبل، سه وزیر به همراه رئیس کل بانک مرکزی، در یک نامه غیر رسمی ۵ میلیارد دلار را از یک حساب به حسابی دیگر منتقل کرده اند.
کاظم پالیزدار در مصاحبه با روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت گفته است: "مصوباتی از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در دولت قبل، وجود دارد که در یک کاغذ معمولی و حتی بدون سربرگ، نوشته شده است. در یک مورد، نوشته شده که ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول از این حساب به حساب دیگری واریز شود و سه وزیر و رئیس کل بانک مرکزی هم زیر آن را امضا کردند و به عنوان مصوبه ستاد تدابیر ویژه ابلاغ هم شد و براساس آن ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول جابه‌جا شد".
او افزوده: "در اواخر فعالیت دولت دهم، معاون اول رئیس جمهوری وقت، اصلاً مصوبات ستاد تدابیر ویژه را به شورای عالی امنیت ملی نمی‌برد و اعلام نمی‌کرد. اکنون در دولت یازدهم، تمام مصوبات ستاد، ابتدا در کارگروهی با حضور معاونان اعضا بررسی و روی آن کار کارشناسی می‌شود و سپس در جلسه ستاد طرح می‌شود. برای ابلاغ مصوبات ستاد نیز سلسله مراتب قانونی طی می‌شود و با تأیید رئیس جمهوری و همانند مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی و در سربرگ آن ابلاغ می شود".
وی به پروژه وصل کردن پرونده رانتخواری برادران افراشته پور به دولت روحانی اشاره هم کرده و گفته: "ح.الف یک انحصار در واردات برخی کالاها دارد و در منابع ارزی نیز ارز را گرفته و برده و کالا را وارد نکرده است. این فرد مربوط به دولت یازدهم نبوده و تخلفات بیشمار وی مربوط به قبل از این دولت است. او سال ها در حوزه تجارت فعالیت می‌کرد و شرکت‌ها و بدهی‌های بانکی متعددی دارد، بدهی‌هایی که برای این دولت و اکنون نیست و از قبل بوده است".
 سخنان دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درست در روزی در روزنامه دولت انعکاس یافت که آیت الله خامنه ای در واکنش به افشاگری و سپس عقب نشینی وزیر کشور از ماجرای "پول های کثیف" بر همان موضع قبلی اش یعنی "کش ندادن موضوع" تاکید کرد.
او در دیدار با جمعیتی که پایگاه خبری وی، آنها را "کارگران" معرفی کرده، گفته است: "با «دزد دزد» گفتن، دزد از سرقت دست بر نمی دارد باید جلوی او را گرفت. مسئولان کشور، روزنامه نیستند که مدام راجع به فساد حرف بزنند آنها باید وارد عمل شوند و جلوی فساد را به معنای واقعی کلمه بگیرند".
البته در صدور دستور پایین کشیدن فتیله افشاگری ها، او تنها نبود و صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز گفته است: "عزم و جزم مدیران و مقامات کشور در صحنه عملی مبارزه با مفاسد اقتصادی باید متجلی شود و اگر اینگونه باشد نیاز به تبلیغات زیاد نیست چرا که گاهی حتی سخن گفتن و تبلیغات صرف نه تنها اثر ندارد بلکه نتیجه معکوس دارد. مردم می­خواهند نتیجه­ ها، عملکردها و عزم جدی مسئولان در مبارزه با فساد را ببینند و این کار نیازمند تلاش همه مسئولان و تمام قواست. مبارزه با فساد اقتصادی مسأله­ ای ملی است و حفظ منافع ملی در آن مطرح است و هیچ کس نباید منطبق با منافع سیاسی خود با این موضوع برخورد کند".
او درباره ماجرای "پول های کثیف" هم گفته است: "نحوه اطلاع رسانی و توجه به موضوع پول­ های کثیف، یکی از مصادیق برخوردهای تبلیغی، ناصحیح و جناحی با موضوع مبارزه با فساد اقتصادی بود. بحث اجمالی وزیر محترم کشور درباره پول‌های کثیف در برخی رسانه‌ ها به انتخابات مجلس مرتبط شد که اینچنین برخوردی نه تنها ناصحیح است؛ بلکه در مواردی مصداق عناوین مجرمانه همچون افترا است که طبیعتاً در چارچوب قوانین و مقررات دادستان محترم تهران باید ورود کند".
این در شرایطی است که گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره پول های داده شده از سوی محمدرضا رحیمی به نمایندگان در صحن علنی به زودی قرائت می شود،و برخی رسانه ها از جمله خبرگزاری ایلنا، با توجه به نزدیکی انتخابات،از ضرورت افشاگری ها و اعلام نام این نمایندگان نوشته اند.
ایلنا می نویسد: "در روز‌های آتی رسیدن استعلام‌ها به کمیسیون اصل نود، گزارش کمیسیون اصل نود در اینباره و انتشار یا نیافتن اسامی گیرندگان پول‌ از محمدرضا رحیمی بیم‌ها و امید‌هایی زیادی را در مورد سرنوشت و نقش گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مجلس آینده و شفافیت هزینه‌های انتخاباتی نمایندگان در پی خواهد داشت".
گفتنی ست، افکار عمومی در داخل کشور، با وجود تاکیدات آیت الله خامنه ای برای جلوگیری از "ناامنی روانی"، مدتی ست به مسئله فساد حکومتی و رانتخواری مقامات و فرزندان شان حساس شده و ماجراهای مربوط به آن را پیگیری می کند. 

ادامه حملات لفظی فرمانده بسیج به روحانی نقدی: گروه ۵+۱ ابرجنایتکارند


فرمانده بسیج که یکی از مخالفان مذاکرات هسته ای دولت حسن روحانی با گروه ۵+۱ است وبارها اعلام کرده با این مذاکرات و رفع تحریم های بین المللی، مشکلات اقتصادی کشور برطرف نمی شود در اظهاراتی دیگر گفت: "اینکه بخواهیم مسئله اقتصادی را از طریق افزایش رابطه با کشورهای استکباری حل کنیم، راه حلی بسیار غلط است."
سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در جریان مراسمی با عنوان "بزرگداشت بسیج کارگری" گفت: "همه ابرجنایتکاران جهان، همین کشورهای موسوم به ۵+۱ هستند؛ زیرا اینها از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید تاکنون به شکل‌های مختلف یک روز با ترور، یک روز با به راه انداختن جنگ تحمیلی، روز دیگر با ایجاد فتنه و امروز هم با اتخاذ تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده، در صدد بودند مردم را رو در روی انقلاب و ارزش‌های آن قرار دهند، تا از این رهگذر به اهداف از دست رفته خود برسند."
جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج مدعی شد: "امروز اگر چه از نظر کشورها استکباری در تحریم هستیم، ولی همچنان کار و تولید در حال انجام است؛ به همین خاطر مسئولان آمریکایی اذعان می‌کنند که تحریم‌ها نتوانسته خللی در روند زندگی مردم ایجاد کند. تحریم‌ها تنها تأثیری که داشته کم شدن اتکای ما به نفت بوده؛ به همین خاطر اگر این تحریم‌ها را باز ادامه دهند میزان اتکای ما به درآمدهای نفتی باز هم کمتر می‌شود، و این همان موضوعی است که ما به دنبال آن هستیم، تا اقتصاد کشورمان را بر پایه درآمدهای غیر نفتی بنا کنیم."
محمدرضا نقدی بدون نام بردن از حسن روحانی اضافه کرده: "اینکه بخواهیم مسئله اقتصادی را از طریق افزایش رابطه با کشورهای استکباری حل کنیم، راه حلی بسیار غلط است، و آنهایی هم که در حال تجربه این روش غلط هستند، بدانند از این طریق راه به جایی نمی‌برند."
او با گفتن اینکه "شهدابه ما آموختند در سخت ترین شرایط باید ایستاد و مقاومت کرد و عقب نشینی در مقابل زیاده خواهی های دشمن نافرمانی از خداست" همچنین تاکید کرده است که "رفع مشکلات اقتصادی در گرو برقراری ارتباط با خارج نیست؛ بلکه باید با اتکا به اقتصاد مقاومتی در رفع آن‌ها بکوشیم."
حسن روحانی از ابتدای آغاز به کار در قامت رئیس دولت جمهوری اسلامی و پیش از آن در برنامه های انتخاباتی اش وعده داده که با "تعامل سازنده" با دنیا تلاش خواهد کرد تا "تحریم های ظالمانه" که "وضعیت اقتصاد" و "معیشت مردم" را دچار مشکل کرده است، رفع کند.
با این حال اما تداوم و تکرار این مساله از سوی رییس دولت به موازات انجام مذاکرات هسته ای بصورت مرتب مخالفت مقامات ارشد سپاه پاسداران را نیز در پی داشته است و در طول دو سال اخیر آنها بارها به تلویح یا به تصریح حسن روحانی را به همراهی با امریکا، سازش و عقب نشینی متهم کرده اند.
در تازه ترین این مخالفت ها روز شنبه ۵ اردیبهشت سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی گفته بود: "کسانی که هنوز خیال می کنند آمریکا ابرقدرت و آقای جهان است، کسانی که فکر می کنند بدون دیدن «کدخدا» نمی توانیم کارمان را پیش ببریم، کسانی که سناریوی آمریکا را در فتنه های داخلی اجرا می کنند، عبرت بگیرند و سرانجام بنی صدر را ببینند. ببینید کار بنی صدر به کجا رسید."
او همچنین تاکید کرده بود: "برای خودتان هم که شده خود را نجات بدهید. دست از دشمنی با ملت و همراهی با آمریکا بردارید. این انقلاب الهی است. خدا در واقع طبس ثابت کرد این انقلاب را مانند خانه خود دوست دارد و نمی گذار انقلاب از بین برود."
هرچند مشاور فرهنگی نماینده آیت الله خامنه‌ای درسپاه نامی از حسن روحانی نبرده اما روحانی تنها کسی از مقامات کنونی جمهوری اسلامی است که در اردیبهشت ماه سال ۹۲ در جریان یکی از نشست های انتخاباتی خود در دانشگاه صنعتی شریف، آمریکا را "کدخدا" خوانده و گفته بود "بسیاری از اروپایی ها آقا اجازه می خواهند اما آمریکایی ها به قول معروف "کدخدا" هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین تر برویم."
گفته های اخیر محمدرضا نقدی در شرایطی است که همزمان روز سه شنبه ۸ اردیبهشت حسن روحانی در جریان سخنرانی خود در جشنواره امتنان از جامعه کار و تولید اعلام کرد که "با توافق نهایی که اگر اراده جدی وجود داشته باشد در ماه‌های آینده امکان‌پذیر است، شرایط تولید بهتر خواهد شد لذا دلالان تحریم از هم‌اکنون به فکر شغل دیگری باشند."
به گفته او "بعضی فکر می‌کنند در ماجرای مذاکرات هسته‌ای دولت تنها دنبال این است که یک معضل به نام پرونده هسته‌ای را حل کند در حالیکه پرونده هسته‌ای اولین گام برای حل معضلات اساسی است... ما دنبال دو مساله هستیم؛ اول رفع اتهامات به این معنا که می‌خواهیم ثابت کنیم که بدخواهان ما به جهانیان دروغ گفتند و دوم اینکه تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آنها را از بین ببریم."
هرچند اظهارات حسن روحانی همزمان با گفته های محمدرضا نقدی طرح و منتشر شده است اما به نظر می رسد تاکید وی بر"بعضی" و "دلالان تحریم" در ادامه درگیری های لفظی میان رییس دولت و فرماندهان سپاه که از مخالفان مذاکرات هسته ای هستند، مطرح شده باشد.
حسن روحانی البته پیش از این نیز در گفته های خود با کنایه کسانی همچون محمدرضا نقدی فرمانده بسیج را مخاطب قرار داده بود. از جمله او بدون اشاره به فرد خاصی۱۴اردیبهشت ماه سال گذشته گفته بود: "برخی ها از تحریم خوششان می آید، اما این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است. اگر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلالش را بگوید، اما ما می‌گوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود."
او همچنین تاکید کرده بود: "آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم."
محمدرضا نقدی از جمله فرماندهان سپاه است که بارها اعلام کرده برای بیشتر شدن تحریم های بین المللی باید «دعا» کرد.از جمله او در آذرماه ۱۳۸۹، چندماه پس از صدور قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی گفته بود: "خدا را شکر می‌کنم که کشورمان در تحریم است. دعا کنیم که هر روز تحریم‌ها بیشتر شود."
او همچنین در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ گفته بود: "تحریم‌ها بزرگترین نعمت برای اقتصاد ماست و ما باید در هرنماز دعا کنیم که تحریم‌ها روز به روز عمیق‌تر شود چراکه این تحریم‌ها باعث پیشرفت ما شده است. به طور مثال بنزینی که تا سی سال پس از انقلاب همچنان نصف بیشتر آن از خارج وارد می‌شد، چگونه شد که تصمیم گرفتیم و توانستیم ظرف یک سال آن را در داخل تولید کنیم. به این دلیل است که در این زمینه ما را تحریم کرده‌اند."
محمدرضا نقدی حتی در آذرماه ۱۳۹۱ طی یک سخنرانی پیش از نمازجمعه تهران به تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی چنین پیشنهاد کرد: "اگر بنده به جای مسئولان بودم به هیچ‌وجه در مذاکرات هسته‌ای شرط لغو تحریم‌ها را نمی‌گذاشتم بلکه به دشمن می‌گفتم تا می‌توانید ما را تحریم کنید چرا که ظرفیت‌های نهفته خود را در این شرایط خواهیم شناخت."

نوجوان زیر ۱۸ سال در بین بازداشت‌شدگان فعالان حقوق بشر: از سرنوشت ۱۰۰ زندانی عرب اهوازی خبری نیست


سازمان‌های جهانی مدافع حقوق‌بشر و فعالان حقوق عرب‌های ایران می‌گویند از اسفندماه گذشته تاکنون دست کم بین ۷۸ تا ۱۰۰ شهروند عرب، از جمله چند نوجوان زیر ۱۸ سال در استان خوزستان دستگیر شده‌اند. یکی از پژوهشگران سازمان دیده‌بان حقوق بشر به روز می‌گوید: "بخش گسترده‏‌ای از این بازداشت‏ها بدون حکم و با هدف قرار دادن افرادی به دلیل اعتراضات مسالمت‌آمیز سابق صورت گرفته است."
در همین حال مدافعان حقوق عرب‌های ایران در مصاحبه با روز می‌گویند خانواده‌ها از سرنوشت دستگیر شد‌گان اطلاع دقیقی در دست ندارند.
عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در اخیرا در بیانیه‌هایی در مورد بازداشت این افراد ابراز نگرانی کرده‌اند.
این دو سازمان حقوق بشری می‌گویند از اسفند گذشته تا اوایل اردیبهشت ماه بین ۷۰ تا ۱۰۰ شهروند عرب در استان خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق‌بشر با استناد به اظهارات خانواده‌های بازداشت‌شدگان و برخی منابع دیگر گفته‌اند بسیاری از دستگیری‌های خوزستان در آستانه دهمین سال اعتراضات فروردین ماه سال ۸۴ صورت گرفته است.
اشاره این دو سازمان به ناآرامی‌های فروردین‌ماه سال ۸۴ خوزستان است که در نتیجه آن چند نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر بازداشت شدند. این رویداد پس از آن رخ داد که نامه‌ای منتسب به دفتر رییس جمهوری وقت، که در آن بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، بر تغییر ترکیب جمعیتی عرب های خوزستان تاکید شده بود، به شکل وسیعی در خوزستان منتشر شد.
محمد علی ابطحی، رییس وقت دفتر محمد خاتمی، رییس سابق جمهوری اسلامی، این نامه را تکذیب و آن را جعلی اعلام کرد، اما عرب‌های خوزستان در شهرهای مختلف این استان به اعتراضاتی دست زدند که به شدت سرکوب شد.

تشدید برخوردها در آستانه سالگرد اعتراضات
فراز صانعی از پژوهشگران ارشد سازمان دیده بان حقوق بشر به روز می‌گوید هر ساله در آستانه سالگرد این اعتراضات، استان خوزستان شاهد افزایش فعالیت‌‏ها و اعتراضات عرب‌‏های اهوازی نسبت به سیاست‏های تبعیضانه و ایجاد محدودیت‏ در مقابل حقوق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود.
به گفته این فعال حقوق بشر به نظر می‌رسد تعداد بازداشت‏ها و سرکوب معترضان امسال بیشتر از یکی دو سال اخیر بوده است.
کریم دحیمی، فعال عرب نیز به روز می‌گوید هر ساله در آستانه سالگرد این اعتراضات، نیروهای امنیتی و مسلح جمهوری اسلامی با حملات مسلحانه به منازل مردم ده ها تن از فعالان را بازداشت می‌کنند.
امسال از جمله یک شاعر اهوازی به نام احمد حزباوی و چندین تن از فعالان اهل‌سنت نیز بازداشت شده اند.
فراز صانعی از سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید تعداد بازداشت‌های امسال دست کم ۷۸ و احتمالا بیش از ۱۰۰ نفر است که در میان نوجوانان زیر ۱۸ سال هم دیده می‌شوند.
به گفته کریم دحیمی، دستگیری‌های امسال "طی يورش های شبانه توسط ماموران مسلح و نقاب دار به منزل بازداشت شدگان صورت گرفته و موجی از وحشت را در شهرهاي مختلف از جمله شهرهای اهواز، شوش، حمیدیه، سوسنگرد و خرمشهر ایجاد کرده است."
او همچنین می‌گوید: "مقامات امنيتی و قضائي اطلاع دقیقی از سرنوشت دستگيرشدگان به خانواده‌هایشان نداده‌اند اما مشخص شده بعضی از آنها در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات اهواز بسر می‌برند."

پیامدهای خودسوزی عساکره
طی هفته‌های گذشته استان خوزستان صحنه درگیری‌ها و اعتراضاتی بوده است که در پی مرگ یونس عساگره، دستفروش خرمشهری، بالا گرفت.
در روزهای پایانی اسفند یونس عساکره، دست فروش عرب اهل خوزستان هم در اعتراض به برچیده شدن بساط کارش مقابل شهرداری خرمشهر توسط "ماموران سد معابر" با ریختن یک گالن بنزین روی خود، خودسوزی کرد.
این دست‌فروش حدود نه روز بعد در ۲ فروردین‌ماه بر اثر شدت عفونت و جراحات ناشی از سوختگی درگذشت.
حواشی بازی تیم‌های فوتبال فولاد و الهلال به اعتراضات در مورد مرگ عساکره دامن زد.
به گفته کریم دحیمی، فعال حقوق بشر "اهداف نیروهای امنیتی در حواشی این بازی عمدتا افرادی بوده‌اند که با پوشش دشداشه و لباس عربی در استادیوم حاضر شده‌اند."
فراز صانعی، پژوهشگر دیده بان حقوق بشر نیز می‌گوید بر اساس گزارش‌هایی که سازمان آنها و عفو بین الملل دریافت کرد‌ه‌اند "اکثر بستگان بازداشت‏شدگان اطلاعات کافی راجع به وضعیت و یا مکان نگهداری عزیزان خود ندارند."
به گفته این فعال حقوق بشر "با توجه به موارد فاحش نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از جمله شکنجه، بدرفتاری و گرفتن اعترافات اجباری طی دوران بازداشت که سابقا توسط عفو بین المل و دیده‌بان حقوق بشر و نهادهای مشابه مستندسازی شده است، از مقامات دولتی درخواست شده که در اسرع وقت آنهایی را که صرفا به دلیل استفاده از حقوق اولیه خود (آزادی بیان، تجمع و انجمن) بازداشت شده‏اند آزاد کرده و شرایط تماس خانواده‏‌ها و وکلا را برای بقیه بازداشت‌‏شدگان (یعنی آنهایی که دست به خشونت زده‏‌اند و یا مرتکب عملی که طبق قوانین بین الملل جرم محسوب می‌‏شود شده‌‏اند) فراهم کنند."
به گزارش سازمان‌های حقوق بشر اقلیت عرب استان خوزستان سهم اندکی در اداره کلان این استان دارند و از بسیاری حقوق اولیه خود محروم هستند.
 سازمان‏های دیده‏‌بان حقوق بشر و عفو بین الملل که اینک نسبت به بازداشت حدود ۱۰۰ شهروند این استان ابراز نگرانی کرده‌اند در سال‌‏های گذشته بیانیه‌‏های متعددی نسبت به موارد نقض حقوق‌بشر در استان خوزستان صادر و اجرای احکام اعدام برای تعداد چشمگیری از فعالین عرب اهوازی را نیز محکوم کرده‌‏اند.

مزاحمت و پلمپ کسب و کار شهروندان بهایى در استان کرمان


polomp 3
مزاحمت براى کسب و کار شهروندان بهایى در شهرهاى مختلف استان کرمان همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روزهاى اول و نهم اردیبهشت، محل کار ١٢ شهروند بهایى شهر رفسنجان به دلیل تعطیلى در روزهاى غیر تعطیل پلمپ شد که این ایام از تعطیلات رسمى مذهبى بهاییان محسوب مى شود.
یکى از شهروندان بهایى درباره دلایل این اتفاقات به گزارشگر هرانا گفت: “در آیین بهایى نه روز تعطیل مذهبى وجود دارد که بعضا مصادف با تعطیلات رسمى در تقویم ایران نیست ولى طبق دین بهاییت، کسب و کار در این روز ها جایز نیست و بهاییان این روزها را تعطیل مى کنند، ولى اداره اماکن مى گوید شما حق تعطیل کردن کار در این روزها را ندارید و بهایى ها هم قبول نمى کنند.”
این اتفاقات از سال گذشته آغاز شد که در چهارم آبان ماه که مصادف یکى از تعطیلات مذهبى بهاییان است، اداره اماکن شهرهاى کرمان، جیرفت و رفسنجان بدون اخطار و اطلاع قبلى، به پلمپ محل کار حدود ٨٠ محل کسب شهروندان بهایى اقدام نمودند.
شهروندان بهایى حاضر به امضاى تعهد مبنى بر باز نمودن محل کار در ایام تعطیل مذهبى نشدند و سرانجام پس از گذشت ۶٧ روز در یازدهم دى ماه، اداره اماکن با این شرط با فک پلمپ مغازه ها موافقت کردند که تعطیلى ها با اطلاع قبلى باشد.
به گزارش هرانا، با وجود اینکه این تعطیلات مذهبى در فروردین ماه ٩۴ به اطلاع اداره اماکن شهر رفسنجان رسیده است، برخلاف قرار قبلى در اردیبهشت ماه مجددا اقدام به پلمپ مغازه هاى شهروندان بهایى نموده اند که به اعتراض آنها مواجه شده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران خواستار آزادی ابراهیم مددی و داود رضوی شد



Madadi-Razavi
سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت ابراهیم مددی نایب رییس سندیکای شرکت واحد و داود رضوی عضو هیئت مدیره را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آن‌ها شد.
به گزارش هرانا به نقل از سندیکای کارگران شرکت واحد؛ در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه نهم اردیبهشت آقای ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای شرکت واحد و داود رضوی عضو هیئت مدیره طی مراجعه ماموران لباس شخصی به منزل ایشان بعد از بازرسی و تفتیش منزل بازداشت شدند.
سندیکای شرکت واحد اعلام کرد که  آقایان ابراهیم مددی ریئس سندیکا و داوود رضوی عضو هیات مدیره سندیکا پس از بازداشت توسط نیروهای وزارت اطلاعات به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.
 سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت غیر قانونی اعضای سندیکای کارگران شرکت و احد را در آستانه روز جهانی کارگر (اول ماه مه) محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط اعضای هیئت مدیره سندیکا شد.

اخراج و بیکارى؛ ادامه فشار بر زندانیان سیاسى آزاد شده


mahsa amrabadi reyhane tabatabaei
مهسا امرآبادى و ریحانه طباطبایى روزنامه نگار و از زندانیان سیاسى سابق، با فشار نیروهاى امنیتى از ادامه کار در کتابخانه ملى منع شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو روزنامه نگار که به دلیل سابقه زندان از کار روزنامه نگارى در نشریات داخلى محروم گردیده اند، اخیرا با فشارهاى نهادهاى موازى دولت، از کار جدید خود در کتابخانه و مرکز اسناد ملى نیز وادار به استعفا شده اند.
مهسا امرآبادى با اعلام این مطلب نوشته است: “فراموش نمى کنم که کرامت و حفظ شأن و منزلت انسانى، شعارى بود که حسن روحانى در کنار بسیارى دیگر از شعارهاى انتخاباتى اش داد، در کنار شعار رفع حصرها و آزادى زندانیان سیاسى، در کنار شعار رفع برخوردهاى غیرقانونى”
به نوشته خانم امرآبادى دلیل استعفاى آنها این بود که دفتر ریاست جمهورى حضور آنها را در مرکز اسناد و کتابخانه ملى، مساوى فشارهاى بیشتر بر دولت دانسته بود.
ریحانه طباطبایى نیز طى مطلبى خطاب به رئیس جمهور نوشت: “شما فرمودید شرایط امنیتى برچیده مى شود اما راستش نه تنها چنین نشده که حتى فشارهاى شخصى بیشتر هم شده، هرچند وزارت اطلاعات شما کارى ندارد اما نهادهاى موازى همچون سپاه کماکان در حال ادامه فشارها هستند.”
مهسا امرآبادى و ریحانه طباطبایى از روزنامه نگاران اصلاح طلبى هستند که در جریان اعتراضات انتخابات سال ١٣٨٨ چندین بار بازداشت و زندانى شده اند و به دلیل فشارهاى نهادهاى امنیتى از حضور در حرفه روزنامه نگارى در نشریات کشور به شکلى غیر رسمى و اعلام نشده منع شده اند.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، یکى از مشکلاتى که زندانیان سیاسى آزاد شده و مخصوصا روزنامه نگاران با آن روبرو هستند، محرومیت و سختى یافتن شغل و کار کردن پس از آزادى است که مشکلات زیادى را براى آنها ایجاد مى کند، امرى که شمار بسیارى از زندانیان آزاد شده و شهروندان داراى سابقه سیاسى منتقد حکومت ایران را به مهاجرت هاى اجبارى و تبعید خودخواسته ناچار کرده است.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

گزارش گاردین از توقیف نشریه زنان ازدواج سفید در ایران


به گزارش یک روزنامه ایرانی، قوه قضاییه ایران، نشریه‌یی را به اتهام تبلیغ ازدواج سفید (زندگی مشترک خارج از ازدواج) توقیف کرده است.
رابطه جنسی خارج از ازدواج، طبق قانونی شریعت ایران جرم و جزایش شلاق است. در صورت زنای محصنه، مجازات می‌تواند اعدام توسط سنگسار باشد.
سال گذشته مجله زنان امروز، شماره ویژه‌ای منتشر کرد و جوانب مختلف ازدواج سفید و دلایل افزایش زندگی مشترک زوج‌های مجرد در ایران را مورد بررسی قرار داد.
روزنامه شرق روز دوشنبه گزارش داد: "هیئت نظارت بر مطبوعات، ماهنامه زنان امروز را بخاطر تبلیغ و توجیه ازدواج سفید توقیف کرد."
سال گذشته، دفتر رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای خواستار سختگیری در مورد زندگی مشترک خارج از ازدواج شد.
وزارت ورزش و جوانان ایران، رسانه‌ها را مقصر دامن زدن به حساسیت روحانیون تندرو درباره آن‌چه آن‌ها "ازدواج شوم" و مغایر با ارزش‌های اسلامی می‌دانند، اعلام کرده است.
قانون ایران تقاضای طلاق توسط زنان را دشوارتر از مردان می‌کند که می‌تواند از دلایل افزایش ازدواج سفید باشد. مقامات، این تبعیض علیه زنان را رد و عملکرد خود را طبق قوانین شریعت اعلام می‌کنند.
به گزارش رسانه‌های ایران، حدود ۲۰ درصد از ازدواج‌های این کشور به طلاق می‌انجامد که اکثر آن‌ها به خاطر دشواری‌های اقتصادی، خیانت و اعتیاد به مواد مخدر است.
ایران در حالیکه ازدواج سفید را منع می‌کند، اما ازدواج موقت یا "صیغه" را مجاز می‌شمارد. قرارداد صیغه می‌تواند بین چند دقیقه تا ۹۹ سال دوام داشته باشد.
فعالان حقوق بشر ایران این گزینه‌ را نوعی تبعیض جنسی می‌دانند.

گزارش سریالی پُر از حاشیه


"در حاشیه" از همان ابتدا پر از حاشیه بود. سریالی که با نام "اتاق عمل" کلید خورد اما با تغییرات متعدد مواجه و نهایتا با نام "در حاشیه" پخش شد. در ابتدا قرار بود این سریال از شبکه تهران پخش شود. حاشیه های آن روزها مسیر پخش این سریال را به شبکه سوم سیما رسانید. سریالی که قرار بود نود قسمتی باشد اما در ‌‌نهایت ۲۷ قسمتی شد هر چند که به ظاهر توافقی با مهران مدیری صورت گرفته است که این سریال در چند بخش تولید و پخش شود. سریالی که عوامل تولید آن به پخش نوروزی آن هم اعتراض داشتند.

از پاچه‌خوار تا باس‌ماس
مهران مدیری را یکی از خلاق‌ترین طنزپردازان چند دهه اخیر می شناسند. هنرمندی که رگ خواب مخاطبان را به خوبی می شناخت. او سریال های زیادی را آغاز کرد که در چند قسمت اول نتوانستند نظر مخاطب را جلب کنند اما هوش ذاتی و محبوبیت او منجر به این می شد که با تغییراتی سریع همان سریال ها را تبدیل به بخشی از زندگی روزمره مردم کند تا جایی که هیچ سریالی از او را به خاطر نداریم که تکیه کلامی را به دایره زبانی مردم اضافه نکرده باشد.
همین نکته منجر به این شد که وقتی سریال در حاشیه نتوانست در قسمت های نخست نظر مخاطبان را جلب کند بسیاری بر این عقیده بودند که با گذر زمان مدیری می تواند نقاط ضعف سریال را رفع و این سریال را هم به مجموعه ای محبوب تبدیل کند؛ اتفاقی که در نهایت نیفتاد. شاید همین عدم مقبولیت منجر به این شد که مدیران صدا و سیما که تا قبل از پخش آن در مقابل اعتراض وزیر بهداشت هم مقاومت کرده و اقدام به پخش این سریال کردند در نهایت تصمیم گرفتند خیلی زود سریالی دیگر با کارگردانی سروش صحت را جایگزین در حاشیه کنند.
مهران مدیری در آن روزها که قرار بود این سریال با نام اتاق عمل پخش شود در مورد این سریال گفته بود: اتاق عمل … شاید یکی از بهترین ساخته‌هایم شود! شاید … فکر می‌کنم بشود …
واقعیت اما این است که مهران مدیری طی سالها فعالیت در تلویزیون هیچگاه با شکستی با این ابعاد مواجه نشده است. او که چند سال پیش و در پی برخی اختلاف ها به سینمای خانگی رو آورد و با مجموعه های قهوه تلخ، ویلای من و شوخی کردم این رسانه جدید را تجربه کرده بود. قهوه تلخ که در ابتدا با استقبال گسترده مردم مواجه شده بود در ادامه با اختلاف پیش آمده بین مدیری و برادران آقاگلیان نیمه کاره به پایان رسید و اعتراض هواداران مدیری را در پی داشت. مدیری به سرعت تلاش کرد با ساخت مجموعه ویلای من اوضاع را اصلاح کند اما این سریال هم نتوانست نظر عموم مخاطبان را جلب کند. پس از آن مجموعه شوخی کردم هم با استقبال کمرنگ مخاطبان مواجه شد و بسیاری را به این باور رساند که بازگشت مدیری به تلویزیون در پی شکست در سینمای خانگی است. در حاشیه اولین تجربه مدیری پس از بازگشت به تلویزیون بود که نشان داد اگر مدیری نتواند در تولید آثار خود تغییرات جدی به وجود بیاورد با کاهش چشم‌گیر مخاطب مواجه شده و دیگر آن اعتبار سابق را نخواهد داشت.
همه منتقدان؛ از پزشکان تا کانون وکلا
ساخت و پخش این سریال با اعتراض ۷۰۰۰ هزار نفر از پزشکان در داخل ایران مواجه شد. آنها سریال در حاشیه را توهین به جامعه پزشکی کشور دانسته و تهدید کردند که در اعتراض به پخش این سریال دست به تجمع اعتراضی خواهند زد. این اقدام در شرایطی بود که وزیر بهداشت در اظهارنظری اعلام کرده بود که این مردم هستند که باید درباره این سریال قضاوت کنند. سیدحسن هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد سریال طنز "در حاشیه" گفت: طبیعت طنز با اغراق همراه است و نمی‌توان انتظار داشت بدون پرداختن به سوژه خاص، هنر طنز را تقویت کرد، البته سازمان صدا و سیما باید مراقبت بیشتری در این باره داشته باشد.
وی اشاره کرد: اجازه دهیم مردم سریال را ببینند و خودشان قضاوت کنند، زیرا قرار نیست ما به جای آنها اظهار نظر کنیم. اما از نظر هنری، این هنرمندان و متخصصان این حوزه هستند که اظهار نظر می‌کنند؛ این قضاوت مردم است که برای ما محترم است و خودمان سعی کنیم حاشیه‌سازی نکنیم چرا که ما کارهای مهم‌تری پیش رو داریم.
از سوی دیگر رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در نامه ای به رییس سازمان صدا وسیما، نسبت به پخش مجموعه تلویزیونی "در حاشیه" انتقاد کرد. علی نجفی توانا طی نامه ای به محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما نوشته بود: پخش برخی از سریال ها و برنامه ها به ویژه برنامه طنز "در حاشیه" در شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی با لودگی و ایجاد اتهام، خواسته یا ناخواسته هجمه فرهنگی گسترده ای را به حرفه مقدس وکالت واردنموده است و این قشر فرهیخته را که در نهادینه کردن قانون گرایی و عدالت گستری و تأمین امنیت قضایی نقش عمده ای به عهده دارد را مورد تمسخر و تحقیر قرار داده است.  
اما در جبهه موافقان این سریال جنبش عدالت خواه دانشجویی، تشکیلات دانشجویی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و از حامیان سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته طی نامه ای به مهران مدیری از سریال در حاشیه حمایت کردند. آنها در این نامه اعتراض های صورت گرفته را از سوی طبقه سرمایه دار جامعه می دانند و خاطرنشان می کنند: جنبش عدالت‌خواه دانشجویی از حضرتعالی به‌خاطر ساخت این مجموعه تقدیر و تشکر به عمل می‌آورد. مطمئناً فشارهای بی‌حد و حصر جریان سرمایه داری بر شما، برای سانسور حقایق در این مجموعه طنز، سند افتخار بزرگی برای خدمت شما به مردم کشورتان است؛ مردمی که شما را از خودشان و در جبهه خودشان احساس می‌کنند.

واكنش مطهری به پيگيرى پرونده‌ى شيراز بازداشت لباس شخصی‌ها معجزه است


هم‌زمان با اعلام شکایت سپاه پاسداران از عوامل حمله به علی مطهری در شیراز، این نماینده مجلس، احضار، بازداشت و تشکیل پرونده برای افرادی که به وی حمله کرده‌اند را "معجزه" توصیف کرد.
مطهری در یک سخن‌رانی در دانشگاه امیرکبیر و در پاسخ به سوالی پیرامون لباس شخصی‌ها، گفت که این افراد "وابسته به جاهایی هستند و با آن‌ها برخورد نمی‌شود". 
به گفته این نماینده مجلس "در شیراز همه می‌دانستند افرادی که مباشرند و در صحنه حاضر هستند افراد فلان دستگاه هستند. من زمانی که در کلانتری بودم گفتم الان فرصت خوبی است که این‌ها را بگیریم اما آن‌ها جرات اقدام نداشتند و می‌گفتند موضوع را بعدا از طریق دوربین‌ها پیگیری می‌کنیم". 
مطهری روز ۱۹ اسفند برای سخن‌رانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، اما با حمله برخی افراد مواجه شده و شیشه‌های ماشینی که قرار بود وی را به دانشگاه شیراز برساند، با سنگ، چوب و آجر خرد شده بود. بعد از این حمله، سخن‌گوی وزير کشور درباره هویت مهاجمان به مطهری گفته بود: "تقریبا ۲۰ دقیقه فیلم حادثه حمله به علی مطهری وجود دارد و چهره خودسرها قابل شناسایی است". 
مهاجمان چند روز بعد به خودروی مصطفی ترک‌همدانی، وکیل مطهری، نیز حمله کرده و روی آن نوشته بودند: "اخطار اول". ترک‌همدانی گفته بود که به درخواست استاندار شیراز محل سکونتش را ترک کرده و در استانداری است. 
این نماینده اصول‌گرای مجلس درباره پیگیری پرونده حمله به خود نيز گفت: "اینکه الان یک عده را خواسته‌اند و ۱۲ نفر بازجویی شده‌اند و سه نفر در بازداشت هستند و کیفرخواست برای آن‌ها در حال تهیه است که به دادگاه بروند معجزه‌ای شده است. در موارد قبلی این اتفاق نیفتاده بود. من معتقدم اگر از فلان دستگاه هم کسی تخلفی کرده باید اعلام شود و نباید تبعضی در این رابطه قائل شد. اگر اینطور بدون ملاحظه رفتار کنیم این مشکلات پیش نمی‌آید اما اینکه بگوییم تخلف فلانی را چون روحانی است یا سپاهی است یا نماینده مجلس است یا وزیر است، نگوییم، روش غلطی است و نتیجه این می‌شود که بلا بر سر خود افراد هم می‌آید". 
هم‌زمان مصطفی ترک‌همدانی،‌ وکیل علی مطهری، در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، خبر از آن داد که سپاه پاسداران نیز از عوامل حمله به مطهری شکایت کرده. به گفته وی "فرماندهي سپاه نيز از ماجراي حمله به علي مطهري شاكي است و شكايت خود را از مسببان حمله به وي پيگيري مي‌كند" و "فرماندهي سپاه در اين پرونده ماموري براي پيگيري اين ماجرا تعيين كرده است". 
این شکایت در حالی صورت گرفته که با توجه به انتساب عموم نیروهای لباس شخصی به بسیج و سپاه پاسداران، بسیاری از چهره‌های سیاسی معتقدند که بخش‌هایی از این نهاد در چنین حملاتی نقش دارند. 
زمستان ۹۱ و در جریان سخن‌رانی علی لاریجانی در شهر قم، سخن‌رانی وی با حمله برخی معترضان همراه شد. بعدها براساس گزارش کمیسیون ویژه مجلس برای تحقیق در این زمینه، برخی اعضای رده بالای سپاه پاسداران در قم، به عنوان متهم معرفی شده بودند. 
 پس از حمله به مطهری، حسن روحانی به وزرای کشور و اطلاعات دستور داد تا عوامل اين ماجرا را شناسایی کنند. این نامه نخستین بار توسط ایسنا و با امضای محمد نهاوندیان، رییس دفتر روحانی، منتشر شد:‌ "دستور دهید هر دو وزارت‌خانه فورا عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن شادکن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده شناسایی و جهت اجرای عدالت به قوه قضاییه سپرده شوند. ضمنا مسوولین امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیر داشته‌اند، تحت تعقیب قانون قرار گیرند. هر چه سریع‌تر گزارش امر به این‌جانب و هیات وزیران ارائه گردد". 
آن زمان برخی نزدیکان به حسن روحانی به انتقاد از عمل‌کرد استان‌دار فارس در این حادثه پرداختند. از جمله محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای روحانی، گفته بود که استان‌دار فارس "اگر نتواند به زودی بر اساس اختیارات قانونی خود با خاطیان این مساله برخورد قانونی کند از باب مسوولیت‌پذیری باید استعفا دهد". 
ماه گذشته وکیل مطهری به ایلنا گفته بود: "به دادسرای شیراز مراجعه کردم و متوجه شدم که افرادی که در ارتباط با این پرونده بازداشت بودند،‌ پس از تفهیم اتهام از سوی دادگاه انقلاب با قرار‌های کفالت و وثیقه آزاد شده‌اند. با این وجود، برای بنده و موکلم اینکه مسئولان دانشگاه شیراز نیز متهم شناخته شده‌اند جای سوال است. ما راضی به این کار نبودیم و بنده تاکنون به عنوان وکیل علی مطهری شکایتی از مسئولان دانشگاه شیراز نداشته‌ام".
 

محکومیت تحمیل "تشکل‌های فرمایشی" بر جامعه کارگری‌ فعال صنفی: همه در تجمعات روز کارگر شرکت کنند


در آستانه روز جهانی کارگر و روز معلم، هفت تشکل مستقل کارگری با حمایت از اعتراضات جامعه معلمان و پرستاران و طرح مطالبات خود، خواهان تعطیلی روز کارگر و رفع هر گونه محدودیت و ممنوعیت برگزاری مراسم‌های این روز شده‌اند. فعالان صنفی و کارگری در تهران هم به روز می‌گویند امسال از جمله قرار است تجمع‌هایی مشترک با معلمان ایران برگزار شود.
در همین حال، روز دوشنبه، ۷ اردیبهشت، علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس و دبیر کل خانه کارگر، از تشکل‌های رسمی نزدیک به حکومت، برای دومین بار پیاپی بر برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر امسال تاکید کرده و گفته این کار "نه تنها به هیچ وجه در جهت برهم زدن نظم عمومی نیست بلکه برعکس فرصتی برای پیگیری مطالبات صنفی کارگران است."
محجوب دو روز پیش نیز گفته بود مراسم روز کارگر از آنجا که مانند ۲۲ بهمن "مناسبتی ملی" است نیاز به مجوز ندارد.
میلاد درویش، فعال صنفی و کارگری به روز می‌گوید طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، تشکيل اجتماعات و راهپيمايی‌ها، بدون حمل سلاح آزاد است، اما گاهی "ماموران قانون اولین کسانی هستند که قانون را زیر پا می‌گذارند و مخل آسایش و اجرای قانون می‌شوند." ‌
 وی یادآوری می‌کند به دلیل مخالفت با برگزاری راهپیمایی، کارگران مستقل، در سال‌های گذشته معمولا برای جلوگیری از ایجاد تنش، مراسم‌هایی را بدون اطلاع‌رسانی برگزار اما ماموران امنیتی هر ساله با آن ها برخورد کرده‌اند.
سال گذشته یک روز پس از روز کارگر در حومه کرج نیروهای پلیس و لباس شخصی با حمله به یک "مراسم خانوادگی" اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، شماری از آنها را بازداشت کردند. همزمان با روز کارگر نیز ۲۳ عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه بازداشت اما ساعاتی بعد آزاد شدند.
میلاد درویش با یادآوری این اتفاقات می‌گوید: "امسال نیز به جهت پراکندگی‌های اجتناب ناپذیر، تصمیم بر این شده فعلا در ارتباط با برنامه‌های امسال اطلاع‌رسانی دقیق نشود اما همه کارگران متفق القول‌اند که حتما در تجمع‌های روز کارگر شرکت کنند."
به گفته این فعال صنفی امسال قرار است علاوه بر ۱۱ اردیبهشت، اول ماه می، روز ۱۲ اردیبهشت نیز همزمان با روز معلم، کارگران و معلمان در تهران بر سر مزار ابوالحسن خانعلی معلم کشته شده در حکومت پیشین حاضر شوند.
آقای درویش که خود اسفندماه گذشته به دلیل شرکت در تجمع صنفی معلمان به همراه ۱۳ فعال دیگر حدود ۱۰ روز بازداشت شده بود می‌ افزاید: "طبق قانون کار ایران هر کسی که در ازای فعالیتش از کارفرما دستمزد دریافت کند کارگر محسوب می‌شود و بر این اساس معلمان نیز جزو جامعه کارگری به حساب می‌آیند. تجمع امسال ما نیز در حمایت از مطالبات برحق معلمان و کارگران خواهد بود."

 اتحاد و یکپارچگی؛ راه حل مقابله با ستم معیشتی
روز جهانی کارگر و روز معلم امسال همزمان با شدت‌گرفتن اعتراضات معلمان و کارگران برگزار می‌شود.
هفت تشکل مستقل کارگری نیز در بیانیه خود به مناسب روز جهانی کارگر با تاکید بر پیوند میان کارگران، معلمان و پرستاران به طرح مطالبات این اصناف پرداخته‌اند.
در این بیانیه تشکل‌هایی مانند اتحاد آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران "با حمایت قاطعانه از اعتراضات بر حق و بی وقفه معلمان و پرستاران" اعلام کرده‌اند که "یگانه راه حل پایان دادن به ستم معیشتی موجود اتحاد و یکپارچگی مبارزات عموم مردم زحمتکش ایران است."
آنها با محکومیت تعیین حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومانی،‌ گفته‌اند: "ما تلاش‌های دولت و خانه کارگر برای تحمیل تشکل‌های فرمایشی بر طبقه کارگر ایران را که از بالا و به شکل سازماندهی شده‌ای از طریق ایجاد انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌های دست ساز به پیش برده میشود قویا محکوم می‌کنیم."
تشکل‌های کارگری در این بیانیه خواهان به رسمیت شناخته شدن ۱۱ اردیبهشت به عنوان روز تعطیلی و لغو هرگونه محدودیت و ممنوعیت برگزاری مراسم روز جهانی کارگر شده‌اند.
اول ماه مه، مصادف با ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر، هر ساله با حضور میلیون‌ها کارگر در نقاط مختلف جهان جشن گرفته می‌شود اما دست کم از حدود ده سال پیش از صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی کارگران ممانعت به عمل آمده است.
امسال هم نوبخت، سخنگوی دولت به عنوان تنها مقام رسمی این مجموعه که در مورد راهپیمایی روز کارگر اظهار نظر کرده،چنین گفته است: "وزارت کشور در این مورد اظهار نظر می‌کند؛ به یاد ندارم که در این خصوص مسئله‌ای در دولت مطرح شده باشد."
با این حال علاوه بر تشکل‌های مستقل کارگری، علیرضا محجوب، نماینده مجلس و دبیر تشکل حکومتی خانه کارگر نیز اعلام کرده که "برای مراسم روز کارگر سال جاری مصمم به برپایی راهپیمایی هستیم و امیدواریم مسئولان وزارت کشور برخلاف رویه سال‌های گذشته این بار با خواسته کارگران برای راهپیمایی موافقت کنند."

اعدام چهار زندانى در اراک



چهار زندانى صبح یکشنبه ششم اردیبهشت، در اراک به دار آویخته شدند.اعدام-در-ملاعام2
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام این چهار زندانى در محوطه زندان اراک اجرا شد، از هویت و اتهامات آنان اطلاعى در دست نیست و مسئولین و نهادهاى رسمى نیز تا کنون در این زمینه اطلاع رسانى نکرده اند.
علاوه بر آمار بالاى اعدام در ایران که همواره مورد انتقاد فعالین حقوق بشر و نهادهاى بین المللى بوده است، اعدام هاى تقریبا مخفیانه و بدون هیچ گونه شفاف سازى و اطلاع رسانى رسمى نیز وضعیت اجراى احکام اعدام در ایران را پیچیده تر کرده و به ابهامات موجود در این زمینه افزوده است.

شش زندانى تا ساعاتى دیگر اعدام مى شوند




شش متهم مواد مخدر، صبح فردا در شیراز پاى چوبه دار مى روند.edam 8
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این شش زندانى که جهت اجراى حکم به انفرادى منتقل شده اند، قرار است صبح روز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه در زندان عادل آباد شیراز اعدام شوند.
اتهام این افراد که تا لحظه تنظیم گزارش هویتشان مشخص نیست، مرتبط با جرائم مواد مخدر است ولى هیچ گونه شفاف سازى درباره اسامى و روند پرونده از زمان بازداشت تا صدور حکم اعدام متهمین از سوى نهادهاى رسمى انجام نشده است.
گفتنى است اجراى احکام اعدام متهمین مواد مخدر در حالى صورت مى گیرد که پیشتر قرار بود در اردیبهشت ماه لایحه اى مبنى بر لغو مجازات اعدام براى اتهامات مواد مخدر در صحن علنى مجلس شوراى اسلامى مطرح شود.

بازداشت فعالین کارگرى در آستانه روز جهانى کارگر


Mahmood salehi osman esmaeili
محمود صالحى و عثمان اسماعیلى دو فعال کارگرى، در آستانه روز جهانى کارگر بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر امروز سه شنبه هشتم خرداد ماه، مأمورین امنیتى محمود صالحى و عثمان اسماعیلى دو فعال کارگرى را بازداشت کردند.
مأمورین امنیتى با مراجعه به منزل شخصى محمود صالحى ضمن تفتیش منزل وى را بازداشت کردند و عثمان اسماعیلى نیز حین کار ساختمانى بازداشت شد.
محمود صالحى فعال کارگرى شهرستان سقز است که پیش از این نیز سابقه بازداشت و تحمل حبس داشته است و عثمان اسماعیلى کارگر ساختمانى و سخنگو و عضو شوراى دفاع از کارگران زندانى شهر مهاباد است.
به گزارش هرانا، روز شنبه پنجم اردیبهشت نیز رضا امجدى فعال کارگرى و عضو کمیته هماهنگى براى کمک به ایجاد تشکل هاى کارگرى در سنندج بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل شده است.
از اتهامات و دلایل بازداشت این فعالین کارگرى تاکنون اطلاع دقیقى در دست نیست.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۷, دوشنبه

همزمان با افشای نقش کمیته امداد در واردات هشدار خامنه ای بابت "جولان خودروهای گران قیمت"


در همان ساعاتی که وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی از نقش "کمیته امداد"، از نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی، در ماجرای قاچاق خودروهای لوکس پرده بر می داشت، آیت الله خامنه ای در حسینیه خود خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی می گفت: "جولان دادن جوانان سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران‌قیمت از مظاهر ناامنی روانی در جامعه‌اند".
آیت الله خامنه ای، بدون اشاره به نقش نهادهای خارج از نظارت قانونی در این وضعیت گفته است: "مقابله با ناامنی های روانی در جامعه همچون نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در خیابان ها و بوستان ها به دلیل احتمال کشیده شدن آنها به سمت مواد مخدر و یا نگرانی از کشانده شدن جوانان به سمت فحشا و منکرات، بسیار با اهمیت تر از مقابله با ناامنی های فیزیکی است و باید با چنین ناامنی هایی به‌طور جدی مقابله شود. جولان دادن برخی جوانهای سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابانها یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است و نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند".
او افزوده است: "نیروی انتظامی مظهر حاکمیت و امنیت جمهوری اسلامی است بنابراین باید اقتدار داشته باشد اما این اقتدار به معنای ظلم کردن و حرکت بی مهار نیست.البته ما بدنبال اقتدار پلیسی هالیوودی و جوامع غربی و آمریکایی نیستیم. چنین اقتداری نه تنها امنیت ایجاد نخواهد کرد بلکه موجب ناامنی هم خواهد شد".
گفتنی ست آیت الله خامنه ای در شرایطی از "اقتدار توام با ایجاد وحشت" در جامعه ابراز نارضایتی کرده که یگان های سرکوب بسیج در تهران مشغول اجرای مانور "برخورد با اغتشاشات" هستند.
 اشاره آیت الله خامنه ای به ماجرای جولان "بچه پولدارها" با خودروهای چند صدمیلیونی و چند میلیاردی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی در همان ساعاتی مطرح شد که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت روحانی، در مجلس حاضر شده بود تا درباره ماجرای "پول های کثیف" توضیح دهد.
اشاره تلویحی آیت الله خامنه ای به طبقه نوکیسه رانت سالار پس از آن صورت می گیرد که ماجرای تصادف یک دستگاه خودروی پورشه در تهران، و نسبت یکی از سرنشینان آن با آیت الله عبدالرحیم ربانی شیرازی معروف به ربانی حاکم شرع و نماینده ولی فقیه در استان‌های کردستان، آذربایجان و فارس در دهه اول پس از انقلاب باواکنش های مختلفی رو به رو شد و حتی برخی کاربران فضای مجازی و از جمله اینستاگرام از کشته شدن سرنشینان آن ابراز خشنودی کردند.
پیش از آیت الله خامنه ای، اسدالله عسگر اولادی، سرمایه دار عضو حزب موتلفه و یکی از چهره های وابسته به طیف راست سنتی بازار هم در مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد، پیشنهاد کرده بود جوانان به ماشین "صدمیلیون تومانی قانع" باشند: "این موضوع تقصیر پدر خانواده است. پدر باید طوری فرزند را تربیت کند که با یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی قانع شود. استفاده از خودروهای لوکس دو میلیارد تومانی گناه است. اینگونه تجمل گرایی نفرین به همراه دارد و نباید نفرین طبقه متوسط جامعه را فراموش کرد. ثروتمندان در مقابل جامعه مدیون هستند چرا که ثروت خود را در این جامعه به دست آورده اند. ثروتمندان باید گذشته خود را در یاد نگه دارند. من هیچگاه گذشته خود را فراموش نکرده ام که با دوچرخه کار می کردم. باور کنید من آن دوچرخه را تا چندسال قبل نگه داشته بودم. حتی چوب اسکی که در دوران جوانی با آن به دماوند می رفتم و اسکی می کردم را نگه داشته ام تا گذشته ام را فراموش نکنم".
بیم و نگرانی از بالاگرفتن نارضایتی عمومی از بروز پدیده ای به نام "بچه پولدارها" که اکثر آنها را "آقازاده ها"،فرزندان مقامات،سرداران سپاه و وابستگان حکومت تشکیل می دهند، در حالیست که باندهای قاچاقی که وزیر کشور دیروز هویت بخشی از آن‌ها را افشاء کرد، در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲، بیش از ۹۰ هزار دستگاه خودروی لوکس چند صد میلیونی و چند میلیاردی به کشور وارد کرده اند.

تلاقی باور عمومی با اظهارنظرهای رسمی اصرار حوزه بر اعلام بیکاری ۹۰ درصدی روحانیون


به گفته رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، تنها ۱۰ درصد از روحانیون ایران شاغل هستند و ۹۰ درصد دیگر مشغول تحصیل و تبلیغ بوده و درآمد خاصی ندارند. او از این که مردم تنها آن ۱۰ درصد را می‌بینند و همه روحانیون را با آنها مقایسه می‌کنند، اظهار تاسف کرده است.

به هر روحانی چقدر می‌رسد؟
حسن ربانی، رئيس مرکز خدمات حوزه‌های علميه در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع "معیشت" روحانیون را مطرح کرده و مدعی شده از اول انقلاب تاکنون "به امر معیشت این قشر و حمایت از آنها به خوبی پرداخته نشده است".
او توضیح داده:  "۱۰ درصد از روحانیون را روحانیونی تشکیل می‌دهند که در ارگانی شاغل هستند که متأسفانه اکثریت مردم تنها این ۱۰ درصد را می‌بینند و همه روحانیون را با آنها مقایسه می‌کنند. ۹۰ درصد از روحانیون شاغل نیستند و از جایی حقوق نمی‌گیرند و تنها به امر تبلیغ، تحصیل و تدریس مشغولند و درآمد خاصی ندارند و تنها با درآمد اندک شهریه زندگی می‌کنند که طبعاً نمی‌تواند زنگی آنها را تأمین کند."
مرکز خدمات حوزه‌های علميه در نخستین سال‌های رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، به دستور او و به منظور حمایت مالی از روحانیون و تامین "حداقل نیازهای ضروری زندگی" تاسیس شد.
اعلام آمار بیکاری ۹۰ درصدی روحانیون (که در ادبیات گفتاری رایج آخوند نامیده می‌شوند) موضوع تازه‌ای نیست. پیش از این هم رییس سابق مرکز خدمات حوزه های علمیه این مساله را عنوان و تاکید کرده بود که اکثریت روحانیون "در حد حداقل" سایر شهروندان درآمد دارند. با وجود حضور چند صد ساله حوزه‌های علمیه در ایران، هنوز هم زندگی مالی طلاب و روحانیون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بخصوص پس از انقلاب اسلامی و قدرت‌گیری این قشر، شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوانی نیز به آن اضافه شده است. با این حال مراجع و منابع رسمی همواره بر استقلال حوزه‌های علمیه تاکید داشته و ‌سهم این پایگاه‌های دینی از بودجه کشور را ناچیز دانسته‌اند.
یکی از جنجالی‌ترین روایت‌های موجود در این زمینه به سرمقاله علی‌اکبر جوانفکر در روزنامه ایران به تاریخ خرداد ۱۳۹۰ برمی‌گردد. در آن زمان دولت احمدی‌نژاد متهم می‌شد که با حوزه‌های علمیه سرسازگاری ندارد و در فکر تضعیف آنهاست. این موضوع از سوی اصولگرایان به عنوان اهرم فشاری درآمده بود تا این که سرپرست آن زمان موسسه ایران و مشاور محمود احمدی‌نژاد در یادداشتی به این موضوع ورود کرد. او با تاکید بر نگاه ویژه رییس دولت به حوزه نوشته بود: "بودجه‌اي كه دولت وقت در سال ۱۳۸۳ براي حمايت مالي از حوزه‌هاي علميه و مراكز ديني اختصاص داده بود از 35 ميليارد تومان فراتر نرفت اما با دقت و توجه ويژه رئيس جمهور محترم، اين مبلغ در سال‌جاري به رقم خيره‌كننده ۷۶۰ ميليارد تومان افزايش يافته است كه حاكي از ۲۲ برابر شدن آن است. چگونه مي‌توان رئيس جمهور و دولتي كه داراي چنين گرايش و نگرشي به مراكز علوم ديني است، را به ضديت با روحانيت متهم كرد"؟
پس از این سرمقاله و گزارشی که با عنوان "حمایت بی سابقه مالی دولت از مساجد و مراکز دینی" تیتر یک روزنامه رسمی دولت شد، بسیاری از چهره‌های مرتبط با حوزه واکنش نشان دادند. از جمله مدیر حوزه‌های علمیه با تکذیب مبلغ ۷۶۰ میلیارد تومان مورد اشاره جوانفکر، عنوان کرد که "با این حساب هر طلبه در سال ۱۰ میلیون تومان پول گرفته است! آیا این مسئله درست است، نمی‌دانم چه هدفی با اعلام این مطالب ناروا دنبال می‌شود؟"
آیت‌الله مقتدایی تاکید کرده بود: "همه ما می‌دانیم که طلاب با شهریه‌های مراجع زندگی خود را اداره می‌کنند و شهریه که ارائه می‌شود از طرف مراجع بزرگوار تقلید است."
حتی مرتضی آقا تهرانی، روحانی نزدیک به دولت هم برای تصحیح جنجال ایجاد شده وارد میدان شد و توضیح داد: "شهریه طلبه‌ها بسیار کم است؛ آنها وضع بدی دارند؛ از چند نفر طلبه سوال کنید شهریه‌شان چقدر است و بررسی کنید اصلا با این شهریه کسی می‌تواند زندگی کند یا خیر...حوزه هیچ وقت دولتی نبوده و اکنون نیز نیست و گاهی اوقات به آقایان حوزه پولی داده می‌شود، به عنوان خدمات برای خرید کامپیوتر یا کولر و غیره است تا به آنها کمکی بکنند."
از محتوای سرمقاله و گزارش روزنامه ایران به نظر می‌رسید که برشمردن بودجه‌های اختصاص داده شده ارتباطی با دریافتی مستقیم روحانیون از دولت ندارد اما واکنش‌های مقامات مرتبط نشان داد آنان تا چه اندازه نسبت به باور عمومی درباره تمول روحانیون حساس هستند و با هر گمانه‌زنی رسمی که این باور را تقویت کند،‌ مخالف اند.
سید ابوالحسن نواب، رییس آن زمان مرکز خدمات حوزه‌های علميه هم به روزنامه ایران واکنش تندی نشان داده و عنوان کرده بود: "۹۰ در صد روحانیون كه در تقسیم بندی غیر شاغل قرار می گیرند، در حد حداقل مردم دریافت می كنند، در حالی كه برداشت غیر واقعی در این زمینه در جامعه وجود دارد و اظهاراتی شبیه به سخنان آقای جوانفكر هم به موضوع بیشتر دامن می زند."
مطالب متعدد منتشر شده در وبسایت‌های مرتبط با حوزه هم تاییدی بود بر این که حوزه علمیه  به روایت عمومی از میزان درآمد طلاب و نوع زندگی آنان  حساس است و نمی خواهد حتی مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان در سال برای هر طلبه -بر فرض صحت- اعلام عمومی شود.
ابوالحسن نواب در همین زمینه توضیح داده بود که رقم اعلام شده، مستقیم به دست طلاب نمی‌رسد بلکه "بخش اعظم این بودجه هزینه های عمرانی است كه صرف ساخت مدارس و تعمیر، توسعه و تجهیز حوزه های علمیه خواهران و برادران و طلاب خارجی می شود و خوشبختانه شهریه طلاب كه از آن روحانیون ارتزاق می كند، هیچ ارتباطی به دولت ندارد و مراجع معظم تقلید آن را از محل وجوهاتی كه مردم می دهند، تهیه می كنند."
وبسایت "روات حدیث" هم توضیحاتی درباره "شهریه طلاب" منتشر کرد: "شهریه‌ طلاب بر اساس تاهل و تجرد و میزان تحصیلات متفاوت است. شهریه در پائین‌ترین سطح یعنی طلبه‌ی مجرد در دوره‌ی مقدمات حدود پنجاه هزار تومان است و در بالاترین سطح یعنی طلبه‌ معیل سطح سه حدود دویست و هشتاد هزار تومان است... از این مقدار حدود سی هزار تومان بابت حق بیمه کسر می‌گردد و  نیز به طلاب معیل که مسکن اجاره‌ای دارند ماهیانه سی و پنج هزار تومان کمک اجاره از طرف  آیت الله خامنه‌ای پرداخت می‌گردد. هم‌چنین از طرف مرکز خدمات حوزه‌ی علمیه ماهیانه چهل هزار تومان بن کارت به طلاب معیل اهدا می‌شود. در برخی مناسبت‌های مذهبی مبلغی به عنوان عیدی به شهریه اضافه می‌گردد."

توسط یک مقام سپاه هشدار به روحانی: از همراهی با امریکا دست بردار!


در تداوم حملات فرماندهان سپاه پاسداران به حسن روحانی در مورد مذاکرات هسته ای، یکی از مقامات ارشد این نهاد نظامی به طور تلویحی رییس دولت جمهوری اسلامی را از جمله "فریب خوردگان و خائنین" خوانده و به وی چنین هشدار داده: "دست از دشمنی با ملت و همراهی با آمریکا بردارید."
سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی روز شنبه ۵ اردیبهشت در جریان سخنرانی در مراسمی با عنوان "یادواره شهدای پاسدار و محمد منتظر قائم" با اشاره به وقایع روی داده در طبس (حضور نظامی امریکا در ایران برای آزاد سازی گروگانهای امریکایی) در سال ۱۳۵۹ خطاب به "فریب خوردگان داخلی و خائنین" گفت: "همانطور که آمریکا در چنین روزی به فکر جنایت در حق ملت ایران بود، بنی صدر و اطرافیانش در طرح ریزی خیانت به ملت بزرگ ایران بودند."
مشاور فرهنگی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه بدون نام بردن از حسن روحانی همچنین اضافه کرد: "کسانی که هنوز خیال می کنند آمریکا ابرقدرت و آقای جهان است، کسانی که فکر می کنند بدون دیدن «کدخدا» نمی توانیم کارمان را پیش ببریم، کسانی که سناریوی آمریکا را در فتنه های داخلی اجرا می کنند، عبرت بگیرند و سرانجام بنی صدر را ببینند. ببینید کار بنی صدر به کجا رسید."
او همچنین تاکید کرد که "برای خودتان هم که شده خود را نجات بدهید. دست از دشمنی با ملت و همراهی با آمریکا بردارید. این انقلاب الهی است. خدا در واقع طبس ثابت کرد این انقلاب را مانند خانه خود دوست دارد و نمی گذار انقلاب از بین برود."
سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی البته اشاره روشنی درباره علت مقایسه حسن روحانی با ابولحسن بنی صدر نکرده اما به نظر می رسد این مقایسه وی تهدید رییس دولت کنونی به برکناری از سوی مجلس باشد. ابوالحسن بنی صدر نخستین رییس جمهوری اسلامی پس از انقلاب در پی افزایش اختلافاتش با آیت الله خمینی در خردادماه سال ۱۳۶۰ با رای عدم کفایت از سوی مجلس شورای اسلامی از کارش برکنار شد.
هرچند مشاور فرهنگی نماینده آیت الله خامنه‌ای درسپاه نامی از حسن روحانی نبرده اما روحانی تنها کسی از مقامات کنونی جمهوری اسلامی است که در اردیبهشت ماه سال ۹۲ در جریان یکی از نشست های انتخاباتی خود در دانشگاه صنعتی شریف، آمریکا را "کدخدا" خوانده بود.
۲۳ اردیبهشت ماه او گفته بود: " آمریکا یک ابرقدرت جهانی و ایران یک قدرت منطقه ای است روابط این دو کشور در ۳۴ سال گذشته روابط خوبی نبوده چرا که آنها منافعی دارند که با منافع جمهوری اسلامی همخوانی ندارد."
به گفته او"ما با آمریکا در مسائل منطقه ای و بین المللی اختلاف داریم اما قطعا دوستی و دشمنی با دنیا دائمی نیست و هر کشوری می تواند روابط خود را با دیگران بهتر کند بر همین اساس در روابط خارجی بحث صفر و صد نیست و اگر بتوانیم تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم این بهترین اقدام است البته مذاکره با آمریکا امکان پذیر اما سخت است."
رییس کنونی دولت جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه« به نظر من مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپا است» همچنین گفته بود: "بسیاری از اروپایی ها آقا اجازه می خواهند اما آمریکایی ها به قول معروف «کدخدا» هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین تر برویم."
پیش از این نیز تعدادی از مقامات سپاه پاسداران با برجسته کردن واژه "کدخدا" حملاتی را متوجه حسن روحانی کرده بودند.
از جمله حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی در اسفندماه ۱۳۹۲ در این ارتباط گفته بود: "برخی می‎گویند برویم با ارباب و کدخدا آشنا بشویم تا یک لقمه نانی هم به ما برسد، آمریکا و اسرائیل گرگ است و نمی‎توان با او آشتی کرد، اما همچنان در این توهم هستند که با نزدیک شدن به آمریکا می‎توانند به بهره‎مندی برسند؛ اما خبر از گرگ‎صفتی آمریکا ندارند."
حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه نیز تاکنون بارها با تکیه به این گفته حسن روحانی انتقاداتی را متوجه او کرده است. او روز ۹ دی ماه سال گذشته درسومین همایش فصلی مسئولین نمایندگی ولی فقیه نیروی زمینی سپاه گفته بود: "برخی از مسئولین ما در قالب اصول بین المللی حرکت می‌کنند و امروز اعتقاد دارند باید با کدخدا به توافق برسیم حتی اگر امتیازاتی که به ضرر منافع ملی باشد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که راه برون رفت از این شرایط، استحکام درونی است اما برخی از مدیران ارشد ما اعتقاد به رفع مشکلات بیرونی با عملکرد دیپلماسی دارند. مطمئناً مذاکره با آمریکا هیچ سودی نخواهد داشت و در سایه ایستادگی و استقامت در مقابل نظام سلطه است که به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد."
معاون فرهنگی، اجتماعی و راهبردی سپاه پاسداران هم اخیرا در جریان یک سخنرانی در انتقاد از سیاست خارجی حسن روحانی، "کدخدا" خواندن ایالات متحده از سوی اورا اشتباه خوانده و با اشاره به اقدامات کنگره امریکا و اظهارات مقامات دولتی ایالات متحده درباره عدم لغو یک مرحله ای تحریم ها پس از توافق احتمالی در مذاکرات هسته ای، گفته بود رییس دولت هم اکنون به اشتباه خود پی برده است.
محمدحسین صفارهرندی ۲۸ فروردین در جریان سخنرانی در گیلان گفته بود: "برخی از اعضای دولت فعلی در تبلیغات انتخاباتی اعلام می‌کردند که مذاکرات الکی است و باید مشکل را با آمریکای کدخدا حل کرد، مقام معظم رهبری به دولت میدان دادند و امروز دولت به حرف دیروز ملت رسیده و از سخنانش عقب می‌نشیند که ما با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم نه فقط با آمریکا."
صفار هرندی که ۲ روز بعد از سفر روحانی به استان گیلان در جمع اعضای سپاه در رشت سخنرانی می‌کرد همچنین گفته بود: "روحانی اعلام کرد که طرف ما ۱+۵ است و همه دنیا آمریکا و مجلس و سنای آنان نیست و این حرف ملت و شهداست که رئیس جمهور نیز به آن رسیده است. در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی شاهد مواضع انقلابی رئیس جمهور هستیم."
اشاره صفارهرندی به گفته‌های ۲۶ فروردین حسن روحانی در رشت بود که گفته بود: "این‌که سنای آمریکا چه می‌گوید، مجلس نمایندگان آمریکا چه می‌خواهد و تندروهای آمریکا و مزدوران آن‌ها دنبال چه هستند، به ملت و دولت ما ارتباطی ندارد و ما در برابر تعامل، تعامل می‌خواهیم و برابر حسن نیت، حسن نیت می‌خواهیم و برابر احترام، احترام می‌خواهیم. به شما اعلام می‌کنیم طرف ما سنای آمریکا و مجلس نمایندگان آمریکا نیست. بلکه طرف ما یک مجموعه به نام گروه ۱+۵ است.